Gå til innhold

Kan man ta for mye vitaminer ?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

TIl daglig tar jeg:

- Betakaroten 2stk

- Mivitotal 3 stk

- Jerntabletter 1 stk

- Ren hud 2 stk

- c vitamin piller 1 stk

Får et par kommentarer om at jeg tar overdose av vitaminer, og at det kan være farlig. Noen som vet noe om dette ? :)

Endret av fionel
Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå vet ikke jeg hva slags vitaminer det er i pillene du tar, men de fettløselige vitaminene A, D, E og K kan være farlig å ta for mye av ja.

For mye C vitamin kan gi c-vitamin sjokk, ikke farlig, men ubehagelig siden det ofte gir elveblest, men da skal du opp i en høy dose.

Det forskes jo hele tiden på om det er nødvendig og helsebringende med tilsatte vitaminer, og det siste jeg leste var at det faktisk kunne være skadelig i verste fall og i bestfall så virket det ikke. Det er en kunstig måte for kroppen å få i seg vitaminene.

Skrevet

Har du sjekket at du trenger å ta for eksempel jerntablettene? Hvis jernverdiene i blodet ditt er fine, skal du IKKE ta jerntabletter.

Hva slags kosthold har du ellers?

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Den beste måten å finne ut av om dette er for mye, er å regne ut hvor mye vitamin A, B, C osv + ulike mineraler du får i deg daglig fra kosttilskuddene, og deretter google dagsbehov vitaminer. Da får du i alle fall en ide om mengden som tablettene gir deg.

Husk at hovedkilden til vitaminer og mineraler skal være gjennom kostholdet, så for at bildet skal bli riktig bør du regne ut hva du får i deg gjennom vanlig kost også!

Som det blir sagt i innlegg nr 2: de fettløselige vitaminene A, D, E og K bør en ikke ta mer enn dagsbehovet av. Vitamin B og C er vannløselige, så der skilles overskuddet ut gjennom urinen.

Endret av Spinell
Gjest brutal_mann
Skrevet

Skriv "for mye vitaminer" i Google og du vil allerede på første side fine ut at for mye vitaminer kan ta livet av deg.

Skrevet

Du kan få i deg for mye av de fettløselige vitaminene som er vit A, D, E og K.

De vannløselige vitaminene er vit B og C. Hvis du tar for mye av de så skilles det ut i urinen. Men; får du i deg for mye C-vit kan du få diare. Likedan hvis du er disponibel for nyresten så kan for mye C-vit fremprovosere dette.

For å ta jerntilskudd så bør du ha fått påvist for lite jern ved blodprøve. For mye jerntilskudd er direkte farlig!

Du bør sjekke hva tilskuddene du tar inneholder. Og dropp jern hvis du ikke trenger tilskudd av det.

På apoteket fåår du kjøpt multivitamin for trandrikkere... der er det redusert innhold av de fettløselige vitaminene.

Skrevet

ja jeg har mangel på jern, så disse er nødvendige om jeg ikke skal besvime 10 ganger daglig :gjeiper:

Skrevet

ja jeg har mangel på jern, så disse er nødvendige om jeg ikke skal besvime 10 ganger daglig :gjeiper:

Flott at u tar tilskudd når du faktisk har behov for det, men, i lys av den andre tråden, så er IKKE vtaminer/tilskudd en erstatning for et suboptimalt kosthold. De skal supplere, når vanlig kosthold og levestil ikke gir nok. Spis godt meg rødt kjøtt (drikk alltid en fruktjuie til rødt kjøtt), og øk porsjonsstørrelsen på alle måltidene dine. Spiser du fisk jevnlig så har du mest sannsynlig null behov for ekstra omega 3-6-9. Har du har inntatt et godt måltid med mye rødt kjøtt så dropper du jerntabletten den dagen.

Vannløselige vitaminer vil skilles ut va urin og fæces, mens fettløselige skal du være obs på. Det skal likevel en del til, men typisk er de som tar masse tilskudd, uten å fiksepå kosthold først (og så ta fortløpende vurderinger om de trenger mer). Vit D bør du ta sammen med melk eller en banan, og du kan godt ta nesten dobbelt av hva RDA er angitt til (0.7 istedenfor 0.4), så lenge du ikke spiser unormalt mye av leverpostei, fet fisk og innvoller. Vær ute i sola, og la huden bli eksponert ubeskyttet i korte perioder kvar dag. Den formen av vit D som dannes ved at UV-stråler treffer hud vil aldri danne farlige konsentrasjoner, da det er en annen utgave av vit D som dannes (kontra den som tlført via kosthold og tilskudd).

Gjest SmallTalk
Skrevet

Flott at u tar tilskudd når du faktisk har behov for det, men, i lys av den andre tråden, så er IKKE vtaminer/tilskudd en erstatning for et suboptimalt kosthold.

Har man f.eks kraftig mens så kan man vel bli anemisk, uansett hvor godt kosthold man har? :klø:

Personlig så har jeg konstant lave folsyreverdier, men jeg er hverken alkoholiker, narkoman eller har spiseforstyrrelser. Ei heller har jeg dårlig kosthold og spiser lite grønnsaker. Spiser derimot mye mat, variert mat og godt med alt det som inneholder mye folsyre, men alikevel så har jeg perioder hvor nivåene ligger så lavt at det tidvis kan være plagsomt pga tretthet og svimmelhet, og da er det eneste som funker å ta ekstra folsyre igjen.

Skrevet

Har man f.eks kraftig mens så kan man vel bli anemisk, uansett hvor godt kosthold man har? :klø:

Personlig så har jeg konstant lave folsyreverdier, men jeg er hverken alkoholiker, narkoman eller har spiseforstyrrelser. Ei heller har jeg dårlig kosthold og spiser lite grønnsaker. Spiser derimot mye mat, variert mat og godt med alt det som inneholder mye folsyre, men alikevel så har jeg perioder hvor nivåene ligger så lavt at det tidvis kan være plagsomt pga tretthet og svimmelhet, og da er det eneste som funker å ta ekstra folsyre igjen.

Jo, du har så absolutt rett i det :) Nå tenkte jeg først og fremst på personer hvor det ikke foreligger noe "ekstra" eller evt sykdommer som gjør at kosten uansett ikke rekker til. De fleste i slekta mi sliter også med opptak av vit B-kompleks fra mat, så jeg må store mengder B-vitaminer for at det skal holde seg stabilt. Slike ting blir unntak, som er forholdsvis sjeldne, men som en selvsagt skal være obs på og ta hensyn til :)

Skrevet

TIl daglig tar jeg:

- Betakaroten 2stk

- Mivitotal 3 stk

- Jerntabletter 1 stk

- Ren hud 2 stk

- c vitamin piller 1 stk

Får et par kommentarer om at jeg tar overdose av vitaminer, og at det kan være farlig. Noen som vet noe om dette ? :)

Betakaroten gir svært økt risiko for kreft hvis du røyker, ellers er det ikke noe av det du tar skadelig.

Masse friskt grønt, samt nøtter og sunne oljer daglig, og det meste av tilskudd er overflødig for de fleste.

C vitamin er veldig lett å få i seg gjennom kosten, det er for mange verre med vitamin D - og den er svært viktig å ha nok av for å forebygge alvorlig sykdom. Så med mindre du spiser 1 kilo fet fisk i uka, ta tilskudd av det istedet for C :)

Skrevet

Er det ikke også slik at det rett og slett ikke er noen vits i å ta for mye vitaminer fordi kroppen rett og slett ikek tar det opp? (Bergans, du vet sikkert dette? ;))

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Er det ikke også slik at det rett og slett ikke er noen vits i å ta for mye vitaminer fordi kroppen rett og slett ikek tar det opp? (Bergans, du vet sikkert dette? ;))

Jeg svarer selv om jeg ikke er Bergans, jeg :)

Svaret er vel egentlig allerede gitt tidligere i denne tråden: De fettløselige vitaminene blir tatt opp av kroppen, og det kan få diverse uheldige helsemessige konsekvenser om du tar for mye. For de vannløselige vitaminene stemmer det du sier (i alle fall sånn omtrent: sjokkdoser av B og C kan vel ha effekter).

Endret av Spinell

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...