lystige Skrevet 13. juli 2010 #1 Skrevet 13. juli 2010 Ja, hmm.. noen som har noen gode oppskrifter de vil dele? så langt har jeg bare laget smooothies
Solknapp Skrevet 13. juli 2010 #2 Skrevet 13. juli 2010 Ja, hmm.. noen som har noen gode oppskrifter de vil dele? så langt har jeg bare laget smooothies Åh det er jo såå mye bra du kan bruke den til; supper, smoothiser, daiqiries osv. Selv pleier jeg å bruke den til potetmos, koke poteter på forhånd og putte de oppi med litt melk, creme fraiche, smør, salt, pepper og persille. Finnes utrolig mange muligheter, sikkert bare å google litt og (jeg har kitchen aid sin, om det har noe å si..)
Antoinette Skrevet 13. juli 2010 #3 Skrevet 13. juli 2010 Potetmos skal aldri lages i blender. Potetpure kan du lage men ikke mos.
Lvly Skrevet 13. juli 2010 #4 Skrevet 13. juli 2010 Om du har småbarn er det genialt å lage mat til det selv i stedenfor å bruke ferdigmaten i butikken. Ta det dere har hatt til middag og putt det i blenderen. Ellers er det jo en del som lager "powershakes" eller hva det heter? Hva med å helle vann og saft og isbiter i den? (slush-aktig). Is, drinker, dip, juice...
tineline Skrevet 13. juli 2010 #5 Skrevet 13. juli 2010 Blender er genialt til å mose suppe i, dersom du vil ha den litt kremet/tykk uten biter. F.eks. kan du koke en suppe på gulrøtter, hvitløk og løk, som du mot slutten dæsjer litt appelsinjuice oppi. Ha alt sammen oppi blenderen (eller bare halvparten dersom du vil ha noen biter i suppa, men ønsker å tykne den), og kjør til ønsket konsistens. Dryss litt frisk koriander på toppen og en dæsj olivenolje ved servering. NAM. Men skal du blende varme ting, som suppe, er det viktig å sjekket at lokket er ordentlig på (og den dingsen i lokket også), ellers kan du brenne deg godt.
Zzyzx Skrevet 13. juli 2010 #6 Skrevet 13. juli 2010 Sjekk også at kolben faktisk tåler varme ting før du gjør det. Vår brukes egentlig bare til smoothies, alt annet hart jeg bedre verktøy til.
Realisten Skrevet 13. juli 2010 #7 Skrevet 13. juli 2010 Stek opp tre seibiff med løk sleng i blenderen med oppkokt grønnsaksmix! Supergodt!
lystige Skrevet 14. juli 2010 Forfatter #8 Skrevet 14. juli 2010 Åh det er jo såå mye bra du kan bruke den til; supper, smoothiser, daiqiries osv. Selv pleier jeg å bruke den til potetmos, koke poteter på forhånd og putte de oppi med litt melk, creme fraiche, smør, salt, pepper og persille. Finnes utrolig mange muligheter, sikkert bare å google litt og (jeg har kitchen aid sin, om det har noe å si..) å det høres godt ut :D
lystige Skrevet 14. juli 2010 Forfatter #9 Skrevet 14. juli 2010 Takk for tips jeg ser at det står at den kan brukes til sauser og supper.. er dette bare for å gjøre den "klumpfri" eller er det faktisk enklere å bruke blenderen til dette?
Supramundane Skrevet 17. juli 2010 #10 Skrevet 17. juli 2010 Potetmos skal aldri lages i blender. Potetpure kan du lage men ikke mos. Kan jeg spørre hvorfor? :klø:
I.am.me Skrevet 17. juli 2010 #11 Skrevet 17. juli 2010 Kan jeg spørre hvorfor? :klø: Jeg lager heller aldri potetmos i blender. Potetmos heter jo det fordi det skal være en mos, ikke purè. Potetene skal bare lett knuses, men skal fortsatt ha biter og ikke være helt bløt uten klumper. Purè derimot skal være helt uten klumper og kan derfor lages i blender. Men on topic: jeg bruker blenderen til mye rart. Lager bl.a. smoothies heletiden og varierer innhold like ofte. Så lager jeg alle mulige sauser, purèer og alt mulig sånne "småting" som skal knuses. Pizzasaus, tzatziki, dressinger, o.l. Bare google det så kommer det nok opp masse kjekkesaker.
Supramundane Skrevet 17. juli 2010 #12 Skrevet 17. juli 2010 Åh, ja, hvis det var konsistensmessig så forstår jeg det bedre. Jeg ville ikke laget mosen min i blender jeg heller, men det hørtes så bastant ut at jeg tenkte det var et "problem". TS: Jeg lager smoothies, og så har jeg prøvd å lage både aioli og majones. Det ble ikke helt vellykket .. men det var nok ikke blenderens feil.
loffen Skrevet 17. juli 2010 #13 Skrevet 17. juli 2010 Og kjører du potetmosen i blender blir den skikkelig seig og ekkel.
MissStiles Skrevet 18. juli 2010 #14 Skrevet 18. juli 2010 Jeg bruker min blender til å lage smoothies. Tester nye oppskrifter hele tiden.
tineline Skrevet 18. juli 2010 #15 Skrevet 18. juli 2010 Aioli og majones skal forøvrig vispes, ikke slås med små kniver, så det er best å vispe disse for hånd (dessverre). Evt med laveste hastighet på miksmaster. Ja, supper og slikt blir gode og kremete på en lettvint måte i blender. Du kan også bruke stavmikser oppi gryta, men da spruter det ofte alle veier, med mindre du har mye suppe/en høy og trang gryte.
Antoinette Skrevet 27. juli 2010 #16 Skrevet 27. juli 2010 Kan jeg spørre hvorfor? :klø: Potetmosen blir seig som lim hvis du lager den i blender. Det skjer noe med stivelsen i potetene. Den beste potetmosen får du med en ricer (ser ut som en stor hvitløkspresse) eller en stamper.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå