Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #1 Skrevet 12. juli 2010 Hei! Jeg har et problem med min altfor snille svigermor og vet ikke om jeg burde ha det, om jeg er urimelig og overdriver her.. Her er iallefall situasjonen: Mannen er ikke norsk og moren hans er på besøk for første gang siden sønnen vår ble født, så det altså første gangen hun møter han. Pga dårlig råd, har ikke hun mulighet til å reise hit på besøk mer enn maks to ganger i året. Vi har heller ikke mulighet til å reise til hjemlandet hans, iallefall ikke på lenge ennå. Men jeg synes jeg får dulle altfor lite med sønnen min nå, føler nesten at de eneste gangene jeg "får lov" til å kose og snakke med han er når han skal ha mat, siden jeg ammer.. Så kommer hun og tar han inn på sitt rom og sitter der og duller med han en stund, til hun laller han i søvn i dynen sin som jeg synes oooser parfyme. Der ligger han til han våkner, så tar jeg han. Litt etter skal han ha mat igjen også er det samme regla på nytt. Jeg har helt siden gutten var bare noen få uker vært bestemt på at han skal lære å sovne i egen seng på rommet vårt, og han har fast legegtid kl. 20.00 hver dag. Jeg har også vært streng på at han ikke skal sove i vippestolen, siden dette ikke er bra for en babys rygg. Men nå sover han gjerne en lur mellom 17-18 om kvelden, enten i vippestolen eller andre steder, fordi svigermor gjør det slik.. Da sier det seg selv at kveldsleggingen blir utsatt, mot min vilje. Nå er jeg redd gutten blir vant til andre ting og at det blir vanskeligere å få han tilbake i faste rutiner. Jeg er veldig rutinert av meg og vil det beste for hele famlilien. Jeg skjønner at hun vil kose så mye som mulig med han mens hun kan, men er det urimelig av meg å mene at det blir for mye? Overdriver jeg? Vet ikke helt hva jeg skal gjøre her, er det noen som har råd å komme med? Hilsen fortvilet.
Gjest . Skrevet 12. juli 2010 #2 Skrevet 12. juli 2010 Det er vel ikke så mye annet å gjør enn å snakke med henne om det, evt la sønnen hennes gjøre det. Velg ut det som er viktigst for deg, også kan du kanskje la det andre ligge siden deres møtes så sjelden? Du sier at han er fra et annet land, men du sier vel ikke noe om kulturforskjeller her(?), de bør jo isåfal tas til etteretning før du prater med henne. En ting jeg har lært er at jeg er nødt til å svelge noen kameler når det gjelder svigers, det er jo mye enkelere å si ifra til sine egne; jeg er eks av den oppfatning av min lille på 9 mnd ikke trenger sukker enda, men lar likevel svigermor den ene gangen i måneden hun treffer han få putte i han det hun vil ha, dog er jeg veldig bestemt på at han kun skal sove i senga si, reisesenga eller vogna.
Shade Skrevet 12. juli 2010 #3 Skrevet 12. juli 2010 Hvor lenge skal hun være på besøk? Jeg lar også svigers gjøre mer eller mindre som de vil med småen, jeg kjente at jeg ikke helt likte det når jeg fikk vite at de hadde latt han få smake pepsi i helgen men når alt kommer til alt er det ingen krise så jeg lot irritasjonen fare
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #4 Skrevet 12. juli 2010 De er fra europa, så det er ikke de store forskjellene når det kommer til kultur. Er vel heller det at de er vant til å gjøre ting på sin måte, f.eks er de ikke så nøye på allergi- og astma forebygging som det vi er i norge. Er ikke fanatisk når det kommer til dette jeg heller, men jeg prøver jo å ikke dytte ungen inn i mest mulig parfyme og slikt. Hun skal være her i tilsammen 3 uker, hun reiser 25 juli. Ja, jeg bør kanskje la det fare, siden det ikke dreier seg om lange tia. Er bare redd for at vi får et leggeproblem når hun reiser, for når han sover på dagtid, så bysser svigermor han i søvn. Vanligvis sovner han av seg selv.
Shade Skrevet 12. juli 2010 #5 Skrevet 12. juli 2010 Det er nok stor sjanse for at dere må terpe inn leggerutiner når hun drar igjen ja. Men samtidig så antar jeg det er stor sjanse for at hun vil ta seg veldig nær av det hvis dere retter på måten hun gjør det på. Vanskelig situasjon det der, dere må vel bare avgjøre selv hva det er lettest for dere å leve med
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #6 Skrevet 12. juli 2010 Det er nok stor sjanse for at dere må terpe inn leggerutiner når hun drar igjen ja. Men samtidig så antar jeg det er stor sjanse for at hun vil ta seg veldig nær av det hvis dere retter på måten hun gjør det på. Vanskelig situasjon det der, dere må vel bare avgjøre selv hva det er lettest for dere å leve med Er det jeg er redd for ja.. Men du har rett i det du sier, for hun er en skikkelig "dulle-bestemor", hvis du skjønner. Dulle, dalle, nynne, bysselalle hele tiden. Hehe Derfor er jeg redd hun vil bli lei seg om jeg sier noe.. Og det ønsker jeg heller ikke, for hun er jo bare snill.. Samtidig ønsker jeg jo å opprettholde gode rutiner når de kom så lett som de gjorde og lillegutt er så flink som han er
Harlekin Skrevet 12. juli 2010 #7 Skrevet 12. juli 2010 Det er ikke farlig å sove korte lurer i vippestol hvis den kan legges i sovestilling, så jeg ville ikke brydd meg om det. Men, jeg ville ha brydd meg om svigermor ødelegger rutinene deres. Jeg ville ha snakket med henne og forklart henne dette på en pen måte. Hadde det bare vært snakk om et par dager, ville jeg ha latt det fare, men 3 uker er ganske lang tid for en baby. Kan ikke mannen din snakke med henne?
Mamaloco Skrevet 12. juli 2010 #8 Skrevet 12. juli 2010 (endret) Det er ikke farlig å sove korte lurer i vippestol hvis den kan legges i sovestilling, så jeg ville ikke brydd meg om det. Men, jeg ville ha brydd meg om svigermor ødelegger rutinene deres. Jeg ville ha snakket med henne og forklart henne dette på en pen måte. Hadde det bare vært snakk om et par dager, ville jeg ha latt det fare, men 3 uker er ganske lang tid for en baby. Kan ikke mannen din snakke med henne? Det ville jeg gjort iallefall! Endret 12. juli 2010 av Mamaloco
lulle Skrevet 12. juli 2010 #9 Skrevet 12. juli 2010 De er fra europa, så det er ikke de store forskjellene når det kommer til kultur. Er vel heller det at de er vant til å gjøre ting på sin måte, f.eks er de ikke så nøye på allergi- og astma forebygging som det vi er i norge. Er ikke fanatisk når det kommer til dette jeg heller, men jeg prøver jo å ikke dytte ungen inn i mest mulig parfyme og slikt. Hun skal være her i tilsammen 3 uker, hun reiser 25 juli. Ja, jeg bør kanskje la det fare, siden det ikke dreier seg om lange tia. Er bare redd for at vi får et leggeproblem når hun reiser, for når han sover på dagtid, så bysser svigermor han i søvn. Vanligvis sovner han av seg selv. Vet du... jeg synes du overreagerer. Svelg noen kameler. Jeg synes det blir overhysterisk når du trekker inn allergi og astmaforebygging og parmfyme. Tror faktisk at barnet ditt får større problemer av å ha en mor som er redd for alt mulig enn at svigerforeldre utsetter barnet for parfyme. Det finnes verre ting i verden!!!
