*Lavendel* Skrevet 28. september 2003 #1 Skrevet 28. september 2003 Synes ikke det var pent å ta opp tråden hvor man gleder seg til jul. Julen er fæl.....jeg hater den....absolutt den verste tiden på året....knyter seg i magen allerede....skal begynne å grue meg i dag! Usj, kan vi avlyse julen?
Rapitap Skrevet 28. september 2003 #2 Skrevet 28. september 2003 Neimen vennen da! Hvorfor hater du julen? Hvordan hate en tid? ... som tid som er hva du lar den være? Hvorfor liker du å hate julen? :trøste:
*Lavendel* Skrevet 28. september 2003 Forfatter #3 Skrevet 28. september 2003 Synes hele julegreia er en klisje. Jeg er ikke kristin, så julen betyr ingenting for meg på den måten. Julen er sånn tid på året da alle skal være glade og fornøyd, man skal være sammen med familien sin, man skal spise god mat og bruke masse penger....Alt skal være så hyggelig, men det er ikke alltid det er det. Julen er ikke en hyggelig tid for alle, og for meg er den alt annet enn hyggelig. Den eneste grunnen til at jeg har juletre og nyvasket hus +++ er pga av ungene. Jeg prøver å gi dem en hyggelig tid, men meg selv.....jeg gråter inni meg....
Rapitap Skrevet 28. september 2003 #4 Skrevet 28. september 2003 Huff ikke bra! Kanskje du kan skape din egen tradisjon rundt julen? Gi julen det du synes den skal romme?
Gjest Hilde K S Skrevet 28. september 2003 #5 Skrevet 28. september 2003 Men vi feiret jo jul også FØR kristendommen kom til Norge ? Jeg synes julen er en deilig tid. Ungene er glade og jeg er glad. Vi elsker presanger ! Og god mat. Får vann imunnen med tanke på pinnekjøtt. Heldigvis er det under tre månder igjen.
Gjest Embla s Skrevet 28. september 2003 #6 Skrevet 28. september 2003 Jeg har og et ambivalent forhold til jul. For det første er det så mange minner/tradisjoner knyttet til julefeiring. Så er det alle forventningene, forhåpningene, hvem skal være hvor, hvem skal få hva... Også er det en fantastisk slitsom tid, med alt som må/skal/bør gjøres/ordnes.. også er det jo den mørkeste tiden på året, kaldt, ufamkommelig, *hutre* Også tenker jeg på alle som har det så jævli i julen. Har man det ille resten av året blir det nok mye værre i julen. Alle ensomme, alle gamle, alle fattige, alle barn som har foreldre som drikker og slåss, alle hjemløse.... Sånn sett blir julen et glorete bakteppe, en ekstra synliggjøring av vonde skjebner (Men jeg er glad i julen også. Liker å tenke ut hvem som skal få hva, liker å pakke opp julepresangene mine, liker å lage marsipan og konfekt, liker følelsen av at det er jul hos mamma og pappa, liker å sette ut grøt til nissen, liker julenek, eller - elsker julenek! Liker mange av julesangene, liker å synge "Deilig er jorden" liker å spise ribbe, liker å spise multer (og tenke på han som måtte tygge hver eneste multe"sten" ) Liker å invitere til pinnekjøttmiddag i romjulen, liker å reise ut og spise indisk eller thai mat etter flere dager med tung kost, liker å organisere julekrybben (selv om noen stikker avgårde med Jesus barnet hele tiden) liker at det er adventstaker i alle vinduer, liker (og dette sjokkerer meg, hadde jeg aldri trodd jeg skulle si:) at det er lys på ute-trærne (bare de ikke er blinkende i ulike glorete farger )
Gjest gjesta Skrevet 28. september 2003 #7 Skrevet 28. september 2003 ... lys på ute-trærne (bare de ikke er blinkende i ulike glorete farger ) Vet du, av og til går det en liten djevel i meg; jeg får ustyrtelig lyst til å pynte en fem-seks trær i hagen med glorete lys som blinker og spiller amerikanske julesanger. Mitt eget lille opprør mot den smakfulle julen. Ellers liker jeg forsåvidt julen; liker det sosiale, liker glade barneansikter, forventninger og alt som hører med. Gavene gir meg litt bismak, alt det unyttige som er kjøpt bare for å ha kjøpt noe, fullstendig bortkastet kjøp&kast! Nei, enten gaver som er kjøpt med hjertet, eller noe praktisk som en faktisk har bruk for.
Gjest Embla s Skrevet 28. september 2003 #8 Skrevet 28. september 2003 Vet du, av og til går det en liten djevel i meg; jeg får ustyrtelig lyst til å pynte en fem-seks trær i hagen med glorete lys som blinker og spiller amerikanske julesanger. Mitt eget lille opprør mot den smakfulle julen. . He he! Skjønner hva du mener! Jeg har tenkt det hadde vært så gøy å pyntet med slike blinkende lys + alt annet smakløst stash også bedt venner på middag og latt som ingen ting De ville blitt helforvirret, (jeg måtte ikke overdrevet da, sånn at det ble for tydelig) de ville tenkt: "hm, skal dette være morsomt, eller mener hun det faktisk"
Arwen Skrevet 28. september 2003 #9 Skrevet 28. september 2003 Jeg elsker julen jeg. men skjønner godt hvorfor noen ikke liker den.. :trøste: Synes Anafugia kom med et godt råd til alle dere som ikke liker julen. Lag deres egen greie.
Gjest Tex Skrevet 28. september 2003 #10 Skrevet 28. september 2003 For meg er julen årets vakreste tid, en tid man setter av til å være sammen og ha omtanke for hverandre. Jeg begynner å glede meg til julen allerede på våren, og i år er intet unntak. I år skal vi nemlig for første gang feire hjemme hos meg og min mann, med barn, besteforeldre og tante. Da kan det faktisk ikke bli bedre.... Og hvis tante har et ul bilde til meg i julepresang...... *håpe håpe* Da er lykken perfekt!! Dessuten har vi ett års forlovelsesdag på julaften..... :blunke:
Gjest Poirot Skrevet 28. september 2003 #11 Skrevet 28. september 2003 Lavendel: Punkt 1; det går ann å skru ned julen et par hakk. Min mor har eks sluttet å bake ørti kaker og rundvaske hele huset. Vasken kan taes i april. Punkt 2: Enda en grunn til å gå til legen og å ta seg selv alvorlig...
*Lavendel* Skrevet 28. september 2003 Forfatter #12 Skrevet 28. september 2003 Du er streng, Donpedro.... ...jeg får ta tipset om å lage min egen form for jul i år. gidder ikke det jaget og maset som folk steller i stand, og gaver??? Tull og tøv, hvis vi ikke skal kjøpe gaver fordi det har en mening, kan vi like godt la vær... ...i år blir det hjemmelagede gaver!
Gjest Poirot Skrevet 28. september 2003 #13 Skrevet 28. september 2003 Du er streng, Donpedro.... ! Jeg vet det Gjør det DU synes er koselig i julen (bør jo helst inkludere barna, da...), og ta høyde for at alt ikke blir perfekt.
*Lavendel* Skrevet 28. september 2003 Forfatter #14 Skrevet 28. september 2003 Jeg skal søren meg gjøre det. Ungene skal være med, selvsagt.... Blir ikke no ribbe og rundvask her i huset, juletre og gaver blir det, men resten av stjæset hopper vi over......
Gjest Poirot Skrevet 28. september 2003 #15 Skrevet 28. september 2003 Hva skal dere spise da? Kjenenr folk som har kalkun, laks osv. Bare det er godt og litt staselig (ikke hverdagsmat), så kan man gjøre kkurat som man vil!
*Lavendel* Skrevet 28. september 2003 Forfatter #16 Skrevet 28. september 2003 Vet ikke helt hva vi skal spise, men pinnekjøtt er en favoritt, ikke fordi jeg forbinder det med julemat, men fordi det er så innmari godt. Egentlig kan jeg godt spise pølser og pommes frites, bare ungene synes det er bra, så bryr jeg meg ikke så mye om hva det er vi skal spise, er mer opptatt av rammen rundt det hele....
Gjest Poirot Skrevet 28. september 2003 #17 Skrevet 28. september 2003 Er jo bare å spørre barna. Noen ganger har de kanskej bedre forslag enn man skulle tro. Kanskej de vil ha spaghetti? Hvis gubben protesterer kan jo han lage årets ribbe mens du tar med barna på julebesøk/tur.
*Lavendel* Skrevet 28. september 2003 Forfatter #18 Skrevet 28. september 2003 Tror faktisk at barna skal få bestemme i år, under litt veiledning..... Gubben er prisgitt den maten han får og har foreløpig ikke stemmerett.... ...Nemlig.....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå