Gå til innhold

Huskeliste til valpen kommer


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Hei!

Om litt over en måned får vi en valp i huset. Det er noen år siden sist jeg hadde valp, og det hadde vært greit å fått "frisket" opp listen over hva man trenger den aller første tiden. Alt i fra matskåler til flått-halsbånd.

Hvilke ting er de viktigste å huske på å ha/gjøre den første tiden med valpen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første jeg kom på i farta er ting den kan gnage på når kjeften begynner å klø pga. tennene... sånn at det ikke går utover sko og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring!

Chip,reg i dyreidentitet

bæsjeposer

tørkeruller (uhell..)

Børste/kam (kommer ann på rasen du har valgt)

tannbørste

optima hudvask (til vask av valp,kun ved behov!) og ørerens

Klotang

Butt saks

Valpegrind om du trenger det

Seng

refleks vest som er justerbar (koster rundt 100lappen på buster zoo)

Leker som tåler en trøkk (forsiktig med gnagebein)

et stk.kjøkkenhåndkle som er tettvevd ,denne tar du og knyter en stor knute på midten ca.Og kan vries opp i vann-legges i fryser og gis til Piraja valpen ved behov. :fnise:

Halsbånd/ sele

Mulig du må ha regndekken og/eller vinterdekken senere,kommer ann på rasen

Ikke gi griseører /romper som er røkte-mye salt i disse og kan gi ekstrem diare og betennelse i mage/tarm.

til menneske

Gummitøy av ypperste slag

Gummistøvler

refleks vest

1000ton tålmodighet

grattis med valp (bilder burde nesten være påkrevd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huffsa

Ville den brukt en pappeske med tepper oppi den første tiden. Sengen blir helt sikkert spist opp de første nettene.

Ellers har Kårky nevnt det meste :)

Hør med oppdreter hva slags fòr valpen har fått så du kan kjøpe samme hvis det ikke følger med mat (fleste gir med en sekk med fòr, men greit å sjekke)

En kobbel er kjekt å ha.

Den første uken du har valpen bør du ikke ha noe særlig besøk og heller ikke ta med valpen så mye ut. Valpen trenger jo å bli kjent med familien og huset, og det er en stor påkjenning å bli fjernet fra mor og søsken og et kjent hus for å bli tatt med til fremmede og et rart, nytt hus. (husk at valper må læres å være aleine, du kan ikke dra fra den i 2 timer uten å ha lært den å være aleine hjemme).

Når valpen er 9-10 uker må du begynne å sosialisere den. Bruk trygge, voksne hunder med et godt språk, prøv å unngå mye hilsing i bånd på tur(da kan du ende opp med en hund som blir idiot når den ser hunder, ettersom at den tror den kan hilse på ALT). La valpen hilse på alt fra unger til fungsjonshemmede. Ta den med på bilkjøring, bussturer, byturer, fotballkamper osv. Men aldri lenge av gangen! 2x10 minutter om dagen holder. La også valpen ha en dag eller to i uka hvor den ikke gjør annet enn å være inne og ikke gjøre noen ting som helst.

Jeg ville tidlig startet med hjemme-alene trening. Husk at du skal komme tilbake til valpen FØR den piper. Hvis den starter å pipe, må du kutte ned på tiden den er aleine (men når skaden er skjedd, vent med å komme tilbake til den har vært stille i 5 sekunder sammenhengende). Start med f.eks 2 minutter, og når det går greit, øker du til 5 minutter. Så 10, 20, 30, 45, 1 time, to timer osv. Dette kan ta lang tid, jeg brukte vel 2 mnd på å få min til å klare 5 minutter.

Det er viktig å bruke tid på det, hvis ikke kan valpen utvikle seperasjonsangst.

http://www.canis.no har foresten et fint hundeforum hvis du vil bli medlem der :) Mye gode råd å få!

Endret av Huffsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...