Gå til innhold

Svigermor tar over..

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Det er veldig vanskelig når dere ikke snakker samme språk. Du vil at hun skal føle seg velkommen, og at hun settes pris på som bestemor. Samtidig vil du at hun skal respektere at du er barnets mor at rutinene skal i hovedsak følges.

Jeg synes du skal gi litt der du synes du kan, f.eks. la henne bysse og lalle så mye hun vil gjennom dagen. Kanskje det er typisk bestemor-rolle i hennes land, og det vil du vel ikke frata henne. Men samtidig så har noe noen ting du ikke rikker på; f.eks. at sengetid er kl 20, og ingen dupp etter et visst klokkeslett (f.eks. kl 16). Og så kan du si (gjennom mannen) at du vil gjerne at hun koser med babyen, men at du også må få tid med babyen, og du derfor foreslår at hun koser på stua og ikke soverommet sitt. Babyen er bare 4mnd og det er bare mamma den har knyttet tette bånd til. Det er bra at babyen blir vant til andre mennesker, men må samtidig få mammaen sin. Jeg ville også sagt at babyen ikke skal sove i hennes seng under hennes dyne, den må ha sin egen dyne. Babystolen kan du som noen andre sa, gjemme bort mens besøket varer, da det åpenbart er overflod av fang :)

Min svigermor er også fremmedlandsk, så jeg har noen av de samme utfordringene som deg; hun er litt mer matriark enn hva jeg er vant med fra egen mor. Så de få dagene vi er sammen "lar" jeg henne få være matriark i en helt annen grad enn om vi hadde bodd nære! Men samtidig er det jeg som bestemmer over mitt barn. Det funker ganske bra om jeg sier fra på en blid men bestemt måte.

Endret av ViljaH
Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

La svigermor dulle så lenge dere bor så langt fra hverandre.

Har sett bestemødre irritere mødre til sine barnebarn med å skjemme de bort. Jeg har også delvis opplevd det, men vi bodde i nærheten så jeg måtte si fra, uten at det hjalp hundre prosent. Hvis din svigermor kommer ofte eller du føler det blir for mye, går det an å si fra på en pen måte. De fleste foreldre har problemer med innsovningen, faste rutiner rundt det og godteri og gaver, tv eller spill. Det går an å forklare at dere må ha rutiner, men i ferier synes jeg rutiner kan jenkes litt for jeg har så tillit til barna at jeg tror de forstår at det er forskjell på julaften og en mandag...

Gjest Tiril
Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden, men syns som mange andre sier at du bør svelge noen kameler når det gjelder svigermoren din, men samtidig bør du (eller mannen din!!) si ifra hvis det med fast leggetid og leggerutiner er viktig for dere! "Knotten" er bare 4 mnd nå, men neste gang hun kommer er han 10 mnd, og gangen etter dere 16mnd... Hva om hun fortsetter med dette da?? Like greit å ta det med en gang, så slipper dere å grue dere til neste besøk, da dere sannsynligvis ta det opp...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen, TS her.

Har diskutert det med mannen min, og vi bestemte oss for å la alt unntatt dette med leggerutiner fare + at han alltid skal bruke egen dyne eller eget teppe. Han sa til moren sin at etter klokka 17 er det null dupper og han skal sovne i sin egen seng senest 20.00. Det virket som hun skjønte det, så da krysser jeg fingrene for at hun ikke snur igjen :)

Vi bestemte oss for å ikke nevne dette med at hun bysser han i søvn når han skal ha daglurene sine, istedet prøver jeg så godt jeg kan å holde han selv når jeg merker at han er trøtt. På den måten får jeg også kose mer med han. Ellers får hun lalle og dulle og dalle så mye hun vil :) Tror ikke jeg urimelig mer nå hvertfall ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen, TS her.

Har diskutert det med mannen min, og vi bestemte oss for å la alt unntatt dette med leggerutiner fare + at han alltid skal bruke egen dyne eller eget teppe. Han sa til moren sin at etter klokka 17 er det null dupper og han skal sovne i sin egen seng senest 20.00. Det virket som hun skjønte det, så da krysser jeg fingrene for at hun ikke snur igjen :)

Vi bestemte oss for å ikke nevne dette med at hun bysser han i søvn når han skal ha daglurene sine, istedet prøver jeg så godt jeg kan å holde han selv når jeg merker at han er trøtt. På den måten får jeg også kose mer med han. Ellers får hun lalle og dulle og dalle så mye hun vil :) Tror ikke jeg urimelig mer nå hvertfall ;)

Høres kjempebra ut! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer ikke. Det går fint å sove korte lurer i vippestol, akkurat som det går fint å sove i bilstol. Selvsagt skal babyer være på gulvet, men ikke hele dagen! Mange mammaer og pappaer har god nytte av vippestol når de skal få gjort ting, for babyen kan være med og se på og vippe. Det er mange som ikke vil være på gulvet alene den første tiden, og det er vel ikke et alternativ å la den lille ligge og hylskrike mens en prøver å få gjort noe?

Du forveksler vippestol med høystol. Det er høystolen som bare skal brukes til mating (før barnet setter seg opp selv).

Ellers er jeg enig med deg.

Nei, jeg forveksler ikke stolene. Vippestolen ble laget for å kunne mate barn, ikke for å avlaste foreldre til å gjøre andre ting. Dessuten, barn skal IKKE sitte i høystol heller før de kan sette seg selv opp på gulvet, det er også svært skadelig for ryggen. Barn som ikke kan sette seg selv, skal ligge eller holdes på fanget med god støtte i rundt kroppen. Spør fysioterapeuter om det er bra for barnet, jeg kjenner svært godt en meget erfaren fysioterapeut som jobber med barn. Det viser seg ofte at barna som sitter i vippestol utvikler seg senere motorisk, og man hemmer også barnets mulighet til å utforske tilværelsen. Barnet skal selvsagt ikke ligge å skrike. Man må heller tilpasse seg hverdagen med å ha et barn. F.eks. vente med middagen til noen andre er hjemme for å avlaste. Dette er ikke relevant for tråden altså, men bare sånn for the record, så bør folk være litt mer gjennomtenkte på hva de gjør med barna sine. Babyer skal også ligge helt flatt å sove, ikke i bilstol eller vippestol. Selvsagt må man av og til ha babyen i bilstol, men det er jo pga sikkerhet. En vippestol har ikke noe med sikkerhet å gjøre, det er kun for mors og fars bekvemmelighet, som ikke gangner barnet.

Skrevet

Nei, jeg forveksler ikke stolene. Vippestolen ble laget for å kunne mate barn, ikke for å avlaste foreldre til å gjøre andre ting. Dessuten, barn skal IKKE sitte i høystol heller før de kan sette seg selv opp på gulvet, det er også svært skadelig for ryggen. Barn som ikke kan sette seg selv, skal ligge eller holdes på fanget med god støtte i rundt kroppen. Spør fysioterapeuter om det er bra for barnet, jeg kjenner svært godt en meget erfaren fysioterapeut som jobber med barn. Det viser seg ofte at barna som sitter i vippestol utvikler seg senere motorisk, og man hemmer også barnets mulighet til å utforske tilværelsen. Barnet skal selvsagt ikke ligge å skrike. Man må heller tilpasse seg hverdagen med å ha et barn. F.eks. vente med middagen til noen andre er hjemme for å avlaste. Dette er ikke relevant for tråden altså, men bare sånn for the record, så bør folk være litt mer gjennomtenkte på hva de gjør med barna sine. Babyer skal også ligge helt flatt å sove, ikke i bilstol eller vippestol. Selvsagt må man av og til ha babyen i bilstol, men det er jo pga sikkerhet. En vippestol har ikke noe med sikkerhet å gjøre, det er kun for mors og fars bekvemmelighet, som ikke gangner barnet.

For noe tull.

Her brukte vi BabyBjørn sin vippestol, og for de som har sett den så er det omtrent bare et tøystykke, og det omslutter den lille kroppen nesten som ei hengekøye.

Man kan ikke sette hele hverdagen på vent bare fordi man skal unngå å bruke vippestol. Jeg hadde også bæresjal, men orket ikke bruke det over lang tid pga. bekkenløsning.

Så ja, jeg lot guttungen sitte i vippestolen når jeg var på do, hentet posten, laget middag, hengte opp klær, osv.

