Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #1 Skrevet 11. juli 2010 Jeg er IKKE glad i restemat fra dagen før, ikke tror jeg det er bra for meg å spise det heller, og jeg føler det er bortkastet penger å stadig kjøpe gryteretter ol. for 2 og 4 personer for så å kaste halvparten... Noen tips til hva jeg som bor alene kan spise, som er enkelt og raskt å lage, og som gjerne også er forholdsvis sunt?
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #3 Skrevet 11. juli 2010 Og hvorfor er det ikke bra for deg i spise rester?
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #4 Skrevet 11. juli 2010 Siden du ikke vil spise rester så har du kun to alternativer. Det ene er å fortsette å kaste mat. Det andre er å lære deg å lage mat fra bunn av og kun lage så mye som du spiser. De første gangene tar det litt tid, men når du har gjort det før så går det raskere. Mye du kan lage som tar like lite tid som ferdigkjøpte gryteretter. Hvorfor er ikke rester bra for deg? Jeg hadde bare fryst ned og hatt til en gang senere. Gjesta
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #5 Skrevet 11. juli 2010 Fersk fisk og kjøtt fra gode ferskvaredisker er tingen. På bra steder vakuumerer de for deg uten tillegg i prisen, da holder fisken/kjøttet i flere dager i kjøleskapet, og du kan kjøpe akkurat det du trenger til én middag. Små pakker med salmalaks er også et godt alternativ som du finner i vanlige butikker. Og slutt å tenke halvfabrikata, så blir det null problem å lage mat til én.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juli 2010 #6 Skrevet 11. juli 2010 Jeg bruker gryteretter jeg? Av og til. Suppeposer og. Men jeg lager ikke hele posen da. Jeg reduserer både tilsetning (vann/fløte) og mengden fra posen. Men helst lager jeg fra grunnen når jeg har tid.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #8 Skrevet 11. juli 2010 Del kjøttdeig i porsjoner og frys dem ned. Del eventuelle pakninger opp i porsjoner, eller lag ting fra bunnen av og lag kun så mye du trenger. Poser kan man lett dele opp i enklere porsjoner. Jeg lurer også litt på hvorfor det ikke er godt for deg å spise rester. Og hvorfor kan du ikke fryse dem?
Xtra_lilje Skrevet 12. juli 2010 #9 Skrevet 12. juli 2010 Dessuten behøver du ikke kjøpe Toro poser for å lage gryteretter osv. Mye bedre og sunnere å lage fra bunnen, og faktisk utrolig enkelt. Skjønner strengt tatt ikke hvordan Toro har blitt så populært, når det er like lett og kjapt å lage selv, ikke minst lettere å justere mengden
MissStiles Skrevet 12. juli 2010 #10 Skrevet 12. juli 2010 Jeg er også singel og lager mye mat. Ser ikke problemet med å fryse ned rester. Vet at det kjedelig å spise det samme til middag 2 dager på rad. Jeg lager ofte enkle pytt i panne retter. Bytter mellom kjøtt, pølser osv. Og tilbehører. Da velger du jo selv hvor mye mat du bruker.
aline Skrevet 12. juli 2010 #11 Skrevet 12. juli 2010 Ikke lag mer mat en du spiser for en dag? Det er fullt mulig å kjøpe f.eks kylling/fisk eller annet kjøtt og kun bruke en posjon. Enten fryser jeg ned den andre delen uten å lage den først, eller jeg sparer den uten å steke/behandle den, og bruker den til noe helt annet dagen etter. Det samme gjør jeg med grønnsaker. Ofte steker jeg bare opp masse grønnsaker, blander i litt fisk eller kylling og der har jeg middagen. Sunn, kjapp og enkel. Kan fint tilsette noe nøtter eller pasta om du ønsker å spise mer en bare grønt og kjøtt, men selv føler jeg ikke at det er nødvendig. Av og til steker jeg opp litt egg også, skrambler det sammen med grønnsaker, synes det er knallgodt. Slik lager jeg heller aldri ett større måltid en det jeg spiser der og da, og det jeg ikke bruker av kjøtt og grønnsaker, kan jeg fint lage noe helt annet av neste dag. Dersom du da ikke også ser på ubehandlet kjøtt som restemat da... og da begynner å du bli kresen... Både kjøtt, fisk og grønt kan fint ligge i kjøleskapet en dag uten at det skader deg å spise det. Og dersom du ikke tror det er sunt å spise kylling to dager på rad, selv om du kan lage det på drøssevis av forskjellige måter, så under jeg meg litt hvorfor det skulle være farlig. Grønnsaker du liker, kjøtt/fisk du liker= lett og rask og sunn middag til en, med variasjonsmuligheter til dagen etter. (tilsett en saus ved tilbereding neste dag, tilsett pasta, lag en omelett, lag en gryte, bruk de samme hovedingrediensene som du ikke laget til i går.) Og hvorfor er det ikke bra for deg i spise rester? lurer jeg også på...
sofie777 Skrevet 12. juli 2010 #12 Skrevet 12. juli 2010 Jeg pleier å bruke Vektklubben sine oppskrifter (siden jeg er på sunn slankekur) og deler alltid opp det jeg kan (kjøttdeig deles alltid i 4, for de fleste oppskrifene sier 100g for en person). Men irriterer meg over slike ting som hakkede tomater på boks. De bruker jeg mellom 1/4 og 1/2 av og så står den litt på kjøkkenbenken og blir grønnere og grønnere. Ja, jeg har prøvd å ha det i plastbokser i kjøleskapet, men siden jeg ikke bruker dette så ofte, så må tomatene kastes fort, gjerne i boksen fremdeles (liker ikke å miste bokser på den måten...)
