Gå til innhold

Urytmisk hjerte, hjerteflimmer?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Har de siste fire-fem årene vært plaget med en ekkel hjertefølelse... Det hopper over slag innimellom, og av og til kan det være så ille at jeg er redd jeg er i ferd med å dø. Er dette hjerteflimmer av noe slag? Jeg er en 23-årig jente. Sliter litt med angst og sånt, men kan ikke tro at dét kan skape noen så ekstreme hjertehopp? Altså; hjertet mitt stopper opp innimellom, slik at jeg mister pusten. Og deretter smeller det liksom litt, hjertet må "ta igjen" den tapte dunkinga. Ikke bare én gang, men flere ganger på rad, av og til varer det en god stund, men med mellomrom mellom hver gang... Samtidig får jeg fullstendig dødsangst, og jeg vet ikke helt om det gjør at følelsen blir enda verre, eller om det faktisk er så ille at jeg kanskje burde begynne på hjertemedisiner? Disse urytmiske slagene og "over-hopperne" har blitt verre med årene. Begynner å bli litt ekkelt, er litt redd for å dø av hjertefeil eller hjertestopp :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Har de siste fire-fem årene vært plaget med en ekkel hjertefølelse... Det hopper over slag innimellom, og av og til kan det være så ille at jeg er redd jeg er i ferd med å dø. Er dette hjerteflimmer av noe slag? Jeg er en 23-årig jente. Sliter litt med angst og sånt, men kan ikke tro at dét kan skape noen så ekstreme hjertehopp? Altså; hjertet mitt stopper opp innimellom, slik at jeg mister pusten. Og deretter smeller det liksom litt, hjertet må "ta igjen" den tapte dunkinga. Ikke bare én gang, men flere ganger på rad, av og til varer det en god stund, men med mellomrom mellom hver gang... Samtidig får jeg fullstendig dødsangst, og jeg vet ikke helt om det gjør at følelsen blir enda verre, eller om det faktisk er så ille at jeg kanskje burde begynne på hjertemedisiner? Disse urytmiske slagene og "over-hopperne" har blitt verre med årene. Begynner å bli litt ekkelt, er litt redd for å dø av hjertefeil eller hjertestopp :-(

Har du ikke vært til legen og sjekka opp dette...? Det kan jo være angsten, men greit å sjekke opp det hos en lege for sikkerhets skyld.. Du sitter bare å skremmer deg selv på den her måten, blir ikke bedre av å sitte hjemme og prøve å diagnosere seg selv.. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Kjære deg!

Det høres ut som du har en hjertearytmi, altså en uregelmessighet i hjerteaktiviteten, slik at du opplever feks. disse pausene og de ekstra harde slagene. Det finnes veldig mange forskjellige typer hjertearytmier, og i de fleste tilfeller er det ikke noe farlig i det hele tatt!

Likevel vil jeg anbefale deg å ta en tur til en god og beroligende lege, som kan høre på hjertet ditt, sannsynligvis utføre en EKG-test og eventuelt en mer langvarig test (at hjerteaktiviteten måles over noen timer, ett døgn eller mer). Vedkommende kan gi deg forklaring på hva dette skyldes, om det er noe du skal ta hensyn til, og i verste fall hva som må gjøres med det.

Å ta EKG-test er ikke vondt eller skummelt i det hele tatt, selv om situasjonen selvfølgelig for mange vil være ganske stressende. Det som skjer er at du får koblet et dusin elektroder til kroppen (noen plastsensorer med teip på festes på brystet, hånden og på foten/ankelen din), og så ligger du rolig og puster som vanlig. Det tar ikke lang tid, og legen vil da se hvordan hjerterytmen din er. Om den er helt normal akkurat da, så kan man eventuelt ta en test som går over lengre tid, slik at man også får sett hvordan aktiviteten er når du har "anfall" :)

Som sagt er det altså mange arytmier som kan oppstå uten at det er noe som helst galt, men det er veldig greit å få sjekket det opp, slik at du slipper å bekymre deg og eventuelt kan få noe som reduserer plagene dine. Lykke til!

Hilsen ei som selv er diagnostisert med en hjertearytmi, som legen omtalte som "et rent sunnhetstegn"... :ler:

Skrevet

Har det samme selv, men det er ganske vanlig. Blir man først oppmerksom på det, så legger man ekstra godt merke til et ekstra slag eller pause i slagene. Hjerteflimmer er noe helt annet. Pass på at du har nok kalium, det er viktig for hjertet. Dette finner du i bla bananer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...