Gå til innhold

katt som ikke får puste og piper - hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min på nesten 4 år fikk et "anfall" i natt der det virket som han ikke fikk puste mens han pep. Broren min sa det hadde skjedd før. Katten virker ellers normal. Dyrlegen vår har ikke ordinær åpningstid lørdager, burde jeg ringe døgnvakten? Eller kan det vente til mandag?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Villa absolutt ringt døgnvakten, om ikke annet for å få en veterinærs mening

Skrevet (endret)

Hvordan har katten det nå da?

Hvis den oppfører seg normalt og ikke har noen problemer, kan det kanskje vente til mandag (men jeg er ingen veterinær, så jeg kan ikke si noe sikkert).

Hvis den ikke er helt frisk enda, burde du ringe døgnvakten synes jeg.

Eller en annen veterinær som ikke er for langt unna dere.

Det hørtes litt skummelt ut at den ikke fikk puste..

Det er jo ikke normalt at slikt skjer.

Siden det har skjedd før, burde dere dra til dyrlegen og få dem til å finne ut hva det kan være. Om det er en sykdom eller noe den har spist osv.

Hvordan var anfallet, kan du beskrive det?

Lykke til med pusen.

Endret av MissMas
Skrevet

han oppfører seg helt normalt nå, virker frisk og rask.

Når han fikk det anfallet så satt vi og koste, så plutselig lener han seg fremover mens han piper og og det høres ut som han ikke helt klarer dra luften inn.

Skrevet

han oppfører seg helt normalt nå, virker frisk og rask.

Når han fikk det anfallet så satt vi og koste, så plutselig lener han seg fremover mens han piper og det høres ut som han ikke helt klarer dra luften inn.

Gjest Distiller
Skrevet

Kanskje et dumt spm, men det var ikke en hårball?

Noen ganger sitter kattene sånn uten at det kommer noe opp. Hvis det ikke er det og katten er helt fin nå ville jeg sett an situasjonen og ringt døgnvakten om det skulle skje igjen. Uansett kan det være lurt å få time hos vetrinær for å utelukke at det er noe galt med katten.

Skrevet

Tror ikke det var en hårball, for når anfallet var over så bare hoppet han ned på gulvet og la seg der.

Skrevet

Slik skal det jo ikke være, så selv om han ble bra igjen ville jeg ha kontaktet dyrlege.

Skrevet

Kan hende det er hoste. Hvor ofte skjer det? Flere ganger om dagen eller en gang i uka? Om det ikke er så ofte kan du jo vente til Mandag, men om det er flere ganger om dagen ville jeg fått noen til å se på den. For da har den det ikke godt.

Skrevet

Det første som slo meg var også hårball, faktisk. Min oppfører seg sånn som du beskriver det, han lager ikke sånne lyder som på videoen over, men mer pipende og hvesende, på en måte. Høres ut som han har noe slags puste-anfall. Og det er faktisk ganske sjelden jeg har sett at det kommer opp noe.

Skrevet

Var det som på videoen? I så fall er det ikke farlig. Katten min kan prøve å hoste opp hårballer, og da kommer det gjerne pipelyder (men det kommer sjelden hår opp). Ser skummelt ut, men det har alltid gått bra. Tror han blir litt sliten av det, for han legger seg alltid ned etterpå.

Men det skader uansett ikke å ta en tur til dyrlegen, i alle fall hvis det her er snakk om en annen type "anfall".

Skrevet

Jeg ringte dyrlegen og hun sa det kunne vente til mandag:)

Skrevet

Syns denne kanskje er mer typsisk hårball. Katten her får gjerne skikkelig hvesende pust og det ser ut som han skal krevere. Hårballen svelger han bare igjen, så det er ikke så lett å koble hva som skjer alltid.

Skrevet

Hvis katten er langhåret, er det jo en mulighet, men hvis katten er korthåret, er det utelukket :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke korthåra katter få harball?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis katten er langhåret, er det jo en mulighet, men hvis katten er korthåret, er det utelukket :)

Selvfølgelig kan korthårede katter også spy opp hårballer, de vasker seg og svelger pels de også.

Gjest Blubberella
Skrevet

Korte hår kan også klumpe seg sammen i magen på katter, så dette er ikke sant. Alle katter (unntatt de tilnærmet hårløse Sphynx-kattene) kan få hårball av å slikke seg i pelsen.

Skrevet

Jepp, og linken jeg la ut viser jo faktisk en korthåra katt da. Til og med siameseren vår kastet opp hårballer, og han hadde ikke underull en gang.

Skrevet

Flertallet av korthårede katter får ikke hårballer.

Ingen jeg kjenner som har korthårede katter har noensinne sett de hoste opp en hårball eller noe liknende.

Og jeg kjenner MANGE med korthårede katter.

Men det var kanskje litt "sterkt" å skrive at det er utelukket, det er bare veldig lite sannsynlig :)

Skrevet

Flertallet av korthårede katter får ikke hårballer.

Ingen jeg kjenner som har korthårede katter har noensinne sett de hoste opp en hårball eller noe liknende.

Og jeg kjenner MANGE med korthårede katter.

Men det var kanskje litt "sterkt" å skrive at det er utelukket, det er bare veldig lite sannsynlig :)

Og dette baserer du på de du kjenner som har katt?

Det er helt vanlig at korthårede katter får hårballer.

http://www.ehow.com/about_5084481_symptoms-cat-intestinal-hairballs.html

Misconceptions

Many cat owners assume that because they have a cat that has short hair that their feline friend cannot suffer from hairballs, but this is not true.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...