Gå til innhold

Mangel på blodprodukter ved OUS


Gjest Vaarsang

Anbefalte innlegg

Gjest Vaarsang

Nå har det blitt så ille at en må utsette operasjoner ved OUS pga mangel på blodprodukter. For å motvirke dette synes jeg staten prompte bør gi blodgivere gunstige skattefradrag, en kan ikke gamble med folks helse. Ved å gjøre det over skatteseddelen kan en få sunne og helsebevisste mennesker til å bidra fremfor narkomane med akutte pengevansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner tankegangen din, men mistenker at problemet da ville blitt at folk ville prøve å utnytte systemet. Om folk oppgav feil informasjon for å få gitt blod, kan følgene bli fatale for de som får blodet! Og det er sjelden at de operasjonene som blir utsatt er hasteoperasjoner. Vil tro at mer fokus på å verve blodgivere, pluss hyppigere innkalling vil hjelpe mer og være tryggere enn å gi penger/skattelette. I USA går det halvannen måned mellom hver tapping, i Norge går det minst tre... Jeg måtte faktisk ringe inn og fortelle at det var gått over et halvt år siden jeg sist hadde gitt blod.

Men ja, vi trenger flere blodgivere!

(Skjønner forresten ikke den siste setningen din? Mener du at narkomane gir blod for å få penger? Man tjener nemlig ingenting på å gi blod! Ikke får man gi blod som narkoman heller! Beklager hvis jeg misforsto den setningen, altså...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Som Hikari sier, det er viktige prinsipper bak det at vi ikke har økonomsisk kompensasjon for å gi blod her til lands, så det syns jeg er bra.

Det som derimot ikke er helt bra er at blodbankenes innkallingssystem ikke fungere særlig bra. Det er ca tre måneder siden for meg nå, så hvis jeg ikke blir kalt inn snart så vil jeg ringe og mase på de. De burde jo ikke nødvendig, men jeg hører om mange som ikke blir innkalt på lange tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vaarsang

Nei, narkomane får selvsagt ikke gi blod. Jeg mente at dersom Blodbanken hadde gitt kompensasjon i rede penger hadde sikkert mange narkomane og andre "dårlig stilte" prøvd å lure systemet (skjønt det er lett å oppdage en sprøytenarkoman på årene), høyinntektsgrupper (eller mennesker med høyere utdannelse) tar vanligvis mer vare på helsen sin. Et annet forslag er at en kunne ringe tilfeldige mennesker med "ordnet økonomi" og stilt de en del helserelaterte spørsmål, for så å be de stille opp mot litt skattekutt. Jeg forstår at det selvsagt er vanskelig å organisere, men om blodsituasjonen blir mer prekær må myndighetene gjøre noe drastisk.

Endret av Vaarsang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg forsøkte å melde meg som blodgiver for en del år siden, og jeg er ikke imponert over behandlingen jeg fikk. Dette var i Oslo, og det hang informasjonsplakater overalt hvor folk ble oppfordret til å gi blod.

Jeg ringte til dem, og damen som tok telefonen spurte meg hvor mye jeg veide. Da det viste seg at jeg veide mer enn 50 kilo, kunne jeg visst ikke få lov til å gi blod likevel. Jeg argumenterte med at jeg er ganske høy, og at jeg da må få lov til å veie mer enn 50 kilo? Skulle jeg veid mindre enn 50 kilo med min høyde ville jeg nemlig ha sett ut som et skrapa skjelett.

Hun visste ikke helt hva hun skulle svare til det, men påsto at reglene var slik. Jeg veide for mye til å kunne gi blod. :rolleyes:

Jeg er diabetiker, og spurte om dette var et hinder. Damen i telefonen sa at da kunne jeg heller ikke gi blod, og jeg spurte hvorfor diabetikere ikke kan gi blod. Det kunne hun heller ikke svare på, men hun fikk telefonnummeret mitt og lovet å ringe meg tilbake for å svare på spørsmålet.

Jeg ble sittende ganske lenge ved telefonen, men jeg hørte aldri noe fra dem.

Om jeg kunne bli kvitt diabetesen min skulle jeg gjerne gitt blod, men da til et hvilket som helst annet sykehus.

Å gi gusntige skattefradrag til blodgivere er jeg helt mot. Blodbankene bør heller organisere seg bedre, og gi mer informasjon. Blodgiverbusser er også en glimrende idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vaarsang

Minimumsgrensen er 50 kg, du må faktisk være over 50 kg. Diabetes utelukker dog fra donasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forsøkte å melde meg som blodgiver for en del år siden, og jeg er ikke imponert over behandlingen jeg fikk. Dette var i Oslo, og det hang informasjonsplakater overalt hvor folk ble oppfordret til å gi blod.

Jeg ringte til dem, og damen som tok telefonen spurte meg hvor mye jeg veide. Da det viste seg at jeg veide mer enn 50 kilo, kunne jeg visst ikke få lov til å gi blod likevel. Jeg argumenterte med at jeg er ganske høy, og at jeg da må få lov til å veie mer enn 50 kilo? Skulle jeg veid mindre enn 50 kilo med min høyde ville jeg nemlig ha sett ut som et skrapa skjelett.

Hun visste ikke helt hva hun skulle svare til det, men påsto at reglene var slik. Jeg veide for mye til å kunne gi blod. :rolleyes:

Å gi gusntige skattefradrag til blodgivere er jeg helt mot. Blodbankene bør heller organisere seg bedre, og gi mer informasjon. Blodgiverbusser er også en glimrende idé.

