Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er veldig glad sommerbærene vi har i Norge. Jeg ønsker å lage syltetøy av jordbær og blåbær blant annet. Hjemme har jeg flere tomme syltetøy og pastasaus glass som jeg ikke har fått kastet. Kan jeg koke disse glassene og ha hjemmelaget syltetøy oppi?

Eller må jeg kjøpe nye tomme syltetøyglass (fra ikea, Åhlens osv)?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du kan bruke tomme syltetøyglass. Bare husk at du må sterilisere (=koke) dem. Pastaglass ville jeg ikke ha brukt, for det er ofte litt smak/lukt igjen i lokket som farger over på syltetøyet. Men du kan kanskje lage din egen pastasaus også? Tomater er billige nå!

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg brukar konsekvent pastasausglas, dei har vi masse av og den ørvesle lukta som sit att har ingen påverknad på smaken til syltetøyet. Eg kokar dei først, heller syltetøyet på kokande og skrur på loket umiddelbart. Då får du vakum, og dei held seg kjempelenge. Å kjøpe nye glas kvar gong du skal sylte er totalt uøkonomisk.

Skrevet

Takk for svar!

Skrevet

Kan absolutt brukes igjen. Farmoren min lager syltetøy og jeg må alltid sende tilbake glassene når jeg har spist opp syltetøyet.

Skrevet

Der jeg bodde i forfjor nær ei lita grend, kom ungene på døra og tigde syltetøyglass, fordi de skulle sylte på skolekjøkkenet.

Brukte syltetøyglass, rødbet- og sylteagurkglass og sauseglass funker fett, det. Men jeg savner alle posene med gamle norgesglass. Særlig de digre. Du vil kanskje klippe ut ei plastskive som pakning dersom lokket er velbrukt, for å være sikker på at det holder helt tett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...