Gå til innhold

Brakk bit av tanna mi


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg knakk en bit av fortanna mi, og det synes og føles merkelig. Får ising ved drikking, men ellers er det ikke vondt. Tenkte jeg skulle kontakte tannlegen i morgen tidlig. Men kan de gjøre noe? Og blir det isåfall dyrt? Jeg har aldri måttet gjøre noe på noe annet enn jekslene, så dette er ganske nytt (og rart) for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jada, dette har jeg gjort to ganger selv :fnise:

Nå har jeg ikke fulgt så nøye med på hva de egentlig har gjort, men de lager ihvertfall til en ny bit i matchende farge og limer den på. Om det bare er en liten bit blir det ikke så veldig dyrt. Verre om du må erstatte en hel tann. Husker ikke nøyaktig pris, men tror det kostet rundt tusenlappen for noen år siden.

Endret av Antlers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Vel, den er knekt loddrett. Dermed er det litt mellomrom mellom den tanna og den ved siden av. Hvis det er en god forklaring. Vet ikke helt hvor stort det må være før de må erstatte hele tanna? Og er det i det hele tatt mulig å sette på den biten som mangler, om den er knekt på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på hva som er grunnen til at en bit knakk av. Tygget du på noe hardt kan de sikkert bare feste på en bit, men hvis det er et hull som er årsaken til at tannen smuldrer opp må de jo bore og da vil det de gjør være avhengig av hvor mye av tannen som er igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, den er knekt loddrett. Dermed er det litt mellomrom mellom den tanna og den ved siden av. Hvis det er en god forklaring. Vet ikke helt hvor stort det må være før de må erstatte hele tanna? Og er det i det hele tatt mulig å sette på den biten som mangler, om den er knekt på den måten?

Var vel ca en fjerdedel igjen av min tann (vannrett brudd), og det var null problem å få fikset. Tviler på at de limer på biten som falt av, men du kan jo bare spørre dem. Har tannen din knekt helt opp til tannkjøttet?

Endret av Antlers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har knekket av en liten bit, og da gikk isingen over etter en stund (husker ikke helt, men det tok ca en uke tror jeg).

Tannlegen gjorde ingenting annet enn å file litt slik at det ikke synes (men det var som sagt bare en liten bit som knakk av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tannlegene er så flinke så! :D

Dette har jeg også gjort noen ganger. Husker ikke helt, men de har aldri happy hour der jeg går, så det kommer ikke til å bli veldig billig, hehe...men det er verdt hver krone. Uvurderlig hva de klarer å få til med oss gapende i stolen i flere timer. *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Kjæresten min har fått fikset dette to ganger, en gang i norge, en gang i utlandet. Begge gangene har den biten falt ut etter 1-3 år. Penger rett nedi sluket..

Han har mistet et lite hjørne av fortanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min har fått fikset dette to ganger, en gang i norge, en gang i utlandet. Begge gangene har den biten falt ut etter 1-3 år. Penger rett nedi sluket..

Han har mistet et lite hjørne av fortanna.

Hos meg datt den nye delen av etter ca to døgn, så nå tror jeg ikke at jeg gidder å rette på tannen noe mer. Det er nesten så det koster mer enn det smaker. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Var vel ca en fjerdedel igjen av min tann (vannrett brudd), og det var null problem å få fikset. Tviler på at de limer på biten som falt av, men du kan jo bare spørre dem. Har tannen din knekt helt opp til tannkjøttet?

TS her. Det kjennes ut som det ja. Kjenner det er åpenrom helt opp.

Nå har jeg ringt rundt til alle tannlegene i denne byen jeg bor i, både offentlige og private, og enten er det ferie, eller så har de fullt. Jeg har ivertfall lagt igjen nr mitt om det skulle komme noe opp. Håper bare jeg får til å spise uten at det gjør vondt.

Og btw, det er ikke snakk om et hull, for den som lurte. Tror ivertfall ikke det..

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hos meg datt den nye delen av etter ca to døgn, så nå tror jeg ikke at jeg gidder å rette på tannen noe mer. Det er nesten så det koster mer enn det smaker. :sukk:

Da regner jeg med at du tok kontakt med tannlegen med en gang, slik at vedkommende kunne fikse det på nytt, gratis? Det er en slags "gentlemen's agreement" innen tannlegestanden å ordne opp i ting som ikke holder så lenge som det burde gjøre, har jeg inntrykk av, og to dager er jo helt håpløst.

TS her. Det kjennes ut som det ja. Kjenner det er åpenrom helt opp.

Nå har jeg ringt rundt til alle tannlegene i denne byen jeg bor i, både offentlige og private, og enten er det ferie, eller så har de fullt. Jeg har ivertfall lagt igjen nr mitt om det skulle komme noe opp. Håper bare jeg får til å spise uten at det gjør vondt.

Og btw, det er ikke snakk om et hull, for den som lurte. Tror ivertfall ikke det..

Takk for all hjelp!

Jeg tror ikke du skal bekymre deg så veldig mye. Det er jo fint å få det fikset raskt, men ettersom du ikke har noe særlig smerter, så tipper jeg det er en ganske liten bit du har mistet - og da er det ofte nok å bare jevne ut kantene litt slik at bruddstedet ikke kjennes for skarpt. Mer behandling trengs ofte ikke, men estetisk kan det jo være bedre å få bygget opp/satt på noe nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da regner jeg med at du tok kontakt med tannlegen med en gang, slik at vedkommende kunne fikse det på nytt, gratis? Det er en slags "gentlemen's agreement" innen tannlegestanden å ordne opp i ting som ikke holder så lenge som det burde gjøre, har jeg inntrykk av, og to dager er jo helt håpløst.

Det har du helt rett i at de skal gjøre :)

Jeg var hos en ny tannlege for en sjekk, og han mente han skulle file vekk forhøyningen bakpå den ene tanna som var limt (selv om det overhodet ikke plaget meg). Tanna knakk på nytt få dager senere, og han ble pent nødt til å sette på ny bit med forhøyning gratis. Anbefaler absolutt en liten forhøyning bak, da er ikke sjansen så stor for at tanna brekker igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg knakk en bit av fortanna mi, og det synes og føles merkelig. Får ising ved drikking, men ellers er det ikke vondt. Tenkte jeg skulle kontakte tannlegen i morgen tidlig. Men kan de gjøre noe? Og blir det isåfall dyrt? Jeg har aldri måttet gjøre noe på noe annet enn jekslene, så dette er ganske nytt (og rart) for meg.

jeg knakk av halve fortanna en gang og da var jeg hos legen og fikset det, det kostet ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg knakk av halve fortanna en gang og da var jeg hos legen og fikset det, det kostet ingenting.

Hos legen? :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...