Gå til innhold

Romfolket


Gjest Belle Gunnes

Anbefalte innlegg

Gjest Belle Gunnes

Er de en skamplett eller bør vi hjelpe de til mer levelige forhold?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10033062

Jeg personlig er for invandring, asylhjelp osv. Men dette her kan jeg ikke godta fordi det jeg har møtt og sett av disse folkene tilsier at de ikke vil ha hjelp eller vil ha ett sted å bo permanent. De vil ha det slik de lever nå. Derfor vil jeg heller ikke ha noe av dette. Jeg synes ikke noe om å snuble over deres "hjem" hist og her og vasse i deres søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Er de en skamplett eller bør vi hjelpe de til mer levelige forhold?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10033062

Jeg personlig er for invandring, asylhjelp osv. Men dette her kan jeg ikke godta fordi det jeg har møtt og sett av disse folkene tilsier at de ikke vil ha hjelp eller vil ha ett sted å bo permanent. De vil ha det slik de lever nå. Derfor vil jeg heller ikke ha noe av dette. Jeg synes ikke noe om å snuble over deres "hjem" hist og her og vasse i deres søppel.

Hjelpe de til mer levelige forhold? Hva menes med det? Skattebetalerpenger det er snakk om selvsagt? For hvem som helst kan jo selv punge ut av egen lomme om de er interessert i å hjelpe folk som kommer rekende innover landet. Skattebetalerne finansierer allerede opphold for ulovlige innvandrere som misbruker asylinstituttet og selger dop, og inspirerer flere til å komme til Norge å få gratispenger av godtroende nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Er de en skamplett eller bør vi hjelpe de til mer levelige forhold?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10033062

Jeg personlig er for invandring, asylhjelp osv. Men dette her kan jeg ikke godta fordi det jeg har møtt og sett av disse folkene tilsier at de ikke vil ha hjelp eller vil ha ett sted å bo permanent. De vil ha det slik de lever nå. Derfor vil jeg heller ikke ha noe av dette. Jeg synes ikke noe om å snuble over deres "hjem" hist og her og vasse i deres søppel.

Kast de utenlandske sigøynerne ut, og tving de norske sigøynerne til å oppføre seg i henhold til norsk lov.

Dette folkeslaget er en skam for menneskeheten. Og ja, jeg vet at det høres rasistisk ut, men det er forskjell på kultur og ukultur.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.5654958

Man kan ikke hjelpe noen som ikke ønsker å bli hjulpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må da være en grei affære, de skal bare pælmes på dør fortest mulig. De hører ikke til her, har ingen rettigheter her, og bidrar kun med søppel og kriminalitet. De skal ikke ha hjelp, de skal ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de en skamplett eller bør vi hjelpe de til mer levelige forhold?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10033062

Jeg personlig er for invandring, asylhjelp osv. Men dette her kan jeg ikke godta fordi det jeg har møtt og sett av disse folkene tilsier at de ikke vil ha hjelp eller vil ha ett sted å bo permanent. De vil ha det slik de lever nå. Derfor vil jeg heller ikke ha noe av dette. Jeg synes ikke noe om å snuble over deres "hjem" hist og her og vasse i deres søppel.

Jeg har vært borti en del av Romfolket via jobbsammenheng, og de er ikke særlig hensynsfulle nei. De rydder aldri opp etter seg, så det ser ut som en svinesti der de har vært. Helt utrolig.

Hva med å få litt orden på livet sitt, få seg utdanning og en jobb? Men desverre så har vel bare et fåtall av de fått med seg grunnskolen.

Å komme med flere "hjelpetiltak" tror jeg bare gjør vondt verre.

De må ville selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dont like

Jeg så en dokumentar på NRK 2 i våres om romfolket og deres ferd i europa. I Italia kommer det også en del romfolk, sendt ut av sine tigger- og tyvekonger. Ungene blir sendt ut tidlig på morgenen for å tigge, og for å stjele penger fra de som tar ut penger fra minibankene. Jenter som er gode til å stjele og tigge får de gode penger for og de kjøpes og selges som bruder, menneskesalg. Et sted fant de flere gutter (barn) bak en hemmelig vegg, de var nærmest som slaver å regne. De bodde i leire og sånn som de gjør her i landet, mens tigger- og tyvekongene i hjemlandet bygger seg svææære boliger og lever som krøsuser på tyvegodset og tiggersummene slavene deres får inn.

Jeg vet ikke hva det er som gjør at romfolket ikke ønsker å komme seg ut av det livet de lever, vanskelig for meg å fatte egentlig. Jeg liker ikke å ha fordommer mot hele folkeslag men når det gjelder romfolket så har jeg dessverre ennå ikke opplevd noe positivt med dem - helt siden jeg var barn, og det har gjort at jeg har fått fordommer mot dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må da være en grei affære, de skal bare pælmes på dør fortest mulig. De hører ikke til her, har ingen rettigheter her, og bidrar kun med søppel og kriminalitet. De skal ikke ha hjelp, de skal ut.