Og han trivdes i den stolen fordi han ville få med seg så mye som mulig.

Han var ikke sent ute motorisk, kunne sitte når han var 5 mnd, krabbe når han var 8 mnd og gikk når han var 10 mnd. Ingen av de andre ungene jeg kjenner til som har brukt vippestol har vært sent ute heller.

Han sov selvfølgelig ikke i stolen, utenom en kort lur nå og da. Og han fikk også rikelig med muligheter til å utforske omgivelsene, men da mens jeg hadde tid og mulighet til å passe på.

Så vi kommer til å bruke vippestol til neste baby også; med god samvittighet.

Skrevet

Dessuten, barn skal IKKE sitte i høystol heller før de kan sette seg selv opp på gulvet, det er også svært skadelig for ryggen. Barn som ikke kan sette seg selv, skal ligge eller holdes på fanget med god støtte i rundt kroppen.

Dette her er også tull, barn skal ikke sitte i høystol før de kan sitte selv. Ikke sette seg opp selv.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette her er også tull, barn skal ikke sitte i høystol før de kan sitte selv. Ikke sette seg opp selv.

Barn kan ikke "sitte" selv før de setter seg opp selv på gulvet. Å bli satt opp er ikke det samme som at de kan sitte. Det betyr at man påfører dem atferd de selv ikke er sterk nok til. Dette er en vanlig misforståelse, som gjør at mange barn blir satt mye før de burde sitte.

Skrevet

Hm, så rart at helsesøster sier det motsatte av deg :lol:

Skrevet (endret)

Jeg har i mange år hatt et nært samarbeid med fysioterapeuter i forbindelse med barn i jobbsammenheng. Utifra hva de sier - kan IKKE et barn sitte - FØR det setter seg opp selv. Det vil altså si: plasserer du et barn sittenede på golvet, og det sitter der i x antall minutter, før det "hvelter", så kan det IKKE sitte. (og da skal det IKKE sitte heller...) Ryggen er ikke ferdig utviklet FØR barnet setter seg opp selv.

Vi har også hele tiden lært at vippestoler ol. IKKE er bra for barns utvikling og rygg.

Men når dette er sagt, går det selvsagt ann å bruke hodet oppe i det hele. Ingen tar skade av litt bruk av vippestol eller bilsete, men det er greit å ha i bakhodet at dette egentlig ikke er så bra for barnet. (slik at det ikke blir brukt som barnvakt i timesvis hver dag).

Jeg brukte også vippestolen, istedenfor å ha en hylende baby på golvet, når jeg spiste, når jeg dusja, kledde på meg osv...

(Hørte om ei som hadde vært på fjelltur i flere timer, med en 3 mnd gammel baby i bæremeis...Den stakkars babyryggen hadde det ikke godt....)

Endret av Myrthel
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det finnes alltid helsesøstre som ikke kan alt. Både helsesøster og fysioterpeut, manuell terapeut har lært oss dette. Vi har lært mye om dette med rygg pga. at vårt barn har ryggproblemer. Vi har derfor hatt mye ekspertise på området til å lære oss hva som er bra. Du må gjerne mene hva du vil, men vit at mye helsepersonell, som er godt utdannet på området, ikke er enig med deg.

På 1970 og 1980-tallet var bruk at vippestoler så utbredt, at enkelte steder i landet var motorisk utvikling av babyer sterkt forsinket, fordi mødrene lot barna sitte i ulike stoler, og hadde lite frilek. Det var her og der store kampanjer for å lære folk at dette ikke var bra. Nå bruker foreldre mindre sånne hjelpemidler enn man gjorde på 70 og 80 tallet, men tendensen er der enda. Bare sjekk ut historen, dette er bla. dokumentert og med i opplæring for fysioterapeuter. Blant annet i en bygd på Sunnmøre ble det gjort store endringer på bruk av stoler.

Skrevet (endret)

Jeg har både lest og hørt på helsestasjon at barnet kan sitte i høystol når det kan sitte selv, for å mates (altså må man ikke vente til barnet kan sette seg opp selv, men det blir jo da bare korte perioder). Ellers ville det ha blitt utrolig vanskelig å mate barnet.

