Gå til innhold

TYPISK NORSK MAT Å GI TIL AMERIKANERE

Anbefalte innlegg

Som sagt flytter jeg til USA om 3 uker, og jeg vil veldig gjerne få noen gode tips om hva som er typisk norsk mat. Skal bo hos en vertsfamilie, og tenkte at det ville vært spennende for dem om jeg kunne laget noe norsk mat. Det første jeg tenker på som norsk mat er brunost og risengrynsgrøt, men trenger gjerne flere tips! Takk.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/500718-typisk-norsk-mat-%C3%A5-gi-til-amerikanere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest padawan

denne videoen ser du hva en amerikaner synes om norsk mat. en jeg kjenner har sendt fyren vanlig, norsk pålegg og han gir diverse tilbakemdlinger på hva han synes om aroma, konsistens, smak og lignende. det er tidlvis litt morsomt å se på.

Annonse

Ifølge Wikipedia ble Twist laget i Norge i 1957 for første gang. Men mulig waco blander siden de nå eies av Kraft Foods som er et amerikansk firma?

Freia ble ikke kjøpt opp før i 1993. Jeg mener å huske å ha sett Twist på en liste over norske varer.

Jeg har heller aldri sett Twist når jeg har vært i USA. Min amerikanske familie spør også etter Twist når de er på besøk i Norge.

Endret av capricorn74

Annonse

Jeg og ei venninne arrangerte "Norwegian Night" for de vi leide hos da vi bodde i USA. Vi lagde fiskekaker, kjøttkaker, "lefse" (ta dette i så fall med deg hjemmefra, det nærmeste vi kom var tortilla-lefser) med geitost og røkt laks, serverte sursilt og noen "pletter" med kaviar og rømme på. Til dessert serverte vi sveler med brunost og smør og sukker til og tilslørte bondepiker. Melkesjokolade falt veldig i smak, det samme gjorde fylte påskeegg (de lilla).

Dundersalt og rustne spiker derimot derimot gav mange grimaser og "ugh! It's salt!" rundt bordet :fnise:

Skal du bo i nærheten av en butikk med godt utvalg er det mulig å finne gode ingredienser der. I "min" matbutikk hadde de brunost og flatbrød stående i hylla, og en stund hadde de også Snøfrisk!

Edit: Skal du lage ordentlig kjøttkakesaus ville jeg tatt med pose, evt. sukkerkulør hjemmefra.

Endret av PecanPie
Gjest AnonymBruker

Freia ble ikke kjøpt opp før i 1993. Jeg mener å huske å ha sett Twist på en liste over norske varer.

Jeg har heller aldri sett Twist når jeg har vært i USA. Min amerikanske familie spør også etter Twist når de er på besøk i Norge.

Kanskje noen blander litt og tenker på Twix? Den stang-sjokoladen? Den har de i alle slagt sære varianter i USA, men Twist har jeg, som du, aldri sett i USA:)

Annonse

Da vi reiste til USA for noen år siden, ble vi stoppet i tollen fordi vi hadde spekemat med oss. Ikke store mengder heller, bare til å kose oss med på rommet. Skjønner ikke at dere får med dere alle disse matvarene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...