Gå til innhold

"Jomfruhinne", eller noe annet?

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har lest mye om at jomfruhinnen ikke finnes, og at den ikke "brytes" slik man trodde før. Jeg er selv jomfru, er 19 år, men får plass til flere fingre og store tamponger ol. Har brukt tamponger fast i 6 år.

Når jeg kjenner innover i sjeden kommer jeg til en slags ring hvor alt er strammere. Dette ligger kanskje 3cm inn i sjeden. Er dette liksom det som er "jomfruhinnen"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dette er bekkenbunnsmusklene. Jomfruhinnen, som riktig nok egentlig ikke er en hinne,finnes helt ytterst.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :)

Synes da denne ringen er veldig stram jeg altså, får ikke plass til mye inni der (2-3 fingre kanskje), og blir da litt bekymret i forhold til når jeg skal begynne å ha sex. Dessuten gjør det vondt om jeg prøver å utvide der.

Vil denne musklaturen "utvides" når man er opphisset?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :)

Synes da denne ringen er veldig stram jeg altså, får ikke plass til mye inni der (2-3 fingre kanskje), og blir da litt bekymret i forhold til når jeg skal begynne å ha sex. Dessuten gjør det vondt om jeg prøver å utvide der.

Vil denne musklaturen "utvides" når man er opphisset?

Ja, og "hinna" vil også bli gi etter og ikke gjøre vondt etter at du har hatt sex noen ganger.

Skrevet

Ja, og "hinna" vil også bli gi etter og ikke gjøre vondt etter at du har hatt sex noen ganger.

Ja, men nå må vi gå ut fra at vi ikke snakker om jomfruhinnen.. men bekkenbunnsmuskler. Det er noe helt annet! Jomfruhinnen ligger ikke langt inni vagina, og trådstarter har brukt tamponger i en årrekke, så jeg er ganske sikker på at det ikke er det vi snakker om her. Bekkenbunnsmuskulaturen er ikke en hinne, men et sett med muskler som sammen danner en "ring" rundt urinrør, skjede og endetarm. Disse musklenes funksjon er å holde indre organer på plass, og å kontrollere avgang av urin og avføring. I tillegg spiller de en rolle under seksuell aktivitet. Når denne muskulaturen strammes, kan det bli svært trangt og vanskelig å føre større "ting" inn i skjeden. Det kan også gjøre vondt om man prøver å presse noe forbi muskler som spenner seg. Denne muskulaturen kan trenes opp til å bli sterkere, og ved trening av bekkenbunnsmuskulatur vil man også oppnå bedre bevissthet og kontroll, og kunne kjenne om man slapper av eller strammer. Merk at musklene ofte strammer seg når man er anspent, og at dette ofte skjer ubevisst. Trening av bekkenbunn gjør at man lettere klarer å viljestyrt slappe av i musklene. Google "bekkenbunnstrening" eller "knipeøvelser", så finner du ut hvordan det kan gjøres! (en stor misforståelse er at dette er øvelser man bare gjør etter svangerskap/fødsel..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...