Det er greit nok at man ikke skal bruke vippestol for mye, men å eliminere den totalt fordi den er så forferdelig skadelig, synes jeg er hysteri. Teorien er ok den, men det fungerer ikke alltid i praksis. Vippestolen er omtrent som å ligge i en hengekøye og følger kroppen tett. Korte perioder i vippestol skader ikke, og hjelper utrolig mange foreldre med hverdagslogistikk. Vente med middag til en annen er kommet hjem?? Hva hvis en er alene? Ikke har spist hele dagen? Har flere barn som trenger middag nå, ikke om 3 timer?

Slapp av litt, man kan ikke være perfekt hele tiden, bare gjøre så godt man kan.

Endret av Harlekin
Skrevet

Man må da ikke binde fast barnet fordi om man skal gjøre noe småting. Barnet kan ligge på et teppe eller matte på gulvet. Eller på en matte i en lekegrind. Da kan man både hente post og lage middag.. dusje kan man jo gjøre etter at småtten har lagt seg om kvelden. Jeg ser ikke helt problemet her.

(stakkars stakkars 3 mnd baby som satt flere timer i bæremeis, SÅ tankeløs er det ikke lov å være som mamma! Hun må jo se at babyen bare henger og slenger! I bruksanvisningen til bæremeisen står det uttrykkelig at babyen kan sitte i bæremeis så lenge som den kan sitte ellers. Kan den sitte 10 min på gulvet kan den sitte 10 min i bæremeis. Vanligvis er babyer ca 9 mnd før de kan begynne å være med på kort tur i bæremeis. Dette vet jeg fordi vi skulle kjøpe bæremeis til påske, men slo det fra oss da vår var 8 mnd på det tidspunktet..)

Stokke er også nøye med å understreke at babyer ikke skal sitte i høystoler så mye, bare de 10-15 min det tar å mate dem, de skal være på gulvet for å utvikle motorikken sin.

Gjest Gjest
Skrevet

Hm, så rart at helsesøster sier det motsatte av deg :lol:

Det er uklart hva du svarer på, men det er mange helsesøstre som sier mye rart.

Og mange hysteriske mødre. Når jeg leser her har jeg problemer med å forstå at menskeheten kan ha klart seg i millioner av år uten regler om å sitte og sette og vippestoler og dyner.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det mesterskap i å vite mest om spedbarns utvikling og dertilhørende utstyr?

TS, fint at dere har snakket om saken. Jeg skulle faktisk greid noen kameler på tvers om det var slik at kjerringa var innom to ganger i året...

For her stod kvinnfolket ubedt på døra kl 1100 dagen etter at vi kom fra barsel, og skulle begynne sin farmorgjerning, første steg i invasjonen var å besørge info til HELE slekta om besøk. Uten å informere oss først. Og slik fortsatte det i tre mnd. Når vi omsider fikk snakket med henne (mannen min skjønte til slutt at det ikke kunne være slik) så klikket hun og la meg for hat. Og sørget for at alle disiplene hennes også gjorde det. Hun har ikke engang snakket med sønnen sin på tre år. Så galt kan det bli.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det mesterskap i å vite mest om spedbarns utvikling og dertilhørende utstyr?

TS, fint at dere har snakket om saken. Jeg skulle faktisk greid noen kameler på tvers om det var slik at kjerringa var innom to ganger i året...

For her stod kvinnfolket ubedt på døra kl 1100 dagen etter at vi kom fra barsel, og skulle begynne sin farmorgjerning, første steg i invasjonen var å besørge info til HELE slekta om besøk. Uten å informere oss først. Og slik fortsatte det i tre mnd. Når vi omsider fikk snakket med henne (mannen min skjønte til slutt at det ikke kunne være slik) så klikket hun og la meg for hat. Og sørget for at alle disiplene hennes også gjorde det. Hun har ikke engang snakket med sønnen sin på tre år. Så galt kan det bli.

Det der var litt merkelig å lese, for det virket som du skrev min historie :sukk:

Vi hadde også 3 forferdelige mnd, hvor svigermor prøvde å ta over styringa på absolutt ALT...Etter 3 mnd. smalt det her også, og hun la meg (oss) for hat.. Forskjellen hos oss, er at det har gått 12 år siden dette hendte.. og verken hun eller disiplene prater til oss ennå....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...