Gå til innhold

Hvorfor ikke bare bruke minipillen?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Minipillen inneholder en kunstig utgave av progesteron, og det er denne som hemmer eggløsning. Minipillen inneholder ikke så store mengder av progesteron at det hemmer kroppens egenproduksjon av østrogen, så kroppen har likevel nødvendig produksjon av østrogen. Hvorfor bruker ikke alle derfor minipillen fremfor kombinasjonspillen? Da får man bare i seg ett kunstig hormon, og ikke to. Den ene minipillen (Cerazette) er i alle fall like sikker som kombinasjonspillen, og må ikke tas til samme tid hver dag (her er det sligringsmonn på 12 timer som med kombinasjonspillen).

Så mitt spm. er hvorfor folk flest velger kombinasjonspillen, og ikke minipillen?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte cerazette, men fikk så utrolig masse kviser av den, i tillegg til at menssmertene ikke ble borte. Derfor bruker jeg ikke Cerazette.

Skrevet

Fordi jeg fikk Alle Blødningers Mor på Cerazette, samt at jeg småblødde hele tiden.

Gjest Gjest
Skrevet

Fordi jeg blødde som en gris på minipillen. Jeg satt med minipillen i ene hånda og jerntablettene i den andre for å veie oppp mot jerntapet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så mitt spm. er hvorfor folk flest velger kombinasjonspillen, og ikke minipillen?

Fordi det er (nesten) like mange mulige bivirkninger med Cerazette som med andre piller, og da må man gjøre som alle andre - prøve seg fram for å finne den pillen som passer best. For en del er Cerazette synonymt med konstante blødninger eller humørsvingninger (eller hodepine, manglende sexlyst, kviser, vektøkning etc.), og da holder man seg unna... ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

For mange kvinner så holder ikke den hormonmengden som finnes i minipiller, de trenger mere hormoner og da må de gå over på p-piller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...