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #10 Skrevet 12. juli 2010 La bestemor kose seg og dulle med barnebarnet. Rytinene kommer dere greit inn i igjen. Dere komme til å slite med rutiner lenge framover uansett, så dette er bare en del av det å ha barn. Unger blir syke, får tenner osv. Alt går ikke på skinner når man små barn, og det å si til denne bestemoren at hun "ødelegger" for dere høres rett og slett hjerteskjærende ut. Dere skal være glade for at barnet har en bestemor som elsker det så høyt og som viser det. Hun ødelegger ingen ting! Og så fint for dere at hun drar hjem snart.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #11 Skrevet 12. juli 2010 Jeg misunner deg denne svigermora, synes du skal la henne få dulle og styre så mye hun orker, må jo være godt for deg med litt fri-rom? Jeg er vokst opp uten besteforeldre, det har alltid vært et savn for meg. Nå som jeg er blitt mor selv, ser jeg at hverken mine foreldre eller svigerforeldre egentlig bryr seg særlig om barna, de stiller opp mer av plikt enn av lyst. Så jeg synes du er utrolig heldig som har en slik svigermor:) Jeg ville vært overlykkelig:)
Trampe Skrevet 12. juli 2010 #12 Skrevet 12. juli 2010 Jeg er fullstendig imot bestemødre som blander seg og skal gjøre ting på sitt vis med en unge som ikke er deres - men svigermoren din drar jo snart. Kan mannen din ta henne med ut en dag eller to, på shopping eller sightseeing eller noe, slik at ungen får sovnet selv innimellom? Parfymelukt på babyer er grusomt, men jeg synes det er å overreagere å snakke om astma og allergi. Hadde hun vært rundt dere ofte hadde dere måttet gjort ett eller annet. Hun kan ikke ta over, sette innarbeidede rutiner til side og gjøre ting på sitt vis. Men neste gang hun kommer er ungen eldre, og enkelte problemer vil være borte. Å bysse en baby i søvn er naturlig, å bysse en ettåring er ikke like enkelt, og da er det lettere for deg eller mannen å gi beskjed om at ungen skal sove, og så gå og legge ungen i senga. Dere må nok ta en kamp mtp sovingen når hun drar, men det går seg til. Det er uansett slettes ikke sikkert at dere ville greid å holde på rutinene dere hadde før hun kom og endret de, babyer endrer sovemønster flere ganger i løpet av det første året. Lykke til, hold ut, ting er snart tilbake til normalen!
Gjest murmelmy i.i. Skrevet 12. juli 2010 #13 Skrevet 12. juli 2010 Du sier ikke noe om hvor gammelt barnet er? Mulig jeg har oversett det... Så lenge svigermor ikke gjør noe som kan skade barnet, så ville jeg latt det fare. Nyt tiden hvor du har to armer frie og sov litt lengrer om morgenene . Jeg er heller ikke for bestemødre (og andre) som blander seg inn i foreldrenes oppdragelse, men her ser jeg vel ikke at hun gjør noe galt. Når det gjelder forsøvet leggetid, så er det jo ikke noe i veien for å ta dette opp med henne slik at poden kan sovne som vanlig i sengen sin. Hun kan jo evt legge barnet om hun ønsker det etter kveldsamming? murmelmy i.i.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #14 Skrevet 12. juli 2010 Alle har jo vært førstegangsmamma, og da er det ganske vanlig å overreagere på enkelte ting. Jeg er ikke redd for alt mulig, og akkurat det med parfyme og astmaforebygging var bare et eksempel. Jeg er IKKE av den typen som skal beskytte og skjerme barna for alt mulig, langt derifra. Sønnen min betyr alt for meg og jeg er omtrent avhengig av å kunne dulle og kose med han ganske ofte, innenfor rimelighetens grenser selvsagt. Hysterisk, overdreven hønemor blir det vel tenkt når jeg sier det, men det er nå slik det er. Det er ikke slik at jeg kommer til å dulle med han til han blir 10, og ville ha han nær meg hele tiden - da blir jo aldri gutten selvstendig. Er bare en nybakt mamma som elsker sønnen sin og vil ha mest mulig kontakt med han mens han fortsatt er baby. Det handler om å ta vare på denne tiden, siden den går så altfor fort. Dette med rutiner skjønner jeg jo at vil gå opp og ned, det er vel naturlig. Men venner av meg har vært slappe med det, og jeg ser jo at de sliter veldig med leggetid enda barna har rundet både ett, to og tre år.. Det er bare viktig for meg. Jeg har ikke sagt at hun ødelegger noenting, men at hun forstyrrer. Synes det er koselig at hun bryr seg og vil dulle, absolutt! Og jeg synes iallefall ikke det er fint at hun snart drar hjem! Tror ikke alt går på skinner, så der ble jeg misforstått. Jeg har skjønt at jeg overdrev og det var nettopp derfor jeg trengte litt råd her, fordi jeg var i tvil om dette. Jeg skal svelge noen kameler jeg, og nyte tiden, selv om jeg aller mest nyter den tiden jeg har med lillegutt. Tusen takk for alle svar, det hjalp meg! Og det var jo det jeg håpet på
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #16 Skrevet 12. juli 2010 Lykke til, hold ut, ting er snart tilbake til normalen! Takk
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #17 Skrevet 12. juli 2010 Jeg er litt uenig i at du bør la dette gå faktisk. Det er utrolig bra at barnet har rutine på å sovne selv, og når det blir tuklet med å bysse i søvn innimellom tar det ikke mange gangene før barnet plutselig bare vil bysses i søvn. Det er mye jobb å fikse på, når det ikke er nødvendig.. Jeg reagerer også på at hun legger barnet i sin dyne. Baby skal ha sin egen babydyne, både pga hygiene, men også pga størrelsen. Det er ikke sundt for barnet å sove i vippestol. Det er ikke sundt for barnet å sitte i vippestol heller. De skal egentlig bare brukes til mating. Babyer bør ligge på gulvet mest mulig, for å kunne bevege seg og utvikle seg. Jeg ville ganske enkelt fjernet hele vippestolen, den er helt unødvendig, og ikke til gode for barnet. Dessuten, jeg mener det er viktig at svigermor lærer nå allerede, at det er du og pappaen som bestemmer reglene for barnet. Hvis ikke hun tar hensyn til det nå, kommer det ikke til å bli bedre med årene, og da kan det oppleves veldig slitsomt. Særlig hvis alle besøkene skal være langvarige. Jeg tror derfor at det beste for forholdet deres er at mannen din snakker med sin mor om hvilke rutiner dere ønsker å ha. Og så må hun såklart få dulle og kose med barnet, være med å stelle osv. Men ikke i den grad at du opplever å ikke få kose nok med ditt eget barn. Jeg syns det er rart at hun tar barnet på et annet rom. Bedre om dere har barnet på stua, så kan alle være sammen, og så kan du heller gå på ditt rom for å hvile når du trenger det. Det er jo flott om du kan nyte å ha hjelp, slik at du får litt ekstra energi! Lykke til!
Harlekin Skrevet 12. juli 2010 #18 Skrevet 12. juli 2010 Jeg er litt uenig i at du bør la dette gå faktisk. Det er utrolig bra at barnet har rutine på å sovne selv, og når det blir tuklet med å bysse i søvn innimellom tar det ikke mange gangene før barnet plutselig bare vil bysses i søvn. Det er mye jobb å fikse på, når det ikke er nødvendig.. Jeg reagerer også på at hun legger barnet i sin dyne. Baby skal ha sin egen babydyne, både pga hygiene, men også pga størrelsen. Det er ikke sundt for barnet å sove i vippestol. Det er ikke sundt for barnet å sitte i vippestol heller. De skal egentlig bare brukes til mating. Babyer bør ligge på gulvet mest mulig, for å kunne bevege seg og utvikle seg. Jeg ville ganske enkelt fjernet hele vippestolen, den er helt unødvendig, og ikke til gode for barnet. Dessuten, jeg mener det er viktig at svigermor lærer nå allerede, at det er du og pappaen som bestemmer reglene for barnet. Hvis ikke hun tar hensyn til det nå, kommer det ikke til å bli bedre med årene, og da kan det oppleves veldig slitsomt. Særlig hvis alle besøkene skal være langvarige. Jeg tror derfor at det beste for forholdet deres er at mannen din snakker med sin mor om hvilke rutiner dere ønsker å ha. Og så må hun såklart få dulle og kose med barnet, være med å stelle osv. Men ikke i den grad at du opplever å ikke få kose nok med ditt eget barn. Jeg syns det er rart at hun tar barnet på et annet rom. Bedre om dere har barnet på stua, så kan alle være sammen, og så kan du heller gå på ditt rom for å hvile når du trenger det. Det er jo flott om du kan nyte å ha hjelp, slik at du får litt ekstra energi! Lykke til! Dette stemmer ikke. Det går fint å sove korte lurer i vippestol, akkurat som det går fint å sove i bilstol. Selvsagt skal babyer være på gulvet, men ikke hele dagen! Mange mammaer og pappaer har god nytte av vippestol når