Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #1 Skrevet 15. juli 2010 Jeg sjekket i dag BMI-en min, og ser at jeg er i kategorien "undervektig". Jeg er 172 cm høy og veier ca. 56 kg, en vekt jeg gikk ned til (fra ca. 60) for omtrent tre år siden, som en konsekvens av mye stress i jobb og privatliv. Jeg spiser frokost (1 porsjon havregrøt eller kornblanding med rosiner og kanel), lunsj (2-3 knekkebrød eller 2 skiver brød med ost eller fiskepålegg), middag (salater, kylling, fisk, pastaretter, wok ...) og mellommåltider (yoghurt, Skyr, rugsprø el.l), mye frukt og grønnsaker, trener to-tre dager i uken og er ellers en del ute på tur. Har en jobb der jeg går og står nesten hele dagen. Er ikke veldig glad i fet mat, men er veldig glad i godteri Jeg fryser lett, er ofte kald på hender og/eller føtter, får lett blåmerker og opplever fra tid til annen "headrush" når jeg reiser meg. Er dette konsekvenser ved undervekt? Og hvordan går jeg frem for å gå opp noen kilo uten at det blir ved å spise "godteri og junk"? Jeg setter pris på svar.
Gjest Nanne70 Skrevet 15. juli 2010 #2 Skrevet 15. juli 2010 Tror du bør kontakte lege for sikkerhets skyld, for å sjekke at det ikke er noe annet enn den lave vekten din som gir disse symptomene. Ellers kan du tilføre mer fett og proteiner i kosten din - drikk helmelk (hvis du drikker melk), bruk masse sunne oljer i matlagingen og margarin på brødet, unn deg en god fløte/ostesaus på pastaen, kos deg med en ostebit innimellom hvis du er glad i det, bruk litt majones på kjøtt/fiskepålegget, spis nøtter som mellommåltid osv., så går du nok opp i vekt. Du kan sikkert øke litt på porsjonsstørrelsene også, hvis du spiser små porsjoner. Lykke til!
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #3 Skrevet 15. juli 2010 TS her. Takk for svar, Nanne. Jeg innser, etter svaret ditt, at jeg ikke kan på langt nær nok om mat og kosthold ... Jeg trodde helmelk, fløte, majones og margarin var "fy-fy". Ost er jeg for øvrig fryktelig glad i, så det skal jeg nok klare å kose meg med innimellom
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #4 Skrevet 15. juli 2010 Jeg er akkurat som deg! Bare noen kg lettere.. er 172 høy og 54 kg. Har strevd med å legge på meg, så jeg var til dietetiker. Jeg og får lett blåmerker, og fryser mye. Kald på hender og føtter og kan få gåsehud på en varm sommerdag. Har vært til lege og tatt endel blodprøver, så jeg er laktoseintolerant, og mulig intolerant for gluten (skal sjekke nærmere opp). Har iallefall litt dårlig opptak av protein. Det dietetikeren sa til meg var 4 faste måltider om dagen, i tillegg til mellommåltider. Ikke vær redd for fett, kroppen og hjernen trenger det. Så ikke bruk lettprodukter, bruk soft flora i bakst og ordentlig smør på brødskiva. Jeg lever relativt sunt, spiser grove knekkebrød, baker brød selv med masse godt i, bruker bare fullkornprodukter. Mye frukt, lager meg smoothie, Spiser endel fisk da jeg er gladere i det en kjøtt. Bruker aldri kjøttdeig, men karbonadedeig. På skiva går det mye i leverpostei, kaviar, makrell i tomat (med masse ekte majones), peanuttbutter....Dietetikeren sa til meg at en skal leve sunt, en trenger bare mere av maten... Nå drikker jeg ikke brus (liker det ikke), og er heller ikke så glad i snop og godterier (ikke sjokolade engang!) Generelt aktiv, har ikke bil så jeg sykler nesten året rundt. I tillegg trener jeg endel, og går mye i hverdagen. Har og barn og bikkje, så det blir mye turgåing. I helgene er vi ofte på fjellet og går. Opplever også veldig ofte sånn headrush! Hos meg er det pga jeg har et lavt blodtrykk til vanlig. Ikke noe å gjøre med det annet enn å lære seg til å reise seg sakte opp. Har besvimt et par ganger pga det, og det er skikkelig ubehagelig! Jeg har iallefall nå klart å gått opp noen kg etter at jeg begynte hos ernæringsfysiolog. Var bare knappe 50 i fjor. Egentlig så skal en vel ikke klage, men jeg tror det er like vanskelig å legge på seg som å slanke seg. Det er bare mere tillatt å kommentere vekta til den som er tynn kontra en som er overvektig...men sårende er det ja! Storkoste meg da jeg gikk gravid og magen, puppene og baken la seg ut:-) Men alt rant jo av i løpet av noen måneder etter at barna var født...
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #5 Skrevet 15. juli 2010 Jeg er akkurat som deg! Bare noen kg lettere.. er 172 høy og 54 kg. Har strevd med å legge på meg, så jeg var til dietetiker. Jeg og får lett blåmerker, og fryser mye. Kald på hender og føtter og kan få gåsehud på en varm sommerdag. Har vært til lege og tatt endel blodprøver, så jeg er laktoseintolerant, og mulig intolerant for gluten (skal sjekke nærmere opp). Har iallefall litt dårlig opptak av protein. Det dietetikeren sa til meg var 4 faste måltider om dagen, i tillegg til mellommåltider. Ikke vær redd for fett, kroppen og hjernen trenger det. Så ikke bruk lettprodukter, bruk soft flora i bakst og ordentlig smør på brødskiva. Jeg lever relativt sunt, spiser grove knekkebrød, baker brød selv med masse godt i, bruker bare fullkornprodukter. Mye frukt, lager meg smoothie, Spiser endel fisk da jeg er gladere i det en kjøtt. Bruker aldri kjøttdeig, men karbonadedeig. På skiva går det mye i leverpostei, kaviar, makrell i tomat (med masse ekte majones), peanuttbutter....Dietetikeren sa til meg at en skal leve sunt, en trenger bare mere av maten... Nå drikker jeg ikke brus (liker det ikke), og er heller ikke så glad i snop og godterier (ikke sjokolade engang!) Generelt aktiv, har ikke bil så jeg sykler nesten året rundt. I tillegg trener jeg endel, og går mye i hverdagen. Har og barn og bikkje, så det blir mye turgåing. I helgene er vi ofte på fjellet og går. Opplever også veldig ofte sånn headrush! Hos meg er det pga jeg har et lavt blodtrykk til vanlig. Ikke noe å gjøre med det annet enn å lære seg til å reise seg sakte opp. Har besvimt et par ganger pga det, og det er skikkelig ubehagelig! Jeg har iallefall nå klart å gått opp noen kg etter at jeg begynte hos ernæringsfysiolog. Var bare knappe 50 i fjor. Egentlig så skal en vel ikke klage, men jeg tror det er like vanskelig å legge på seg som å slanke seg. Det er bare mere tillatt å kommentere vekta til den som er tynn kontra en som er overvektig...men sårende er det ja! Storkoste meg da jeg gikk gravid og magen, puppene og baken la seg ut:-) Men alt rant jo av i løpet av noen måneder etter at barna var født... Det er "godt" å høre at det ikke bare er meg. Men henger laktose- og glutenintoleransen sammen med blåmerker og frysing ...? Er ikke det noe som gir utslag på magen? Er det mulig at jeg kan være intolerant for slike ting uten å vite det? Mitt headrush kommer nok ikke av lavt blodtrykk, da ville jeg vel merket det på andre ting også? Jeg har vel kanskje heller litt lite jern i blodet, tror jeg? For øvrig virker livsstilen din på mange måter lik din; selv uten bikkje og barn er jeg og samboer mye ute på tur. Jeg har bil, men gitt valget mellom bil og sykkel, velger jeg gjerne sykkel. Jeg baker også en del selv, blant annet grove knekkebrød, og velger heller fisk fremfor kjøtt, og salat er omtrent det beste jeg vet. Mange føler at de har "lov" til å kommentere når folk er tynne. Selv har jeg fått utrolig mange kommentarer på det, også fra familie, og det er ikke så stas.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #6 Skrevet 15. juli 2010 Tror ikke laktose og gluten henger sammen med blåmerker, bare nevnte det likevel:-) Enn kan ha lavt blodtrykk og bare merke det med svimmelhet når en reiser seg. Jeg har høy blodprosent og fine jernlagre. Sist jeg målte var blodprosent på 14.9! Jeg er og flink til å ta kosttilskudd, spesielt omega3. Etter råd fra ernæringsfysiologen. Frysing henger sammen med at en har lite underhudsfett og lav kroppsvekt fikk jeg forklart.
AnastasiaR Skrevet 15. juli 2010 #7 Skrevet 15. juli 2010 det du også kan gjøre er å ta en full vekt test, jeg tok en slik på spenst, tror de har slike vekter på de fleste treningssentere. den viser hvor mye du har av det meste i kroppen. jeg fant denne veldig nyttig. den sier b.la hvor mange % fett, muskler,vann osv du har i kroppen. jeg tok denne fordi den var gratis på den tiden og fant ut at grunnen til at jeg veide mer enn det så ut som var at jeg hadde mye mer muskler enn jeg viste. fikk også noen råd om sunt fett (nøtter ect) hvis jeg ville øke fett nivået som var lavere enn anbefalt. bare et lite tips lykke til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå