Gå til innhold

To uker gamle valper


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg tenker ikke å bade dem for moro skyld, altså, men en av dem har hatt diare utover hale og bakbein og tydeligvis vridd seg godt oppi herligheten. En annen av valpene har selvsagt ligget tett inntil og blitt griset til, den også. Diareen er heldigvis over, men de lukter jo ikke godt. Har vasket med bomullsdotter duppet i lunkent vann, og fått av det jeg kan, men lukten sitter i. Jeg innbiller meg at det er dumt å bade dem såpass tidlig, men noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det er et stort problem å bade disse to valpene en gang i litt lunket vann. Bare pass på at vannet ikke er for varmt eller kaldt, for det kan være svært farlig for dem. Moren vasker dem ja, men får nok ikke bort lukten selv. Det eneste problemet med å vaske valpe er jo hvis man gjør det for ofte, slik at det naturlige fettlage i pelsen ødelegges, men de har vel ikke fått så mye pels enda, regner jeg med.

Men jeg synes du bør bade valpen i en bitte-bitte-liten plass der du har full kontroll, og skjekke temperaturen på vannet heletiden. Så må du huske å tørke de til de er helt tørre etterpå, ellers kan kroppstemperaturen bli veldig kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er vel moras jobb å vaske valpene? Så små valper skal "kun" moren ta seg av.

Joda, det er mors jobb, og hun gjør vanligvis den helt greit. Men denne diareen har hun altså ikke tatt. Hun vegret seg også for å hoppe oppi valpekassa før jeg fikk skiftet på den etter "uhellet"

Jeg tror ikke det er et stort problem å bade disse to valpene en gang i litt lunket vann. Bare pass på at vannet ikke er for varmt eller kaldt, for det kan være svært farlig for dem. Moren vasker dem ja, men får nok ikke bort lukten selv. Det eneste problemet med å vaske valpe er jo hvis man gjør det for ofte, slik at det naturlige fettlage i pelsen ødelegges, men de har vel ikke fått så mye pels enda, regner jeg med.

Men jeg synes du bør bade valpen i en bitte-bitte-liten plass der du har full kontroll, og skjekke temperaturen på vannet heletiden. Så må du huske å tørke de til de er helt tørre etterpå, ellers kan kroppstemperaturen bli veldig kald.

Dette er valper av en rase som etter hvert kan vaskes ukentlig. De har bomullspels, og ikke det fettlaget som de fleste raser har, så akkurat det er ikke noe problem. Det er jo dette med kropstemperaturen jeg er engstelig for, og om de eventuelt kan bli skremt av det såpass tidlig, når de ikke har vært håndtert veldig mye av mennesker ennå, annet enn veiing, kloklipp og bittelitt kosing bak øret oppi valpeklassa som trøst når mor har vært på tissetur.

Hm. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...