Gå til innhold

Hvordan vet man om man er smittet?

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble plutselig så redd for at jeg er smittet med HIV-viruset! Isåfall har det skjedd for over 7 år siden...

Jeg fikk litt angst egentlig, siden det har vært litt snakk om HIV inne på kvinneguiden i det siste, og det fikk meg til å tenke ... Vet bare ikke om jeg tør å teste meg? Jeg er frisk og rask og det har aldri falt meg inn at jeg kan ha HIV.

Er det noen som har testet seg her inne?

Videoannonse
Annonse
Gjest bazibaz
Skrevet

Jeg har testet meg. Tester meg samtidig som jeg tester meg for andre SOS. Mellom hver faste partner for å være sikker.

Det er en fullstendig harmløs blodprøve, så om du er redd for at du er smittet er det ikke akkurat problematisk å sjekke det opp. Det er nok greit å få det ut av verden.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, du får det til å høres helt greit ut, men jeg er så redd for svaret at jeg nesten heller lever i uvisshet enn å teste meg. Selv om jeg ikke tror jeg har det, og sexlivet mitt ikke akkuratt er utsvevende, så er jeg redd likevel.

Og jeg tenker på hva jeg skal si til venner og familie og jeg får svaret jeg ikke vil ha.

Jeg skjønner ikke at du tør å teste deg, hva gjør man egentlig om det blir et dårlig svar...

Skrevet

Man VET ikke om man er smittet eller ikke. Folk kan gå rundt med HIV-viruset i titalls år uten å ha et eneste symptom. Så hvis du har hatt ubeskyttet samleie bør du selvsagt teste deg! HIV og AIDS er ikke lengre en ukjent kjønnssykdom i Norge og veldig mange har det. Forstår ikke at flere tenker over hvor lett det er å bli smittet!

Gjest bazibaz
Skrevet

Jeg skjønner ikke at du tør å teste deg, hva gjør man egentlig om det blir et dårlig svar...

En kan ikke gå og tenke sånn. Test deg, for sikkerhets skyld. Om resultatet blir dårlig, tar du det som det kommer. Som du sier selv, du tror jo ikke at du har det, du er bare redd for svaret. Dessuten finnes det flere foreninger for HIV-smittede, så det burde ikke være forferdelig vanskelig å finne et sted en kan få støtte og råd fra mennesker i samme situasjon. Det er heller ingen plikt at du må varsle venner og familie med en gang. (:

Men det nytter ikke å bare sitte og gruble på det. Jeg syns du skal ringe og bestille deg en legetime så kontoret åpner i dag og få det ut av verden.

Skrevet

Jeg skjønner deg godt - du får ikke dette ut av hodet... så det beste er vel å ta test og bli ferdig med det... men jeg skjønner at det er lettere sagt enn gjort...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har hatt det på akkurat samme måte som deg, og ikke turt å teste. Men så ble jeg gravid, og da tester de automatisk :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte det samme om at jeg ikke ville teste, selv om sjansen for at jeg var smittet var ca 0. Men så meldte jeg meg som blodgiver og da måtte jeg jo teste, den var selvfølgelig negativ.

Gjest navnelapp
Skrevet

Enig med anonym over her, bli blodgjevar, så blir det gjort utan at du tenker på det. Blodbanken treng veldig påfyll av blod no i ferien.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

koster det noe å sjekke seg for sos/hiv osv hos legen?

Gjest navnelapp
Skrevet

Det kostar vel vanleg eigenandel pluss materialkostnader.

Skrevet (endret)

Jeg ble plutselig så redd for at jeg er smittet med HIV-viruset! Isåfall har det skjedd for over 7 år siden...

Jeg fikk litt angst egentlig, siden det har vært litt snakk om HIV inne på kvinneguiden i det siste, og det fikk meg til å tenke ... Vet bare ikke om jeg tør å teste meg? Jeg er frisk og rask og det har aldri falt meg inn at jeg kan ha HIV.

Er det noen som har testet seg her inne?

Tester meg før ubeskyttet sex, det samme gjør partner. En lett og grei blodprøve, men såklart ikke noe morsomt nei.

Det er jo bare en måte å få vite det da, å det er jo å teste deg. Man kan jo si at sjansen for smitte er så lav, så du kan bare glemme det, men akkurat den beskjeden kunne du jo sagt til alle og det er jo ikke alle som er negative.

I tillegg blir det vel litt rart om du har/skal ha sex med andre ubeskyttet? Du satser bare på at du og han/de du møter ikke er smittet da? Utrolig unødvendig risiko spør du meg.

koster det noe å sjekke seg for sos/hiv osv hos legen?

Eneste du betaler for er selve legetimen/egenandel, altså 150 kr.

Endret av kristian82
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar :)

Jeg ble liggende våken inatt og tenke ... det er helt grusomt når angsten tar overhånd. Tenk om jeg har gått med dette viruset i kroppen i 7 år ... og jeg har ikke begynt å tenke på det før nå.

Jeg har alltid hatt litt lyst til å bli blodgiver, så kanskje jeg kunne prøvd det. Det føles som en litt trygg måte å finne ut av det på. Tror jeg ikke skal satse på å bli gravid, siden det kommer til å bli noen år til det skjer :)

Hvor skal jeg henvende meg om jeg vil bli blodgiver?

Blir bare glad for tilbakemeldinger fra dere, det beroliger meg litt. Har ingen å prate med dette om ...

Skrevet
Eneste du betaler for er selve legetimen/egenandel, altså 150 kr.

Så rart. Her koster det ingenting. Selv om jeg egentlig er hos legen fordi jeg har vondt i halsen, og bare nevner at jeg gjerne vil teste meg for kjønnsykdommer, skal timen automatisk ikke betales for. Dette er for å oppfordre folk til å teste seg, siden det er lettere å la være om det koster penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...