Gå til innhold

Hva skjer med Peik når han dør?


Signe_

Er det lov?  

31 stemmer

  1. 1. Har du gravd ned dyret ditt i hagen?

    • Ja, mange ganger.
    • Nei, jeg kremerer
    • Ja, men ikke si det til noen
    • Nei, jeg er ikke glad i dyr
      0
    • Vet ikke


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har en hund, den er 12 år gammel og begynner å se dårlig. Jeg er redd han snart vil gå bort. Har hørt noe om at det ikke er lov å gravlegge dyra sine i sin egen hage eller andres eiendom. Er det noen som vet om dette er sant eller usant? Hva har dere gjort med døde dyr?

Klem Signe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Hei alle sammen.

Jeg har en hund, den er 12 år gammel og begynner å se dårlig. Jeg er redd han snart vil gå bort. Har hørt noe om at det ikke er lov å gravlegge dyra sine i sin egen hage eller andres eiendom. Er det noen som vet om dette er sant eller usant? Hva har dere gjort med døde dyr?

Klem Signe.

Hvis han dør hjemme så er det da ingen som vet hvor dere graver ham ned. Men grav dypt, ellers kommer bare andre dyr og graver ham opp igjen og spiser ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huffsa

Hvis du skal grave ned en hund i hagen din, tror jeg du må kremere den først. (råtten hund=rotter og andre skadedyr)..

Skvatt litt når jeg så overskriften, da familiehunden her heter Peik og synger snart på siste verset.

Har kun mistet et dyr iløpet av livet(katt) og jeg var så opprørt at jeg klarte ikke tenke på hva jeg skulle gjøre, så dyrlegen "tok" henne bare.

Men dør bikkja jeg har nå, kommer jeg til å kremere han og gravlegge han i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojda Huffsa. Det var ikke meningen å skvette deg. Peik er nok et vanlig hundenavn. Takk for tipset med rottene.

Hvor langt ned må man grave ned Peik, Anonymbruker?

Interessant dette med utstopping også, selv om Peik nok ikke ville vært så fin utstoppa, han mistet litt pels i det siste og mangler deler av et øre. Jeg vet ikke om det er lov, vet noen av dere andre kanskje?

Klem Signe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sommerjenta*

Tror ikke det er helt lovlig å grave ned dyr i hagen. Har likevel gravd ned kaninen min selv da den døde for noen år siden. Familiens hund ble derimot kremert da hans tid var over. Han var jo en god del større også. Med kaninen gravde jeg ca 1 meter ned (tror jeg) og pakket den inn i et håndkle (ikke noe plastikk der nei) og lasset godt med store steiner på toppen så den ikke skulle bli gravd opp igjen. Men klart, det er jo ikke helt miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke det miljøvennlig? Er det ikke det samme som å sortere ut matavfall, ikke at jeg noen gang vil spise Peik altså. Han vil jo råtne, slik som Huffsa sa.

Klem Signe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.moss-avis.no/nyheter/dode-dyr-skal-fa-gravlund-i-rygge-1.3968231

Forholdsvis ny artikkel.

http://www.aftenposten.no/dyr/article221543.ece

Gammel artikkel.

Av disse tolker jeg at det ikke er ulovlig å begrave hunden i hagen, så lenge den steinsettes, som de sier...

Den dagen vår hund tar kvelden, skal hun begraves i hagen. Men det orker jeg ikke tenke på nå engang... :trist:

Og en annen ting; Hva med å faktisk lage en liten kiste til hunden? :klø: Trenger ikke akkurat gå på begravelsesbyrået å kjøpe, men begrave han i f.eks en trekasse e.l.

Eller selvsagt, det alternativet som kanskje er lettest rent fysisk og psykisk, å få den kremert og grave ned urnen...

