Gå til innhold

2 valper i hus (leonbergere..)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har fått litt svar på dette tidligere. Men ønsker fler som har erfaring med å ha to valper på omtrent samme alder(3 OG 4 MND) i hus. Hvilke problemer kan oppstå? Hvilke positive ting er det?

Regner med at det blir hann og hunn hund om dette blir bestemt. Rasen er leonberger, så om noen har erfaring med akkurat denne rasen er det jo supert:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt nyskjerrig på hva slags svar du har fått før? Har vel egentlig veldig lite positivt å si om saken. Positivt; de blir bestiser. Negativt; den lista er lang!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har fått litt svar på dette tidligere. Men ønsker fler som har erfaring med å ha to valper på omtrent samme alder(3 OG 4 MND) i hus. Hvilke problemer kan oppstå? Hvilke positive ting er det?

Regner med at det blir hann og hunn hund om dette blir bestemt. Rasen er leonberger, så om noen har erfaring med akkurat denne rasen er det jo supert:)

Jeg har to store hunder på samme alder, men jeg fikk den ene som valp og den andre da de var 9 mnd.

Skaffer du deg to valper, så vil du neppe få den kontakten med hver av dem som du får når du bare har en. De har jo selskap i hverandre hele tiden.

Så du må jobbe mye med hver enkelt. Jobb med både kontakt og lydighet, og det å bli trygg på seg selv ute uten den den andre. For de skal jo fungere som selvstendige voksne.

Du må gå tur med dem hver for seg i bånd, og lær dem å gå pent i bånd tidlig. Vær forberedt på at du ikke kan gå tur med dem sammen i bånd før de er blitt ganske voksne, eller kanskje aldri. For du vil jo ikke greie å holde begge igjen hvis de først VIL noe, f.eks løpe etter en katt eller reagerer på en annen hund. To sammen vil også hause hverandre opp, og være vanskeligere å ha styring på.

Som valper og unghunder vil de også benytte enhver anledning til å herje og leke, også innendørs. Så du får mye arbeid med oppdragelse!!

Du får altså omtrent dobbelt opp med trening og turer. Men kan du ha dem løse på tur i skogen f.eks, så har de mye glede av hverandre ved å løpe og leke.

Leonbergeren er jo mye jobb fram til den er ca 3 år, da er den voksen. Og to på samme alder kan bli for mye for mange. Så tenk deg om. Jeg ville nok ikke gjort det en gang til. Nå er mine 18 mnd, og begynner å bli greie og flinke hunder. Jeg kan ikke ta sjansen på å gå tur med begge i bånd nå heller, ettersom den ene kan finne på å utagere mot hunder og enkelte folk. Da blir de for sterke.

Skrevet

de deler/lærer av hverandre unoter,gode ting osv.Men personlig ville jeg ikke hatt 2 valper nei.Mye pga herjing valpelek ,ledd,belastningsskader.Men mye morro for valpene helt sikkert og gode kompiser.

Ingen oppdrettere som kan hjelpe deg litt med gode råd osv.? Du må selvfølgelig trene begge to hver for seg og sammen til tider.

anonym, hvordan får du til å si at dine hunder begynner å bli greie og flinke i en setning ,mens i neste sier at den ene utagerer mot folk og enkelte mennesker? Det er da ikke en grei/flink hund-høres ikke bra ut,ville kontaktet noen som virkelig kan hund og som kan hjelpe deg /bikkja.

Ettersom den kun er 16mnd er det jo alltids håp om forbedring

Gjest AnonymBruker
Skrevet

de deler/lærer av hverandre unoter,gode ting osv.Men personlig ville jeg ikke hatt 2 valper nei.Mye pga herjing valpelek ,ledd,belastningsskader.Men mye morro for valpene helt sikkert og gode kompiser.

Ingen oppdrettere som kan hjelpe deg litt med gode råd osv.? Du må selvfølgelig trene begge to hver for seg og sammen til tider.

anonym, hvordan får du til å si at dine hunder begynner å bli greie og flinke i en setning ,mens i neste sier at den ene utagerer mot folk og enkelte mennesker? Det er da ikke en grei/flink hund-høres ikke bra ut,ville kontaktet noen som virkelig kan hund og som kan hjelpe deg /bikkja.

Ettersom den kun er 16mnd er det jo alltids håp om forbedring

Joda, de begynner å bli greie og flinke. Med unntak av at den ene utagerer LITT, så fungerer de veldig fint i alle andre situasjoner. Han var også mye verre før, så joda han har kommet seg, og jeg har fått hjelp. Nå kan jeg for en stor del hindre utagering når jeg ser tegnene til at han vil det, og han er veldig letthåndterlig og lydig.

Så vi har så og si aldri utagering mer. Men dermed føler jeg meg ikke absolutt trygg på at det ikke skjer igjen. Derfor går jeg fortsatt med dem en og en i tilfelle. Tenker sikkerhet.

Skrevet

takk for svar:) Nå har jeg alikevell fått meg to valper.. Får håpe det går bra:) Syns det er kjempespennende jeg:) (om enn kanskje ett dumt valg;) )

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Virker ikke som at du har tenkt igjennom det her så mye ass.

