Gå til innhold

Opp på stolene.....

monja

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg vil kalle det hverken skikk eller tradisjon når de fleste over 50 aldri har hørt om dette før (det er ihvertfall min erfaring). Og de har jo hatt en større runde med bryllup på 60 og 70-tallet.

Jeg har hørt det kommer fra Danmark. Har også sett det i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er store sjangser for at vi slipper unna det, for den eneste som jeg kan tenke meg at kommer til å gjøre det er min forlover. (må huske å si fra at det vil vi slippe) Kan jo hende noen andre også har tenkt på det da men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en helt vanlig foreteelse i bryllup på Østlandet, i alle fall har det forekommet i samtlige bryllup jeg har vært i... Vi måtte også opp på stolene, og det gikk helt fint, selv med slep og spiler i underskjørtet :lol: Mannen min hjalp meg, og jeg sparket av meg skoene. Er enig i at det blir slitsomt og kjedelig med for mange repetisjoner, men et par ganger var helt ok syns jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vestlandet er det òg vanleg... Og trampar ein skal brura sine foreldre, bankar ein i bordet skal brudgommen sine...

Toastmasteren vår laga ein liten 'parodi' på denne tradisjonen, og opplyste om reglane (for anl. utvida...) - mellom anne kunne dei som ville kysse under middagen, flakse med armane og klukke som høner, så fekk dei reise seg å kysse dei òg... Trur ho hadde 8-10 reglar - rasande morosamt då ho les dei opp, men det vart ikkje så mykje plinging, dunking eller klukking... :wink: Eigentleg genialt - tok liksom litt brodden av det heile... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har mer sans for den greia med at når bruden er på do eller er fraværende fra bordet, løper jentene rundt bordet opp og kysser brudgommen før bruden er tilbake. Og omvendt hvis brudgommen er borte fra plassen sin. Den har jeg vært med på ved flere bryllup, og det blir mer latter og moro av det enn klirring på glassene og opp på stolene.

K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppleve dette et par ganger, ja...

Håper vi slipper unna. Tror ikke noen i familien kjenner til skikken, og vi skal prøve å spre til vennene våre at vi ikke vil.

Under festen, kanskje, men jeg nekter under middagen!

I et bryllup jeg var i var det noen som begynte med å slå på glassene, og brudgommen reiste seg, men så nektet bruden...

Folk bare fortsatte, og det endte med at hun gikk opp på stolen, med et skikkelig surt uttrykk i ansiktet

Det var ganske pinlig, og det ble litt dårlig stemning.

Håper på å unngå noe lignende...

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppleve dette et par ganger, ja...

Håper vi slipper unna. Tror ikke noen i familien kjenner til skikken, og vi skal prøve å spre til vennene våre at vi ikke vil.

Under festen, kanskje, men jeg nekter under middagen!

I et bryllup jeg var i var det noen som begynte med å slå på glassene, og brudgommen reiste seg, men så nektet bruden...

Folk bare fortsatte, og det endte med at hun gikk opp på stolen, med et skikkelig surt uttrykk i ansiktet

Det var ganske pinlig, og det ble litt dårlig stemning.

Håper på å unngå noe lignende...

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Jeg har opplevd det i flere brullyp. Synes det er en litt harry skikk.

Helt enig...

Jeg var i bryllup sist helg, hvor brudeparet måtte opp på stolene omtrent 10-11 ganger i løpet av middagen... Jeg synes det er en merkelig og håpløs greie.... Har ikke sansen for det i det hele tatt... Ikke bare bråker det sinnsykt og folk klarer til og med å knuse glass mens de driver på (mange drikker seg jo snydens fulle før middagen er på bordet omtrent...), men det kan jo ende riktig ille dersom kjolen ryker eller man faller overende og havner midt i middagsfatet... Ikke minst blir man vel søkk svett av å klatre opp og ned av stolen hele dagen... Nei.. Jeg kommer ikke til å være med på dette i mitt bryllup og jeg kommer ikke til å noen gang delta i dette i andres bryllup... Jeg ser da virkelig ikke på meg selv som noen festbrems av den grunn...

Så det så...

:)

Forresten....

Hva i all verden er det med den greia å synge "ettellerannet rasker over isen..." ???

Skjønte ikke helt den jeg... Det ble også praktisert i dette bryllupet...

Merkelig skikk, det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det i flere brullyp. Synes det er en litt harry skikk.

Helt enig...

Jeg var i bryllup sist helg, hvor brudeparet måtte opp på stolene omtrent 10-11 ganger i løpet av middagen... Jeg synes det er en merkelig og håpløs greie.... Har ikke sansen for det i det hele tatt... Ikke bare bråker det sinnsykt og folk klarer til og med å knuse glass mens de driver på (mange drikker seg jo snydens fulle før middagen er på bordet omtrent...), men det kan jo ende riktig ille dersom kjolen ryker eller man faller overende og havner midt i middagsfatet... Ikke minst blir man vel søkk svett av å klatre opp og ned av stolen hele dagen... Nei.. Jeg kommer ikke til å være med på dette i mitt bryllup og jeg kommer ikke til å noen gang delta i dette i andres bryllup... Jeg ser da virkelig ikke på meg selv som noen festbrems av den grunn...

Så det så...

:)

Forresten....

Hva i all verden er det med den greia å synge "ettellerannet rasker over isen..." ???

Skjønte ikke helt den jeg... Det ble også praktisert i dette bryllupet...

Merkelig skikk, det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det kan være greit med opp på stolen og kysse noen få ganger (4-5) gjennom hele bryllupsfesten, men IKKE ved middagsbordet. Ved middagsbordet skal det være høytid og ikke slikt. På bryllupsfesten derimot er det mer rom for yull og fjas. I allefall i mitt hode. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal det klatres op på stolene ja :D

Den tradisjonen følger mange av familien min,...

var i bryllup i sommer på nesodden og da måtte brudeparet opp på stolene..Syns det er gøy jeg ... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kan brudeparet komme gjestene i forkjøpet, og klirre alle gjestene opp på stolene, så ser de selv hvor knotete det er??? :blunke:

Selv ble vi klirret opp to ganger sammen, og en gang hver med motsatt forlover....det gikk veldig greit, og endelig avslappet gjorde

det i-n-g-e-n-t-i-n-g!!! Bare koselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest frøken ikkje innlogga

Eg synast og at det er noko tull å klirre i glasa og klatre på stolane...men eg har vore i fleire bryllaup der det har vore praktisert. Eg vonar inderleg at ingen finn på det i vårt bryllaup! Men viss det skjer, har eg tenkt å ta det med godt humør. Eg har og høyrt om ei brud som vart pottesur fordi ho måtte kysse mannen...og DET skaper dårleg stemning det! Men det går jo an å runde det av med å sitte å kysse då. Eller å skikkeleg kline til så gjestane vert så flaue at dei iallefall ikkje klirrer meir i glasa!! :sjarmor::hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke bli med på noe sånt! Men jeg vet at en av de som blir bedt mener vi bør gjøre det og da er jeg redd han begynner med dette! Men jeg tror jeg får si klart i fra til han at noe slikt blir vi ikke med på! En eller to ganger er greit nok, men det er jo ingen garanti for at det blir så få!!! Derfor kan de heller la være....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan tvinge deg til å reise deg med mindre de fysisk løfter deg. Tviler på at noen av gjestene vil gjøre dette. Bli sittende hvis du ikke vil- det er min oppfordring.

Skal ikke under noen omstendighet opp på noen stol. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...