Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter med at hodebunnen min blir utrolig tørr. Det kan flasse og klø når det er som verst... Jeg bruker flassjampo fra apoteket, men synes ikke det hjelper.

Noen som har råd? Finnes det f.eks. noe man kan ha i hodebunnen når den er blitt tørr, så man slipper å vaske håret hele tiden for å få det ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si at jeg har prøvd alle mulige frisørsjampoer for tørr hodebunn, samt helt milde sjampoer. Ingen forskjell og ingen bedring...

Håper noen har råd :)

Skrevet

Uhm, har du flass eller tørr hodebunn? To forskjellige ting :gjeiper:

For tørr hodebunn, og/eller kløe fungerer eddik veldig bra. Bare pass på å velge hvit eddik om du er blond, siden du kan få et svakt rødskjær av eplecider eller brun eddik.

Jeg har (eller hadde) ekstremt tørr og sensitiv hodebunn, og det var ikke uvanlig at jeg klorte hodebunnen til blods i søvne, fordi det klødde sånn. Du kan enten blande litt eddik med shampoo (ikke i shampooflasken, bland i hånden eller en tom flaske), eller skylle håret i vann med litt eddik i etter du har vasket det. Du trenger ikke så mye, en spiseskje eller to blandet i 1 liter vann holder som regel. Du kan også blande litt eddik og vann i en sprayflaske og spraye rett på hodebunnen. Lukten forsvinner når håret tørker.

Noe annet som fungerer veldig bra er balsam-metoden, hvor du dropper shampoo, og kun vasker med silikonfri balsam.

Skrevet

Jeg har tørr hodebunn, men det flasser jo likevel... siden det er så tørt, mener jeg.

Da skal jeg teste ut eddik - takk for tipset! :) Hva er det med eddiken som hjelper, forresten, vet du det?

Skrevet

Har du prøvd shampu uten Sls? Jeg har brukt green people sin rosemary & pineaple shampo og dn har virkelig hjulpet meg. Null tendenser til tørr hodebunn og null kløe :) koster ca 100kr på feelunique.com

Skrevet

Har du prøvd shampu uten Sls?

Hva er det?

Skrevet (endret)

Jeg har tørr hodebunn, men det flasser jo likevel... siden det er så tørt, mener jeg.

Da skal jeg teste ut eddik - takk for tipset! :) Hva er det med eddiken som hjelper, forresten, vet du det?

Vet du, jeg er faktisk ikke helt sikker, siden eddik hjelper mot så veldig mye rart. Den er antibakteriell, hjelper mot insektsbitt (nøytraliserer giften), kløe/svie, hevelser, holder insekter unna, gjør håret blankt, behandler fot/hudsopp osv... Men jeg gjetter på at den stabiliserer PH-verdien i hodebunnen, samt fjerner såperester man ikke har fått skylt vekk.

Ja, jeg skjønner hva du mener, men tørr hodebunn som drysser og flass er to forskjellige ting, og jeg aner ikke om eddik har noen effekt på ekte flass (seige, litt større flak), jeg vet bare at det fungerer når det er snakk om tørr og kløende hodebunn :)

Endret av Antlers
Skrevet

Ja, jeg skjønner hva du mener, men tørr hodebunn som drysser og flass er to forskjellige ting, og jeg aner ikke om eddik har noen effekt på ekte flass (seige, litt større flak), jeg vet bare at det fungerer når det er snakk om tørr og kløende hodebunn :)

Den er tørr og kløende, ihvertfall... Og det drysser hvis jeg klør meg. Tror ikke det er "ekte" flass, da jeg mener det kommer med fet hodebunn? Er ikke helt sikker jeg :ler: Får bare prøve meg fram.

Skrevet

SLS er sodium laureth sulfate, som er et såpestoff. har en uttørrende virkning. de fleste såper og shampoer inneholder dette stoffet. jeg fikk stor hjelp av å bytte til mop c-system shampo (kjøper på feel unique.com), den er uten dette stoffet.

Skrevet

Kansje få sjekket hodebunnen for eksem ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...