Xtra_lilje Skrevet 12. juli 2010 #13 Skrevet 12. juli 2010 http://dinmat.bt.no/content/view/full/39115
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #14 Skrevet 12. juli 2010 - Bak minipizzaer som du fryser ned - Alt av skalldyr er rask å lage, og enkelt å kjøpe riktig mengde - I ferskvaredisken kan du bestille den mengden kjøtt du ønsker - Gaspacho, kald suppe laget av tomat og andre grønnsaker, skal bare knuses med en blender/hurtigmikser og er ferdig på et minutt - Hjemmelaget tomatsuppe (laget av en boks med tomater) - Frosne innbakte fiskefilleter hvor du lager noe tilbehør. - Bakt potet - Omelett - Sandwicher - Lefse med forsjellig ting. Det er mange muligheter, men jeg er enig i at det er greit med litt inspirasjon. Som singel har man ofte ikke muligheten til å planlegge måltider dagen i forveien da man lever så spontant, så greit å unngå alt som må tines opp før bruk.
venus_ Skrevet 12. juli 2010 #15 Skrevet 12. juli 2010 Men irriterer meg over slike ting som hakkede tomater på boks. De bruker jeg mellom 1/4 og 1/2 av og så står den litt på kjøkkenbenken og blir grønnere og grønnere. Ja, jeg har prøvd å ha det i plastbokser i kjøleskapet, men siden jeg ikke bruker dette så ofte, så må tomatene kastes fort, gjerne i boksen fremdeles (liker ikke å miste bokser på den måten...) Du kan fryse det ned i små porsjoner.
DesertRose Skrevet 19. juli 2010 #16 Skrevet 19. juli 2010 (endret) Før matlaging; Jeg deler opp maten i porsjoner legger det til overs i frysen. Etter matlaging; Jeg setter lokk på eller tar plast over maten og setter det i kjøleskapet. Jeg er ikke glad i smaken av mat som er fryst ned etter det er lagd (gjør noe med smaken) så jeg sparer det til senere på dagen eller dagen etterpå...Jeg har ikke noen problemer med å spise det samme to ganger på rad så det fungerer bra for meg.. Jeg kjente en som og trodde at det å spare på mat og spise senere ikke var bra for vedkommende.Pga bakterier eller noe...Men dette er ikke noen problem til neste dag eller når man fryser ned...Melkemat og kjøtt osv bør i kjøleskap.... Er det derfor du tror det ikke er bra for deg? Endret 19. juli 2010 av DesertRose
LukaFrost Skrevet 19. juli 2010 #17 Skrevet 19. juli 2010 Mat skal kjøles raskt ned og varmes sakte opp igjen. Ellers skjønner jeg godt de som ikke er begeistra for restemat. Det smaker ikke like godt dagen etter. Pizza er ikke noe godt når den har vært innom kjøleskap eller fryser. Da lager jeg heller en ny dagen etter. I min barndom/ungdom ble det mye middag som hadde stått lenge på komfyren. Først spiste mamma og papa middag til fast tid, så spiste søstera mi da hun kom hjem fra skolen og så til slutt jeg da jeg kom hjem fra videregående. Det var ikke alltid middagen frista så veldig da.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juli 2010 #18 Skrevet 20. juli 2010 Hvorfor ikke spise ute? Synes det er så mye stress å lage mat (innkjøp, oppvask, "tapt arbeidsinntekt"), som singel er det meningslyst å lage hjemme hvis en ikke har glede av det selv.
Katrine;) Skrevet 22. juli 2010 #19 Skrevet 22. juli 2010 Dette er en rett jeg lager av og til som er enkel, og jeg tror den er i ferd med å bli min favorittrett. Sitronen gir en veldig god smak: 1-2 kyllingfileter saften av 1 sitron 100-120g Philadelphia Light Ønsket mengde pasta Skjær kyllingen i biter og brun den i litt olje. Kok pastaen samtidig. Press ut saften fra sitronen over kyllingen og rør sammen. deretter rører du inn philadelphia. Hell av vannet fra pastaen, men ta vare på noe av vannet den har kokt i. Rør pastaen inn sammen med phil+kyllingen, og tilsett noen skjeer med pastavannet for å løse osten litt opp. du kan evt strø litt fersk basilikum på toppen Nammm...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå