Gå til innhold

Husvert som låser seg inn


Gjest Cho

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp flyttet i et bofellesskap hvor vi har to rom.

I helgen var svigers på besøk og bodde på det ene rommet.

På det rommet hadde vi satt inn to feltsenger som opprinnelig stod på det andre rommet vårt. Den ene sengen ble brukt av svigerinnen min, den andre ble plassert under en tredje seng.

I går kveld oppdaget vi at sengen under sengen var borte. Den eneste forklaringen vi kan komme frem til er at husverten har låst seg inn og hentet den, da han er den eneste "utenforstående" som har nøkkel til rommet.

Jeg vet godt at husverter ikke har lov til å låse seg inn hvis det ikke foreligger mistanke om brann eller andre farlige situasjoner, og såvidt meg bekjent er ikke det å trenge en ekstra seng en farlig situasjon. Husverten har ikke ringt eller forsøkt å komme i kontakt med oss, det virker som om han bare har banket på døren og låst seg inn når ingen åpnet.

Jeg åpner helst ikke døren når jeg er alene, og ser nå for meg at husverten bare låser seg inn når jeg er hjemme. Hva gjør jeg da? Hva kan jeg si? Dette er skikkelig ekkelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tsunade

Ja æsj, det er kjempeekkelt! Leide engang en leilighet der jeg opplevde det samme, men var altfor feig dengang til å si fra for dette var en skikkelig creepy fyr, som attpåtil bodde i samme hus... :spy:

Det går kanskje an å skrive et formelt brev og påpeke det du vet, at slikt faktisk ikke er lov? At det rett og slett er kriminelt! Etter min erfaring har mange utleiere ikke filla peiling på sine plikter, de skal kun ha leia og driter i resten. Jeg har mer enn en gang måttet skaffe advokat pga. overtramp og ulovligheter fra utleiers side, og har fått medhold hver gang.

Så det kan absolutt lønne seg å "stå på krava." :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring husverten og si at du har lagt merke til at han har låst seg inn. Så gir du beskjed om at det er greit at han kan komme inn, men at du forventer at han avtaler med deg først. Ikke la det være noe tvil. Det er ikke nødvendig å ta den harde linjen allerede nå, men hvis han ikke tar poenget etter en slik samtale kan du bli noe mer påståelig.

Endret av Zzyzx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Akkurat dette tok jeg opp med min utleier da jeg skrev under kontrakten. Vi snakket om dette og alt var i sin skjønneste orden, helt til han plutselig en dag bare låste seg inn alikevel. "Han skulle bare..."!

Du må si ifra. Dine rom ER dine rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller første jeg ville gjort er å spørre om det faktisk er han som har tatt den senga. Det er vel det absolutt mest sannsynlige, men det er greit at han innrømmer selv at han har vært der inne uten tillatelse. Og gjør han det så ville jeg sagt tydelig fra at det har han ikke lov til, og at han vær så god får gjøre en avtale neste gang. Ekkelt med konfrontasjoner, men sier du ikke ifra NÅ så kan det fort skje igjen.

Enig i at det kan være lurt å skrive et brev, da har du det svart på hvitt at du faktisk har sagt fra. Også kan det jo være greit å henvise til lovverket for å ha sitt på det rene. Husleieloven sier følgende:

§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

(understrekningen er min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med de andre her. Dette er det best å si klart i fra om med en gang, og gjerne skriftlig. Jeg vet alt om huseiere som låser seg inn i tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for peptalk, folkens! Jeg må nok bare kvinne meg opp og ringe mannen, ja.

Kanskje jeg er superfeig og sender en melding.. :sjenert:

Det er så kleint med sånne situasjoner, om konfliktsky som jeg er har jeg mest lyst til å bare late som om det aldri skjedde.

Men nå har det plutselig dukket opp et spørsmål til her!

Vi betaler leie for rommet + fast strømbeløp + TV + internett.

Pr. dags dato har vi ikke sett snurten av en eneste TV-kanal. Hvis vi betaler for TV skal vi jo få en dekoder av husverten, ikke kjøpe en selv?

Og så lenge vi ikke har fått den dekoderen enda burde vi vel ikke betale ekstra for TV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt!

En gang jeg leide hadde jeg felles vaskerom med huseieren. Jeg hadde vasket kler og hengt opp. Dagen etter når jeg skulle se om klærene var tørre lå alle trusene mine i vasken på hans side av vaskerommet i vann. Rart! Jeg kastet trusene og flyttet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt!

En gang jeg leide hadde jeg felles vaskerom med huseieren. Jeg hadde vasket kler og hengt opp. Dagen etter når jeg skulle se om klærene var tørre lå alle trusene mine i vasken på hans side av vaskerommet i vann. Rart! Jeg kastet trusene og flyttet!

Ææææ!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Skummelt!

En gang jeg leide hadde jeg felles vaskerom med huseieren. Jeg hadde vasket kler og hengt opp. Dagen etter når jeg skulle se om klærene var tørre lå alle trusene mine i vasken på hans side av vaskerommet i vann. Rart! Jeg kastet trusene og flyttet!

Usj usj usj usj... Ekkelt ekkelt ekkelt!!!!! *Mentale bilder vekk med deg* :kjefte:

Til ts:

Hva med å ringe å spør om flere har nøkkel til rommene? Spill naiv og fortell om sengen som har forsvunnet, og at du ikke kan fatte hvor den har blitt av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn først ut at det er han.

Når du finner ut at det er han, (hvem kan det ellers ha vært... få det bare bekreftet) må du ta det opp med han.

Det han gjør, er faktisk innbrudd. Du kan i prinsippet melde han til politiet. :kjefte:

Hvis noe slikt hadde forekommet hos meg, ville jeg flyttet. Creepy tanke at husverten bare låser seg inn uten videre. Han har ingenting der å gjøre med mindre det brenner eller er vannlekkasje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da du flytter inn i ny bolig har du krav på at husverten bytter lås på døra. Det er kunn DU som bestemmer hvem som skal ha nøkkel til leiligheten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Da du flytter inn i ny bolig har du krav på at husverten bytter lås på døra. Det er kunn DU som bestemmer hvem som skal ha nøkkel til leiligheten din.

Skifte lås? Huseier skal ikke ha nøkkel? Nå høres det ut som om du tar ideer rett ut av lufta, kan du henvise til regelverket hvor dette står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Da du flytter inn i ny bolig har du krav på at husverten bytter lås på døra. Det er kunn DU som bestemmer hvem som skal ha nøkkel til leiligheten din.

Tull. Les Husleieloven, som nevnt over.

"Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren."

Sier seg selv at huseier må ha mulighet til å komme seg inn om nødvendig, og da må han jo ha nøkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...