Gå til innhold

Yes, I can?

Frøken Smilla

Anbefalte innlegg

Smilla har vinterferie! Juhu :D Men før jeg tok helt ferie, rakk jeg en tur på Elixia, hvor jeg syklet 20 km. Har vært latterlig støl i lårene siden catslide-timen, og merket litt av det i dag også. Jaja. Nå sitter jeg og knasker mandler mens jeg venter på at mannen skal komme hjem og lage middag til meg ;)

Aurelia:

Frokostblandingen jeg lager er basert på en oppskrift jeg fant her inne på KG, men så har jeg "modda" den litt ;)

Til ett stort norgesglass bruker jeg:

5 dl kruskakli

3 dl havrekli

2 dl havregryn

6 ss valnøtter

4 ss hasselnøtter

4 ss mandler

4 ss solsikkefrø

4 ss gresskarkjerner

4 ss linfrø

3 ss olje

3 ss honning

Jeg blander alt det tørre i en bolle, og så heller jeg det på et bakebrett. Deretter tømmer jeg oljen og honningen over, og lar det stå på ca 175 grader (varmluft) i ca 20 minutter. Hvert 5. minutt rører jeg litt rundt i blandingen, slik at honningen fordeler seg.

Etter at jeg har tatt blandingen ut av ovnen, lar jeg den stå og kjøle seg ned. Når jeg har tatt den på glass, tilsetter jeg litt rosiner. Veldig god blanding, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mmmmm det høres godt ut!!! ;) frø og slikt er så digg.. Bestilte noe fra iherb for første gang idag, hvite chiafrø som skulle være så sunt, og yucan sirup eller hva det var. Litt spennende med nye ingredienser...

Får se om jeg tester ut blandingen din en gang ;)

god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm...den hørtes god ut :gjeiper:

Brukt mye av det samme jeg også.. litt etter hva jeg har i skapet.

Skal lage meg en ny ladning nå faktisk.. må bare stikke på butikken og kjøpe litt knuste linfrø for det var det vist tomt for. Valnøtter har jeg ikke hatt oppi før, men kjøpt det nå. Det er jo super nam nam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro at oppskriften frister. Som sagt fant jeg basisen i en tråd her, men har laget den om til "min" variant. Veldig god, og metter lenge :)

Vi har akkurat kommet tilbake fra hyttetur. Den ene dagen tok vi med oss Tenåringen og gikk samme turen som forrige helg, men denne gangen hadde (heldigvis) noen tråkket opp løype for oss. 7 km oppoverbakke er allikevel så det merkes, og av en eller annen grunn var det mer slitsomt nå. Selv om jeg mistenker at tempoet var betydelig lavere (jf. Tenåringen). Men det var en fin tur! Jeg fryktet klaging underveis, men det ble det ikke noe av -det er utrolig hva man kan gå klar av med litt sjokolade i sekken ;)

Dagen i dag har vært brukt til "forefallende arbeid" på hytta, hvilket for mitt vedkommende innebar bæring av et ukjent (stort) antall favner med ved, bæring av flere tilitersbøtter med vann, og generelt "godt gammeldags husarbeid", av den typen man utfører når det ikke er innlagt strøm og vann.

I morgen tenkte jeg å snike inn en lite Elixiatur, gitt at det passer med øvrig program for dagen. Men en liten time på sykkel eller tredemølle, med musikk på øret og null tanker i hodet, høres forlokkende deilig ut nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smilla har hatt "husmortimeout" på Elixia! Kunne bare tenke på meg selv, hadde telefonen nylastet med masse god musikk, og fant en tredemølle (og så en sykkel) :biggrin: Jeg løp avgårde uten å ha en tanke i hodet, og kom drøye 5,5 km på 35 minutter -fornøyd! Særlig etter å ha vært ekstremt nær ved å gi opp etter 20 minutter, da jeg trodde jeg skulle dø, reddet Tone Damli meg med "Crazy cool", og jeg suste avgårde i full fart (ja, jeg skrudde faktisk OPP farten da refrenget kom!) helt til jeg nådde 5 kilometer, og så trappet jeg ned. Juhu! Deretter syklet jeg intervaller i 20 minutter, og kom drøyt 7 km. Tok litt mageøvelser og noen pushups (og registrerer at det går så-som-så med armstyrken :sjenert: ). Nå skal jeg slappe av med en bok helt frem til det blir kino med familien i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxing! Smilla har vært på boksing i dag!! Treningsdate med supertreningsvenninnen, og vi dristet oss på boxingtime. Det var fysøren så tungt; armene mine rister fremdeles (og timen var fra 12 til 13 ...). Men supertrent venninne mener at jeg er sterk i armene, har gode slag, og vi var jevnslitne etterpå :D Jeg kommer virkelig til å ha blåmerker i morgen, all den tid beskyttelsesputene var kun nettopp dét: beskyttelsesputer. De beskyttet litt, ikke helt, og underarmene mine er ømme og røde. Men fy søren, så morsomt vi hadde det! Vi fniste og lo, og det var jo superfå på timen (oss to og 4 par til), så det var effektivt og bra. Moro, moro!

Nå håper vi på opphold her snart, og at tåken letter, så vi kan gå på ski i nydelig sol i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag dro jeg på Elixia etter jobb. Egentlig er det jo cardio combat og core xtreme på onsdager, noe det for så vidt også var i dag, men ikke med hun instruktøren jeg liker så godt. Derimot med en instruktør jeg ikke har sans for i det hele tatt. Det, og det faktum at jeg nå er inne i en hektisk jobbperiode og følgelig har litt lite overskudd, gjorde at jeg droppet time til fordel for egentrening. Alle møllene var opptatt, men jeg kastet meg over en ellipsemaskin og løp intervaller på den i 50 minutter i stedet. Kom (i følge den) 10 km på denne tiden :D

I morgen skal jeg ha sirkeltrening ala "fit for skiing" med elevene mine i gym igjen, og fredag lurer jeg på om jeg skal gå på spinning for å sjekke ut det med en annen instruktør enn hun slitsomme technoberta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens Northug og co varmet opp til 5 mil på ski (herregud, det er langt!) dro jeg på Elixia. Startet med å sykle i 20 minutter, og trodde at jeg skulle forgå ... Tung i kroppen! Men inspirert av en tråd her inne om at når man kommer "over" den tunge perioden, etter omtrent 20 minutter, blir det greiere, tenkte jeg å prøve meg litt på mølla. Og satte ny rekord i tid løpt på mølla! :D 45 minutter og 7,5 km, og jeg ER SÅ STOLT! Har nå spist en banan og noen druer, da jeg ble skikkelig kvalm og uggen sist gang jeg løp fordi jeg droppet å spise noe etterpå (begynte å kaldsvette og sånn etter ca en time). Har fått tilbake nogen lunde normal ansiktsfarge også, så nå skal jeg hoppe i dusjen og så blir det retting av engelskbøker mens Petter haler seieren i land (og sikkert gir bøttevis av åh, så sjarmerende intervjuer etterpå ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny runde på mølla i dag: 40 minutter og 7 km. Huhei, jeg begynner å få dreisen på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøyer meg i støvet før løping på mølla.

Jeg har faktisk aldri prøvd det jeg tror jeg.. sett alt for mange uheldige episoder på America's funniest home videos til at jeg har turt å begi meg ut på en sånn en.

Good helg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bøyer meg litt i mitt eget støv også, faktisk, for jeg hadde aldri trodd at jeg skulle orke å løpe i mer enn 30 minutter og i alle fall ikke lenger enn 5 km. Det kjennes barnslig tilfredsstillende å få det til, og jeg er fryyyyyktelig stolt over at jeg ikke bare har klart det én gang, men TO på under en uke!

Hvordan er det med deg, da, Aurora? Begynner å bli klar for "neste kapittel"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går litt i rykk og napp med treningen om dagen, det har vært mye på programmet. Men i dag suste jeg innom en tur etter jobb. Syklet intervaller i 30 minutter, og så kjørte jeg gjennom litt styrkeøvelser for mage, lår og armer. Kjenner særlig armene har kjørt seg. I morgen skal jeg prøve å komme meg på en total step/styrke-time igjen, lenge siden sist nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så ikke oppskriften øverst før nå, stilig. Hvorfor lager dere selv, er det bedre, billigere eller sunnere enn ferdigkjøpte? Lyst til å teste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om hjemmelaget frokostblanding er så mye billigere enn det man kjøper selv; solsikkefrø etc koster litt det også, og jeg har ikke regnet ut en kilopris. Grunnen til at jeg begynte å lage den, er at jeg har blitt mer og mer glad i å lage ting selv de siste årene. Jeg har lagd knekkebrød, brød, foccacia, rundstykker -you name it, fordi det er enkelt, smaker bedre og jeg vet hva som er i maten jeg spiser. Så da jeg fant en oppskrift på frokostblanding, ville teste det også. Jeg synes smaken er mye bedre! Jeg er lei av vanlig kornblanding, havregrøt o.l, men synes det blir for mye sukker og dill i de andre blandingene. Denne er søtet med honning, men ikke så mye at det blir "klissete", samtidig som det at den ristes i ovn gjør at den bli litt crispy. God, og metter lenge -anbefales! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag dro jeg på en total step og styrke-time etter jobb. Jeg har vært på timene til denne instruktøren før, og likt dem godt, men det begynner virkelig å bli en stund siden -det kunne hennes anslagsvis drøyt fire måneder store gravidmage bekrefte ;) Like fullt hadde jeg lite problemer med å følge trinnene i timen, noe som er mer enn man kan si om de to fjåsete sekstenåringene som presset seg inn mer eller mindre PÅ step-en min og meg :snurt: Smilla er IKKE glad i folk tett innpå seg når hun trener, og velger følgelig bakerste hjørnet lengst inne i rommet. Alltid. Der får man stå i fred. Alltid. Unntatt i dag. Disse fjollene kom for sent, gjorde (så godt som) alle øvelsene riv ruskende galt (så galt at gymlæreren i meg kjempet med seg selv for å ikke gå bort og korrigere dem. Noen av øvelsene utførte de på en sånn måte at de kan potensielt skade seg ordentlig på sikt!) og brukte mer tid på å fnise og le og prate med hverandre enn å trene. For all del, det er prisverdig at de trener, altså, men må de ta så mye plass, liksom?

Huh, jeg er nesten litt autistisk når det kommer til treningsvaner :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så morsomt! Var jeg som la ut oppskriften på frokostblandingen (men jeg fant den bare på en annen nettside altså). Fint å se at noen flere enn meg fikk nytte av den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt! Var jeg som la ut oppskriften på frokostblandingen (men jeg fant den bare på en annen nettside altså). Fint å se at noen flere enn meg fikk nytte av den :)

Moro! Jeg fikk den opp som første treff da jeg googlet "hjemmelaget frokostblanding", og har som sagt gjort litt tilpassinger selv. Veldig god! Takk for tips :)

I dag har jeg hatt møtedag, og da siste møte ble ferdig en time før tiden og treningstøyet allikevel dro i bilen, var veien til Elixia forbausende kort. Oh, god steam om dagen, altså! ;) Jeg jogget 5 km, før jeg kjørte gjennom styrkeøvelser for armer, mage og ben. Jeg kan med glede konstantere at jeg løfter dobbelt så mye nå som for et halvt år siden. Jeg kjørte også utfall med bakerste ben på bosuball og med vekter i hendene. Også her har jeg økt tyngden på vektene, men i dag mistenker jeg at jeg kanskje tok litt av, og undrer meg på om det kan bli ørlittegranne vanskelig å gå i trapper i morgen :sjenert: Jaja, det skal kjennes, skal det ikke?

Treningsgleden er tilbake etter et kort, men dog irriterende fravær på noen uker, og det gleder meg STORT at det ikke er så fullt på Elixia lenger heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, dette er en treningsdagbok, og dette har ingenting direkte med trening å gjøre, men det får bare være.

Dette har vært en Møkkadag på jobb. Med store bokstaver. En sånn "alt som kan gå galt, går galt"-dag. Gotta love it, right? Så i det øyeblikket jeg var ferdig med elever, pakket jeg snippesken (full av bøker som skal rettes i helgen, might I add) og strøk på dør. Hadde en kaffeavtale med svigerinnen min kl. 14.00, og en booking på spinning kl. 16. Kaffeavtalen gikk flott, og vi hadde det veldig hyggelig. Da vi skiltes for å gå hvert til vårt, støtte jeg tilfeldigvis på en kollega som for tiden er i permisjon. Vi ble stående og prate, da jeg brått følte meg så innmari uggen (ikke spy-kvalm, men kvalm allikevel, om dere skjønner?). Kjente at jeg begynte å kaldsvette og at jeg ble skikkelig fjern. Tilslutt måtte jeg sette meg ned, og hun løp for å finne litt drikke til meg -jeg var visst skikkelig blek. Jeg tror forsyne meg at jeg holdt på å besvime?! Needless to say: det ble ingen spinning ...

Årsaken til at jeg ble så dårlig kan jeg bare gjette meg til. Jeg har som sagt hatt en hektisk dag, så det var kanskje derfor? Ellers var det varmt inne på senteret der jeg traff kollegaen min, og jeg stod med tykk jakke på -kanskje jeg ble for varm? Jeg hadde heller ikke drukket noe særlig vann til da, så jeg var kanskje tørst? Småfuglene vet. Ekkelt var det i alle fall, og jeg var helt ør og rar i toppen da jeg dro hjem etterpå. Guffent!

Allikevel, og her kommer det som gjør at jeg skriver om det i treningsdagboken, så tenker jeg på vei hjem at "hm, okey, jeg rekker ikke spinningen, men da bør jeg kanskje ta en tur bort og jogge litt i stedet?". Så slår fornuften inn, og jeg tenker "NÅ skjerper du deg, Smilla! Du har trent tre ganger denne uken, holdt nettopp på å svime av inne på senteret, og så tror du at trening er tingen?! Get a grip!".

For det er litt sånn, tror jeg. At jeg blir litt "låst" på at jeg "må" trene. At jeg skal være flink og sprek og sånn. Jeg tror at flink pike-genet i meg roper ut litt for ofte, og det er det som styrer meg til Elixia mange ganger. Jeg er slank nok, så jeg trenger ikke treningen for å "gå ned", men allikevel tenker jeg av og til at "nei, nå har det vært litt for mye god mat, så nå ...", og durer avgårde på trening med det som argument. Og i de periodene kan det bli litt mye trening, som for å rettferdiggjøre den gode maten -en rettferdiggjøring jeg kanskje ikke trenger. Kanskje forsøkte kroppen min å si i fra til meg i dag. "Ta det litt med ro, Smilla!". Hm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, det hørtes fælt ut! Det var nok bra du droppet treningen :) Og jeg kjenner igjen det flink-pike syndromet. Tror nok mange kvinner burde bli flinkere til å tenke som en mann. En mer "Slapp av, det ordner seg" tankegang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...