Gå til innhold

Forkjølelsessår i munnviken


Hinata

Anbefalte innlegg

Nå har jeg endelig blitt kvitt munnsåret i den ene munnviken min, og så dukker det et opp i den andre. Lurer på om noen har gode råd? På den forrige brukte jeg leppepomade på dagen, og tok noen netter med inotyol også, uten at det så ut til å hjelpe. Leppepomade hjelper en liten stund fordi det myker opp såret så det ikke sprekker, men så fort jeg slutter begynner det å sprekke opp igjen.

Jeg tror ikke det er herpes, det har jeg spurt om på apotek (og da fikk jeg beskjed om å bruke basimycin uten at det hjalp stort)

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!!

Nå skal jeg gi deg et tips.

Jeg var lenge plaget med "Sprekk i munnviken" noen kaller det herpes andre kaller det munnsår. Herpes er det normalt å få igjen og igjen.

Jeg gikk til akkupunkturbehandling og det hjalp etter første behandling!!!

Jeg var årlig plaget av det, og var redd for å bli seende ut som en klovn da munnviken føltes som om den ble større og større. Men nå ABSOLUTT HELT VEKK. Sikkert 4 år siden sist

Håper det vil hjeøpe deg også =o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mandelessens olje/mandel olje tror jeg det het .Har ikke prøvd dette selv,bruker kun lypsyl jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vil akupunktur hjelpe mot herpes også? Munnsår-herpes altså.

Vært plaget av det siden jeg var liten, men den siste tiden har jeg fått ekstremt mange utbrudd pga. stress etc. Kjedelige greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Sår i munnviken kan være tegn på jernmangel. Jeg lurte også på om jeg hadde herpes, men det var det altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært hos legen for ikke så lenge siden og testet for jern, så det er det nok ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil akupunktur hjelpe mot herpes også? Munnsår-herpes altså.

Vært plaget av det siden jeg var liten, men den siste tiden har jeg fått ekstremt mange utbrudd pga. stress etc. Kjedelige greier...

Hei

Ja det hjalp iallefall hos meg. Og jeg hadde munnsår-herpes!

Men nå borte vekk. Dem satte nål i motsatt munnvik og husker jeg ikke feil var det borte vekk etter to-tre uker.

Håper det vil hjelpe deg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atanih2

Dette har jeg vært plaget med lenge, heldigvis en god stund siden sist nå. Kjøp en bitteliten salve/krem på apoteket som heter Antix 5% (Oransje liten eske), og compeed munnsårplaster. Jeg pleide å la kremen være på om natta (da slipper man å føle seg dum med en hvit flekk i munnviken rundt folk), og plaster mesteparten av dagen. Hjalp greit det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atanih2, er ikke de to beregnet på munnsår som kommer av herpes? Tviler på at et slikt munnsårplaster klarer å feste seg i munnviken uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har herpes, så da må du bruke herpeskrem fra apotek :)

(slapp av, 90% av befolkningen har det, de bare vet det ikke ennå) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg også hadde herpes, og spurte om det da jeg var på apoteket. Der sa de at jeg hadde et "vanlig forkjølelsessår", hva nå det betyr. :klø: Det er ingen blemmer, og det væsker heller ikke, det bare sprekker opp når jeg ikke har vært flink til å smøre det før jeg åpner kjeften. Så litt på bilder på google nå også, ser ikke ut som et standard herpessår for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke forkjølelsesår, da er det bare tørre lepper som gjør at du sprekker. Spør deg jevnt og trutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker leppepomade flere ganger om dagen, og leppene ellers er ikke tørre. Fant noen artikler om det her og her. Bildet på den siste ligner på det jeg har, men min er ikke så utbredt. Skal prøve med canesten og se om det hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er viktig at du ikke bruker samme leppepomade på frisk og syk hud. Gå over til en som er på boks og smør med fingeren, vask før du smører resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror ærlig talt de på apoteket sa feil til deg. Jeg har hatt munnsårherpes i mange år, og hatt fått flere ganger høre at "men du har da ikke herpes" fra de på apoteket - noe som egentlig er litt skremmende, men da kunne jeg fortelle dem at det tror jeg nok legen min vet bedre enn dem. Jeg har uansett fått testet det ut og det er ingen tvil om at det er herpes. Og dette setter seg gjerne i munnviken, og ingenting hjelper foruten krem for herpes. Mange kaller også herpessår rundt munnen/på leppene for forskjølelsessår.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...