Jeg kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten giftekni

Dette må da være en grei affære, de skal bare pælmes på dør fortest mulig. De hører ikke til her, har ingen rettigheter her, og bidrar kun med søppel og kriminalitet. De skal ikke ha hjelp, de skal ut.

Hiv de ut, de er kun til byrde for norske skattebetalere som stadig beskattes og dobbeltbeskattes her og der.De bidrar ikke til samfunnet i Norge tvert i mot lever de av velferdsordningene vi har - hvilket ikke er mye skrytbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg blir provosert over folk som krever å få, men som ikke ønsker å yte tilbake. Det er et slikt inntrykk jeg har av mange romfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg vet ikke hva det er som gjør at romfolket ikke ønsker å komme seg ut av det livet de lever, vanskelig for meg å fatte egentlig. Jeg liker ikke å ha fordommer mot hele folkeslag men når det gjelder romfolket så har jeg dessverre ennå ikke opplevd noe positivt med dem - helt siden jeg var barn, og det har gjort at jeg har fått fordommer mot dem.

Det er der jeg og er. Føler meg kjip som f... fordi jeg fordømmer ett helt folkeslag. Men ja desverre er alle mine opplevelser med romfolket bare negativt. De er frekke og de vil ha det slik de har det. Søppel og skrot er greit å vasse rundt i osv. De setter opp sin campingvogn på store p-plasser og kobler seg på strømmen der og lever i skrot og rot. Og de bruker parkene som familiesamlingssteder og etterlater hauger med søppel.

Jeg lurer på hvorfor det er slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Derfor

Jeg lurer på hvorfor det er slik?

Fordi det ikke er politisk korrekt å kalle noen for untermenschen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vaarsang

Romfolket er faktisk verre enn somalierne (helt utrolig at det går an!). Fikk dyttet en kniv opp i trynet av en av disse en gang jeg ventet på trikkestoppet ved Forskningsparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Romfolket er faktisk verre enn somalierne (helt utrolig at det går an!). Fikk dyttet en kniv opp i trynet av en av disse en gang jeg ventet på trikkestoppet ved Forskningsparken.

Er romfolket verre enn somaliere fordi du tilfeldigvis ble truet av en av dem og ikke en somalier? Du baserer det utsagnet altså på den ene opplevelsen du hadde?

Hmmm, da syns jeg nordmenn er mye verre enn somaliere og romfolk tilsammen, fordi jeg har blitt truet på livet av en nordmann, jeg har blitt voldtatt av en annen nordmann og jeg har blitt mishandlet av enda en annen nordmann....

......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er der jeg og er. Føler meg kjip som f... fordi jeg fordømmer ett helt folkeslag. Men ja desverre er alle mine opplevelser med romfolket bare negativt. De er frekke og de vil ha det slik de har det. Søppel og skrot er greit å vasse rundt i osv. De setter opp sin campingvogn på store p-plasser og kobler seg på strømmen der og lever i skrot og rot. Og de bruker parkene som familiesamlingssteder og etterlater hauger med søppel.

Jeg lurer på hvorfor det er slik?

Politisk korrekthet.

Det er ikke lov å påpeke urimelighetene i sigøynerkulturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er trist å se hvor mange som angriper romfolket pga deres spesielle kultur.

Det er klart at romfolket må få holde på sine stolte tradisjoner og leve som et reisende folk slik de har gjort i uminnelige tider. Det norske samfunnet må klare å hjelpe disse forfulgte menneskene til å få levelige kår samtidig som hjelpetiltakene er tilpasset deres behov for å være på flyttefot. Det er på tide at hjelpetiltakene tar utgangspunkt i romfolkets særpreg og spesielle behov, i stedet for å forlange at de skal tilpasse seg et gjennomsnittlig norsk A4-liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er jo ikke bare å hive dem ut av landet, all den tid ca 500 sigøynere pr i dag faktisk er norske statsborgere. De rumenske sigøynerne som tilbringer sommerhalvåret med å tigge i Oslos gater, derimot, de må gjerne kastes ut for min del. Dessverre oppholder de seg lovlig her, og det er ikke ulovlig å tigge lenger.

Jeg så en dokumentar på tv om sigøynere i forrige uke (antagelig den samme som en annen bruker skriver om lenger opp i tråden), og den var veldig interessant. Den handlet endel om sigøynere i Italia, og hva de gjør der for å forsøke å kvitte seg med problemene som følger emd sigøynerne. De tilbød dem bolig, mot at de fulgte visse regler (som at barna måtte gå på skole), og de hjalp dem med utdanning og jobb. Flere, men dessverre et fåtall, forlot den typiske sigøynertilværelsen og begynte et nytt liv som samfunnsnyttige borgere.

På sikt går det kanskje an å forandre sigøynernes levesett og holdninger til vår måte å leve på, men det er nok avhengig av hvilke tiltak man setter inn og måten man nærmer seg dem på. Løsningen er i hvert fall ikke tvang og nedlatende holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonymBruker

Romfolket er faktisk verre enn somalierne (helt utrolig at det går an!). Fikk dyttet en kniv opp i trynet av en av disse en gang jeg ventet på trikkestoppet ved Forskningsparken.

Næh, en også?

Ja, jeg har nå blitt mobbet av et 20+-talls mennesker, 4-5 av de var de verste i gjennom hele barneskolen. Og alle var nordmenn. Så nordmenn er jo da de verste av alle da.

Og nordmenn er jo ikke akkutat så veldig mange heller.

:murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv de ut, de er kun til byrde for norske skattebetalere som stadig beskattes og dobbeltbeskattes her og der.De bidrar ikke til samfunnet i Norge tvert i mot lever de av velferdsordningene vi har - hvilket ikke er mye skrytbart.

Nå tror jeg ikke riktig at vi snakker om det samme. JEG snakker om de rumenske sigøynerne som er omtalt i avisartikkelen som det første innlegget linker til. Når de gjelder de norske, eller hva vi skal kalle dem (de betrakter seg jo som et eget folk, som ikke har noe hjemland, men iallfall delvis norske) så syns jeg det stiller seg anderledes. De har en slags forankring her, og de lager ikke denslags trøbbel for sine omgivelser som det som er beskrevet i artikkelen (provisoriske bosteder på annenmanns eiendom, som er så fulle av møkk og dritt og søppel at de må ryddes med gravemaskin). De norske reisende har riktignok et noget frynsete rykte på enkelte områder, men jeg tror ikke de akkurat er samfunnsfiender. Og tatt i betraktning at den norske stat faktisk prøvde å utrydde dem inntil for bare et par generasjoner siden, så syns jeg faktisk at vi skylder dem aksept for deres måte å leve på. Så lenge de ikke ligger omgivelsene til last, altså. Om de ikke vil være bofaste, så får det heller være deres sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undrer

Det er trist å se hvor mange som angriper romfolket pga deres spesielle kultur.

Det er klart at romfolket må få holde på sine stolte tradisjoner og leve som et reisende folk slik de har gjort i uminnelige tider. Det norske samfunnet må klare å hjelpe disse forfulgte menneskene til å få levelige kår samtidig som hjelpetiltakene er tilpasset deres behov for å være på flyttefot. Det er på tide at hjelpetiltakene tar utgangspunkt i romfolkets særpreg og spesielle behov, i stedet for å forlange at de skal tilpasse seg et gjennomsnittlig norsk A4-liv.

De må gjerne være reisende, og de trenger ikke leve akkurat som meg. Det er forsøplingen, tiggingen og stjelingen som er det negative. Forsøpling fører med seg skadedyr og sykdom, og det må jo være en fordel for deres egen helse at de har det nogenlunde ordentlig rundt seg.

Nå er det forskjell på de sigøynerne som bor her og som er norske statsborgere, og de som kommer hit på sommeren og som reiser rundt i de europeiske landene og tigger og stjeler. Det er organisert, de samles på morgenen hvor områdene fordeles, og det går folk rundt i løpet av dagen og gir dem mat. Pengene går ikke til de som tigger, heller ikke fortjenesten av tyveriene deres går til de som stjeler, det går til bakmenn som blir rikere og rikere. Mens tiggerne og tyvene bor i rottereir eller telt på rasteplasser og på gravlunder. Jeg tenker at de selv hadde nok ikke likt det noe særlig hvis andre, f.eks. vi, hadde bæsjet bak gravsteinene til deres egne familier. Respekt må gå begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undrer

Nå tror jeg ikke riktig at vi snakker om det samme. JEG snakker om de rumenske sigøynerne som er omtalt i avisartikkelen som det første innlegget linker til. Når de gjelder de norske, eller hva vi skal kalle dem (de betrakter seg jo som et eget folk, som ikke har noe hjemland, men iallfall delvis norske) så syns jeg det stiller seg anderledes. De har en slags forankring her, og de lager ikke denslags trøbbel for sine omgivelser som det som er beskrevet i artikkelen (provisoriske bosteder på annenmanns eiendom, som er så fulle av møkk og dritt og søppel at de må ryddes med gravemaskin). De norske reisende har riktignok et noget frynsete rykte på enkelte områder, men jeg tror ikke de akkurat er samfunnsfiender. Og tatt i betraktning at den norske stat faktisk prøvde å utrydde dem inntil for bare et par generasjoner siden, så syns jeg faktisk at vi skylder dem aksept for deres måte å leve på. Så lenge de ikke ligger omgivelsene til last, altså. Om de ikke vil være bofaste, så får det heller være deres sak.

Ja, det er de rumenske sigøynerne jeg tenker på også, ikke de som bor her i landet og som har norsk statsborgerskap. Etter det jeg har forstått så er det heller ikke noe samkvem mellom de norske sigøynerne og de rumenske som kommer hit som sesongtiggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...