Snakk om impulskjøp. Også to stakkars små da.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

husk du kan ikke bare kvitte deg med de med en gang ting ikke går som du håpet..man innpulskjøper ikke hunder eller andre dyr

Skrevet

Dette har jeg tenkt på veldig lenge, men bestemte meg når jeg fant en kennel som har godt rykte på seg med leveringsklare valper.

Stakkars små??? Hva i alle dager har du med å komme med en slik uttalelse når du ikke kjenner meg på noen som helst måte!

Og jeg har uansett ikke tenk å kvitte meg med noen av disse to, det kunne ikke falt meg inn

Skrevet

Hei, TS. Jeg ser du allerede har fått valpene i hus, så gratulerer uansett med det :) Hunder avgir en helt spesiell energi som jeg i hvert fall, ikke har motatt fra noen andre levende vesener. Den følelsen man får når man kommer hjem og innenfor døren står det et hoppende glad vesen som logrer med halen, er kjempe fin.

Jeg kan jo se at du kanskje ikke har tenkt så mye igjennom å få valper. Hvis du hadde gjort det, og undersøkt litt rundt om det å ha valp, ville du funnet ut at som førstegangs-hundeeier er det ikke lurt å få _to_ stykk valper i hus samtidig. Uansett om de er av samme kull eller ikke. Det er utrolig mye jobb med èn valp som det er, og to kan rett og slett bli litt overveldende. Leonbergere krever MYE jobb. De er ofte avbalanserte og rolige hunder, men krever en god oppdragelse for å bli rolig til sinns. Det at du velger å ha to hunder sammen er ikke i seg selv en dårlig idè. Leonbergere er nemlig veldig opptatt av å gå i flokk, og de vil gjerne være flere sammen. Enten det er deg og hunden din som er flokken, eller flere hunder sammen. Når du har to hunder risikerer du at de blir en litt mindre del av familien enn hvis du bare hadde hatt en. Siden hunder går i flokk, vil dine to hunder tilbringe mer tid sammen med hverandre, herje, leke mye både inne og ute, istedet for å ligge rolig heletiden på plassen sin. Leonbergere krever en del mosjon, èn gåtur dagen er vesentlig - håper du har tid og vilje til det. De blir jo ganske store også, og det er derfor viktig at du går tur med dem i marka så de har mindre sjanse for å få hofteproblemer og andre helseskader. De elsker også å svømme!

Du bør passe godt på lynnet til dine Leonbergere, da det er skiftende. Du bør også begynne med en god oppdragelse NÅ, fordi oppdragelsen til denne rasen kan være vanskelig dersom en mister første tog. De har karakteristiske personlighetstrekk som at de har en overlegen ro, er veldig selvsikre, har et middels temperament, men er fortsatt lydig, har svært god læreevne og hukommelse og de mangler lydømfiendtlighet. Hvis du har tenkt å beholde de to skjønne, håper jeg du har et svært stort hus med en stor hage hvor du kan sette opp en hundegård som de kan løpe og være i. Disse rasene blir så store at det er trangt i en liten leilighet. Dessuten trives disse best ute, og ikke så godt inne i hus. Man skal aldri ha en hund inne i huset heletiden uansett. Men det vet du jo.

Husk at dersom du sosialiserer en Leonberger med en mindre hund eller et barn, bør du være veldig på vakt og varsom siden den er så stor. Den kan lett tråkke i stykker foten til et barn eller knuse en liten hund, hvis den er uheldig. Det blir jo ganske store utgifter med en så stor hund også! Du må jo ha svært stor bil, store bur, MYE fòr, og en stor hundegård i hagen o.l. Men alt jeg kan si er lykke til :)

Skrevet

Jeg er ikke første gangs hunde eier:) bare første gang med to valper på samme alder. Har hatt leonberger i mange år tidligere:)

Bor på landet med skog, fjell og vann rundt meg. Hagen min er stor der de kan springe løse i lag store deler av dagen. Jobber ikke og har foreldre rett i nærheten som kan passe dem om det skulle være nødvendig:)

Tusen takk for utfyllende svar i.am.me :)

Skrevet

Neineinei.. Aldri i livet om jeg ville hatt to så unge hunder i så tett alder (og jeg har pr dags dato tre hunder, så det er sagt). Ikke bare for min egen del, men for hundene sin del også. Skjønner ikke helt hva oppdretter tenkte på som solgte deg to stk??

Skrevet

Neineinei.. Aldri i livet om jeg ville hatt to så unge hunder i så tett alder (og jeg har pr dags dato tre hunder, så det er sagt). Ikke bare for min egen del, men for hundene sin del også. Skjønner ikke helt hva oppdretter tenkte på som solgte deg to stk??

Enten har ts enorm erfaring med valper eller så tenkte kanskje oppdretter penger?

Hvem vet?

I alle fall,nå har TS 2 valper og da har det vel ingenting å si hvorfor.Men heller komme med råd om ønskelig.?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...