de skal få gjort ting, for babyen kan være med og se på og vippe. Det er mange som ikke vil være på gulvet alene den første tiden, og det er vel ikke et alternativ å la den lille ligge og hylskrike mens en prøver å få gjort noe? Du forveksler vippestol med høystol. Det er høystolen som bare skal brukes til mating (før barnet setter seg opp selv). Ellers er jeg enig med deg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #19 Skrevet 12. juli 2010 Jeg er litt uenig i at du bør la dette gå faktisk. Det er utrolig bra at barnet har rutine på å sovne selv, og når det blir tuklet med å bysse i søvn innimellom tar det ikke mange gangene før barnet plutselig bare vil bysses i søvn. Det er mye jobb å fikse på, når det ikke er nødvendig.. Jeg reagerer også på at hun legger barnet i sin dyne. Baby skal ha sin egen babydyne, både pga hygiene, men også pga størrelsen. Det er ikke sundt for barnet å sove i vippestol. Det er ikke sundt for barnet å sitte i vippestol heller. De skal egentlig bare brukes til mating. Babyer bør ligge på gulvet mest mulig, for å kunne bevege seg og utvikle seg. Jeg ville ganske enkelt fjernet hele vippestolen, den er helt unødvendig, og ikke til gode for barnet. Dessuten, jeg mener det er viktig at svigermor lærer nå allerede, at det er du og pappaen som bestemmer reglene for barnet. Hvis ikke hun tar hensyn til det nå, kommer det ikke til å bli bedre med årene, og da kan det oppleves veldig slitsomt. Særlig hvis alle besøkene skal være langvarige. Jeg tror derfor at det beste for forholdet deres er at mannen din snakker med sin mor om hvilke rutiner dere ønsker å ha. Og så må hun såklart få dulle og kose med barnet, være med å stelle osv. Men ikke i den grad at du opplever å ikke få kose nok med ditt eget barn. Jeg syns det er rart at hun tar barnet på et annet rom. Bedre om dere har barnet på stua, så kan alle være sammen, og så kan du heller gå på ditt rom for å hvile når du trenger det. Det er jo flott om du kan nyte å ha hjelp, slik at du får litt ekstra energi! Lykke til! Takk, så godt å høre at det faktisk var noen som virkelig skjønte hva jeg mente. Jeg kommer nok til å ta opp dette med mannen, så får vi bli enige om hva vi gjør. Tenkte jeg bare skulle legge til noe, som ikke er et svar på ditt svar, men bare en opplysning om dagens legging klokka 20.00. Jeg hadde akkurat ammet han og vi skulle kose litt før jeg skulle legge han. Da tar svigermor han inn på rommet sitt og bysser han i søvn. Han ville ikke sove da, fordi hun en time tidligere hadde gjort akkurat det samme. Så sa hun at han bare kan sovne senere, det gjør ikke noe.. Jeg skjønte hva hun sa, fordi jeg klarer å forstå dems språk, men jeg greier ikke snakke det og hun kan ikke engelsk. Så det er ganske vanskelig for meg å få frem hva jeg vil si. Så da ble det til at gutten ble bysset uten å sovne, og han sovnet først for et kvarter siden.. Mange har sagt til meg at det ikke tar mange gangene før rutinene sklir ut hvis slike ting skjer, og det synes jeg er litt dumt. jeg vil jo ikke det. Samtidig vil jeg ikke såre noen..
~white lady~ Skrevet 12. juli 2010 #20 Skrevet 12. juli 2010 Dette stemmer ikke. Det går fint å sove korte lurer i vippestol, akkurat som det går fint å sove i bilstol. Selvsagt skal babyer være på gulvet, men ikke hele dagen! Mange mammaer og pappaer har god nytte av vippestol når de skal få gjort ting, for babyen kan være med og se på og vippe. Det er mange som ikke vil være på gulvet alene den første tiden, og det er vel ikke et alternativ å la den lille ligge og hylskrike mens en prøver å få gjort noe? Du forveksler vippestol med høystol. Det er høystolen som bare skal brukes til mating (før barnet setter seg opp selv). Ellers er jeg enig med deg. Samme her. Gutten min kunne som baby ikke fordra å ligge hverken på rygg eller mage så løsningen ble vippestol. En genial løsning for både han og oss foreldre. Jeg kunne stå og lage middag i fred og ro, og han kunne sitte og kikke rundt seg mens han pludret i vei. Nå er han snart 3 år, og han null problemer med ryggen eller den motoriske utviklingen, selv om vippestolen ble brukt en del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå