Snop Skrevet 20. juli 2010 #1 Skrevet 20. juli 2010 (endret) Jeg har nettopp flyttet til en ny leilighet i landlige omgivelser slik at jeg kan begynne å slippe ut pus, som aldri har vært ute før. Planen er å begynne å slippe henne ut rundt månedsskiftet juli/august. Nå har det seg sånn at jeg må til hjembyen min en tur før skolen begynner i august, som er på andre siden av landet. Jeg har bursdag neste uke, så det hadde vært kjempekoselig om jeg kunne reist hjem da, men da er hun fortsatt innekatt. Da ville jeg i så fall reist midt på dagen på torsdag og vært hjemme midt på dagen på lørdag, altså må katten være alene i 2 døgn. Siden jeg har flyttet til en ny by har jeg ingen venner som kan passe henne. Alternativet er å vente til august, når hun har begynt å gå ut. Men kan jeg bare stikke et par dager når hun nettopp har begynt å gå ut? Dette er kanskje et dumt spørsmål, men hvis jeg ikke er hjemme på et par dager og hun ikke kommer seg inn, kan hun tro at hun aldri kommer inn igjen, bli forvirret, og stikke? Hva tror dere er best? Eller er det sånn at jeg faktisk ikke kan dra i det hele tatt? Endret 20. juli 2010 av Smörblomman
Gjest Elfrida Skrevet 20. juli 2010 #2 Skrevet 20. juli 2010 Katten vår klarer seg fint alene og inne i to døgn, men du kjenner katten din best!
Auraya Skrevet 20. juli 2010 #3 Skrevet 20. juli 2010 Jeg har alltid kattene mine inne, når jeg reiser vekk mer enn ett døgn, selv om de er utekatter til vanlig. Ute kan ting lettere skje, og jeg vil ikke risikere det når jeg ikke er der og kan ta dem til dyrlege ol. I tillegg bør man ikke reise fra katten ute i det hele tatt, når den ikke har en god rutine på hvor den bor enda, og kan tro den ikke kommer inn igjen, spesielt når den bare har vært innekatt tidligere. Så jeg hadde ventet med å slippe henne ut til jeg kunne være hjemme. Hun klarer seg helt fint alene i to døgn, så lenge du setter frem vann og mat. Nå på sommeren er det viktig at du setter frem mye mere vann enn hun pleier å drikke, siden det kan bli varmt, og katten da drikker mer, i tillegg til at det kan fordampe litt fra skålene. Trekk også for gardiner ol, så leiligheten ikke blir for varm.
lurifax Skrevet 20. juli 2010 #4 Skrevet 20. juli 2010 Det går helt fint at katten er hjemme i 2 dager. Bare pass på at den har nok vann og mat.
Snop Skrevet 20. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 20. juli 2010 Takker for svar Da reiser jeg nok på bursdagen min. Når hun har blitt utekatt, og jeg gjerne vil reise hjem i 3-4 dager om gangen, hvordan gjør man det da? Jeg har noen snille huseiere som også har bedt meg passe deres katt/gi den mat når de er på ferie, så jeg regner med at de gjør det samme tilbake. Men de har katteluke, jeg har ikke. Skal hun være ute de dagene? Hvor setter huseierne maten? Dumme spm kanskje, hehe
Auraya Skrevet 20. juli 2010 #6 Skrevet 20. juli 2010 Jeg leier, så jeg har ingen luke, og da lar jeg mine katter være inne. Har jeg kattepasser gir jeg dem nøkkel, og de setter frem mat og vann inne. Hvis katten trives veldig godt ute, og du reiser vekk på sommeren kan den være ute mens du er borte, men det er da viktig at den har ett hus/soveplass ute, og ett sted maten kan stå tørt, og da må det også fylles på mat daglig, siden andre dyr og katter kan tømme skåla.
CathFoto Skrevet 21. juli 2010 #7 Skrevet 21. juli 2010 Det går som regel fint med to døgn, om du er bekymret så ta kontakt med en kattepasser som kan stikke innom en eller begge dagene. Jeg foreslår: www.kattevakten.com www.passeriet.com www.passpus.com
Cayenne Skrevet 23. juli 2010 #8 Skrevet 23. juli 2010 Dette er kanskje et dumt spørsmål, men hvis jeg ikke er hjemme på et par dager og hun ikke kommer seg inn, kan hun tro at hun aldri kommer inn igjen, bli forvirret, og stikke? Ja, det kan fint skje. Jeg ville aldri dratt fra en katt uten å gi den mulighet til å komme seg inn og ut noenlunde som den vil. Det må da gå ann å ordne at noen kan hjelpe til med pass? Eller kan du ikke skaffe deg katteluke?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå