Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo ikke vanlig å omtale folk som verken som "fru" eller "frøken" her, så jeg kan ikke se at det har særlig stor betydning...

Enig. TS er jo uansett separert/skilt/enslig/singel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hører sjelden dette blir brukt i seriøse sammenhenger i Norge -det forsvant vel på 70-tallet en gang? De eneste gangene jeg kan huske å ha hørt herr, fru, frøken osv. av er noen eldre damer/menn med penger på bok og sjeldnere tilfeller av eldre som tidligere har vært bankansatte eller tidligere (men som er over 80 nå..).

En av mine eks'er kalte meg "frøken" da vi var kjærester, og jeg tror han gjør det med sin samboer nå også -som et slags kosenavn/kallenavn. Den måten å bruke frøken på synes jeg bare er søtt. :) Vet også om flere par, både gifte og ugifte som bruker ordet på samme måte.

Skrevet

Når man har nådd en viss alder, skal man tittuleres Fru enten man er ugfit eller ei, så man får ikke være 60 og frøken.

Signerer. Jeg personlig anser det som upassende å kalle personer over ca. 30 frøken, da grunnet alderen. Gifter man seg, går man selvsagt over til å bli fru uavhengig av alder, og man går aldri tilbake til å bli frøken(jeg er for øvrig skilt, og hadde blitt lettere fornærmet dersom jeg hadde blitt tiltulert med frøken).

Gjest Eurodice
Skrevet

Enig. TS er jo uansett separert/skilt/enslig/singel.

Er det noen forskjell på enslig og singel? :fnise:

Skrevet

I følge skikk og bruk boka er man fru etter fylte 26 uavhengig av om man er gift, skilt eller singel. Vet ikke hvordan det stiller seg om man skilles før man er 26 da.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen forskjell på enslig og singel? :fnise:

Nei, men noen foretrekker det ene ordet heller enn det andre. :)

Gjest Eurodice
Skrevet

Nei, men noen foretrekker det ene ordet heller enn det andre. :)

Jeg spurte bare for å få en reaksjon. Jeg leste en gang at "enslig" ble forbundet med et noe stakkarslig, gjerne eldre menneske som aldri hadde "fått seg" noe. "Singel" derimot var mer positivt ladet, en som var i vinden og forsåvidt kunne velge og vrake.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg spurte bare for å få en reaksjon. Jeg leste en gang at "enslig" ble forbundet med et noe stakkarslig, gjerne eldre menneske som aldri hadde "fått seg" noe. "Singel" derimot var mer positivt ladet, en som var i vinden og forsåvidt kunne velge og vrake.

Må innømme at jeg selv tenker på enslig som et negativt ladet ord, antakelig fordi det ligner på ordet ensom og er, i mine øyne, et litt mer "gammeldags" ord enn singel. (For alle vet jo at kun stakkarslige, ensomme og kjedelige mennesker lar være å bruke ord som er i vinden... lizm.)

Skrevet

Nordmenn som synes norske ord er fine? Ikke akkurat hverdagskost! :ler:

Enslig er jo bare det norske ordet for det engelske singel og det har allerede blitt konstatert at miss betyr det samme som frøken.

Norsk er gammeldags og kjedelig, mens engelsk og utenlandsk generelt er spennende, nytt og "kult". Synes det er litt trist jeg -at vi ikke liker vårt eget språk bedre enn som så. Og jeg elsket det da den nynorske setningen "eg hugheilar deg av heile mi bankande blodpumpe" gikk som en farsott på sør-østlandet. Hørt noe så herlig!?

Skrevet

Norsk er fint det. :) Men når vi har levd en stund og har vært både frøken, fru og enke noen ganger, hva skal man da velge? Det siste man var innom? Eller hele raden? Enkefrøken fru Hanssen? :fnise:

Skrevet

Ein kan aldri bli frøken igjen når ein har vore gift, akkurat som ein aldri kan blir "ugift" når ein er skilt eller enke(mann). Ein skilt kvinne, eller enke, er frue, ikkje frøken. Frøken er ei kvinne som aldri har vore gift.

Skrevet

Norsk er fint det. :) Men når vi har levd en stund og har vært både frøken, fru og enke noen ganger, hva skal man da velge? Det siste man var innom? Eller hele raden? Enkefrøken fru Hanssen? :fnise:

Sjølvsagt den siste ein var "innom". Ei frøken som giftar seg, blir frue, dør mannen, blir ho enke, og giftar ho seg igjen, blir ho frue igjen.

Eg syns for øvrig "enslig" er eit heilt OK ord, eg. Brukar aldri ordet "singel", syns det er flåsete... Pluss at eg forbinder det med grus...

Gjest Eurodice
Skrevet

Sjølvsagt den siste ein var "innom". Ei frøken som giftar seg, blir frue, dør mannen, blir ho enke, og giftar ho seg igjen, blir ho frue igjen.

Eg syns for øvrig "enslig" er eit heilt OK ord, eg. Brukar aldri ordet "singel", syns det er flåsete... Pluss at eg forbinder det med grus...

Det gjør jeg også. "Singel og sand, singel og sand, mykje god singel og billege sand" :ler: .

Skrevet

Man er ikke førken igjen når man først har giftet seg :)

Gud jeg gleder meg til å gifte meg. Er så lei å bli kalt frøken

Skrevet

Men er det noen som seriøst bruker disse ordene lenger da?

Jeg har vært gift i 20 år snart, men har aldri blitt kalt hverken fru eller frøken annet enn på tull og har heller aldri selv hatt behov for å bruke begrepene annet enn på "antikvariske" webskjema.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I følge skikk og bruk boka er man fru etter fylte 26 uavhengig av om man er gift, skilt eller singel. Vet ikke hvordan det stiller seg om man skilles før man er 26 da.

Frue er en betegnelse som kan ha flere betydninger. Den vanligste moderne betydningen er en gift kvinne, altså en hustru. En ugift kvinne blir kalt en frøken.

Har ikke noe med alder å gjøre.

Gjest Elfrida
Skrevet

Frue er en betegnelse som kan ha flere betydninger. Den vanligste moderne betydningen er en gift kvinne, altså en hustru. En ugift kvinne blir kalt en frøken.

Har ikke noe med alder å gjøre.

Jo, når man er over en viss alder kan man som kvinne velge selv om man ønsker å ha tittel som frøken eller fru. Men som asterix skriver, er det noen som bruker disse titlene?

Jeg er kunde hos en engelsk nettbutikk, der har jeg valgt "reverend" som tittel. De hadde så mange fine å velge mellom :fnise:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jo, når man er over en viss alder kan man som kvinne velge selv om man ønsker å ha tittel som frøken eller fru. Men som asterix skriver, er det noen som bruker disse titlene?

Jeg er kunde hos en engelsk nettbutikk, der har jeg valgt "reverend" som tittel. De hadde så mange fine å velge mellom :fnise:

gi meg link!

Skrevet

Er vel ein del eldre damer som brukar "fru(etternamn)" enno. Då eg var lita hugsar eg i alle fall at eg ikkje visste namnet på meir enn ei av dei gamle damene i bygda, alle dei andre var berre "fru" og så etternamnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...