Uff, dette ble jeg bare trist av! *løpe og kose masse med vofsa*

Endret av kaprifolen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet skal man ikke grave ned døde dyr, pga skadedyr og fare for spredning av sykdommer, men det er lov hvis man graver mer enn så og så mange meter ned i bakken, eller legger steiner av en viss størrelse over. (Sjekk nøyaktig hva lovverket sier, hvis du vil gjøre dette.) Det viktigste er vel å bruke hodet, de gangene jeg har gravlagt har jeg gjort det i skogen, og sørget for å velte ganske store steiner over.

Du kan også få kremert dyret hos dyrlegen, enten en felleskremering med andre dyr, hvor de tar seg av asken, eller en individuell kremering hvor du får med deg en urne hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å miste et dyr er det tristeste man kan oppleve. Jeg har mistet 12, men 7 av de var et kull med ørkenrotter.

Klem Signe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet skal man ikke grave ned døde dyr, pga skadedyr og fare for spredning av sykdommer, men det er lov hvis man graver mer enn så og så mange meter ned i bakken, eller legger steiner av en viss størrelse over. (Sjekk nøyaktig hva lovverket sier, hvis du vil gjøre dette.) Det viktigste er vel å bruke hodet, de gangene jeg har gravlagt har jeg gjort det i skogen, og sørget for å velte ganske store steiner over.

Du kan også få kremert dyret hos dyrlegen, enten en felleskremering med andre dyr, hvor de tar seg av asken, eller en individuell kremering hvor du får med deg en urne hjem.

Dette var virkelig lurt svart. Tusen takk. Jeg er ikke akkurat en advokat, hvor finner jeg disse reglene?

Klem Signe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kremert alle mine dyr. Valgte urner som liksom skal være miljøvennlige som går i oppløsning etter en tid i jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi måtte avlive gamlepusen vår for noen uker siden. Han hadde vert syk lenge. Hos dyrlegen spurte de om vi ville ha han med oss igjen, men vi hadde ikke visst hva vi skulle gjøre med han. Ikke hadde vi noe hage å gravlegge i uansett.

Noen dager senere sjekka samboeren min hva klinikken gjør med dyra, og da fikk vi vite at de kremerer.

Kanskje om vi får stor tomt en gang, at vi vil gravlegge fremtidige kjæledyr der. Men det vil jeg helst ikke tenke på nå. Det er fortsatt sårt å tenke på gamlepusen :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gravd dem ned i hagen jeg.

Har ikke hatt noen problemer med skadedyr eller noe som helst..

Bare å grave dypt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min skal kremeres og så finner vi et sted for han..

Inga det finnes :

LUNDER DYREGRAVLUND

v/Gudbrand H. Lunder, tlf 61321470

Pris: Kr. 1100 for 4 år. Ut over det betales 250 kr. pr.år

Østlandets eneste gravsted for dyr. Pr. i dag 130 gravsteder like ved Lunner kirke på Hadeland. Her kan du sette ned urnen etter kremasjon, eller du kan få begravet dyret på ordinær måte. Hvert gravsted er markert med en påmalt skiferhelle. Omtrent halvparten av dyrene som blir gravlagt, er fra Oslo.

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg klarer ikke å finne link til reglene nå, men de sier iallefall at det er lov å begrave døde dyr i hagen så lenge det ikke er fare for smittespredning - dvs dyret må ikke ha dødd av noe som andre dyr kan få i seg og bli syke av, det skal graves dypt nok til at rev o.l. ikke kommer til og får gravd opp dyret igjen (vi har begravet på ca 1-1,5 meter og gravene har aldri blitt rørt), og det skal ikke begraves slik at stoffer fra dyret kan renne ned i drikkevannskilder, åkere el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerjenta*

Miljøvennlig var vel litt feil måte å uttrykke meg på. Beklager det. Siktet mer til det som er blitt nevnt her at en grav kan forurense nærliggende vann og tiltrekke seg skadedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hvis dere er så redd for skadedyr som rotter og sånn, hvorfor ikke mumifisere dem? Har selv mumifisert min dogo canario da han døde, og har ikke plager med skadedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...