Sikker på at ikke dere misforsto hverandre her? Man må veie over 50 kilo for å gi blod, noe som dermed slår ut for dem som er litt lavere og lettere...

Men ja, det er strenge regler for å gi blod. Noen av dem må jeg innrømme at jeg har problem med å forstå, men vi må rett og slett bare stole på at de er der for å beskytte dem som trenger blodet. Det er ingen menneskerett å få gi blod, og om man leser på giblod.no kan man kanskje spare seg for en unødvendig tur til blodbanken, da det er en god del ting som utelukker en som blodgiver, deriblant mange kroniske lidelser.

Jeg stemmer fortsatt for bedre informasjon og verving, og sier meg enig i at blodbussen er helt genial. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Minimumsgrensen er 50 kg, du må faktisk være over 50 kg.

Jeg vet det nå, men damen i telefonen hadde tydeligvis misforstått det kravet. At diabetes utelukker meg som blodgiver krangler jeg ikke på, men jeg synes det er mildt sagt skremmende at damen i telefonen presterte å avvise folk som veier mer enn 50 kg. Da er det jammen ikke rart de mangler blod, og det er synd at deres inkompetanse går ut over pasientene.

Jeg synes også de kunne tatt seg bryet med å fortelle HVORFOR jeg som diabetiker ikke kan gi blod, ikke bare gi meg et tomt løfte og la meg vente forgjeves på telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Sikker på at ikke dere misforsto hverandre her? Man må veie over 50 kilo for å gi blod, noe som dermed slår ut for dem som er litt lavere og lettere...

Nei, vi misforsto ikke hverandre. Hun spurte meg om jeg veide mer enn 50 kg, og fortalte meg at siden jeg sa jeg veide mer enn 50 kg kunne jeg ikke gi blod. Jeg argumenterte med at jeg er ganske høy, at min normalvekt er mer enn 50 kg, men hun kunne ikke gi noe forklaring på avvisningen annet enn at jeg var for tung ifølge reglene. Hun kunne heller ikke gi meg noen logisk forklaring på hvorfor man måtte veie mindre enn 50 kg.

Da jeg fortalte henne at jeg var diabetiker hadde jeg allerede blitt avvist pga overvekt; min diabetes gjorde ingen forskjell.

Og jeg er ikke feit, om det er det noen tenker... jeg har normal vekt for min høyde, og blodet mitt er ikke flytende fett iblandet blodceller :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi misforsto ikke hverandre. Hun spurte meg om jeg veide mer enn 50 kg, og fortalte meg at siden jeg sa jeg veide mer enn 50 kg kunne jeg ikke gi blod. Jeg argumenterte med at jeg er ganske høy, at min normalvekt er mer enn 50 kg, men hun kunne ikke gi noe forklaring på avvisningen annet enn at jeg var for tung ifølge reglene. Hun kunne heller ikke gi meg noen logisk forklaring på hvorfor man måtte veie mindre enn 50 kg.

Da jeg fortalte henne at jeg var diabetiker hadde jeg allerede blitt avvist pga overvekt; min diabetes gjorde ingen forskjell.

Og jeg er ikke feit, om det er det noen tenker... jeg har normal vekt for min høyde, og blodet mitt er ikke flytende fett iblandet blodceller :gjeiper:

Da var virkelig dama helt på jordet! Man forventer jo at de vet hva de driver med, så det var litt skuffende. Herregud, det hadde nok vært få blodgivere om alle måtte veie under 50 kilo, gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det nå, men damen i telefonen hadde tydeligvis misforstått det kravet. At diabetes utelukker meg som blodgiver krangler jeg ikke på, men jeg synes det er mildt sagt skremmende at damen i telefonen presterte å avvise folk som veier mer enn 50 kg. Da er det jammen ikke rart de mangler blod, og det er synd at deres inkompetanse går ut over pasientene.

Jeg synes også de kunne tatt seg bryet med å fortelle HVORFOR jeg som diabetiker ikke kan gi blod, ikke bare gi meg et tomt løfte og la meg vente forgjeves på telefon.

Det er ikke sikkert damen på telefon kan svare deg på spørsmål. Sitter selv og svarer på telefoner på sentralbord, og selv de enkleste spørsmål har jeg ikke lov til å svare på. Noen med kompetanse må svare på disse spørsmålene.

Jeg har nettopp meldt meg som blodgiver og har vært inne og tatt blodprøver. Var overrasket over hvor lite folk som var der, i løpet av den korte tiden jeg var inne var tre av 10-12 stoler i bruk. Fikk avtale om ny time med en gang, så da får jeg bare håpe at jeg har null snørr, ikkeno gnagsår og ikke bruker for mye Ibux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Skjønner tankegangen din, men mistenker at problemet da ville blitt at folk ville prøve å utnytte systemet.

Det løser du ved å gi skikkelig skattelette, slik at du får trofaste givere som har riktige AB0/rhesus/Kell/duffy/whatever antigener. Og så screener du folka ved første gangs bruk. Dersom du screener alle, så luker du ut de som ønsker å utnytte systemet, som du snakker om, så vil ingen Hep C sosialklienter komme igjennom.

Det er ikke prinsipper som gjør at det er som det er. Jeg er sikker på at folk ikke har tenkt på det supergode forslaget til TS engang, og dersom de har gjort det, så er det uansett et enkelt prinsipp som ligger til grunn for systemet slik det er nå: det er nok idioter som donerer blod uten at de får betalt.

Fint. Værsågod. Dere gir da også blod til meg. Og jeg gir ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...