Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #1 Skrevet 10. juli 2010 Vi har kjøpt oss kaffemaskin ettersom vi er stoore kaffedrikkere. Nå har jeg vel på en helg ( som hittil ikke er over) brukt 20 liter melk og helt det rett i vasken! Jeg klarer virkelig ikke å steame melken! Jeg har sett på diverse videoer og lest men det er umulig! Jeg mener selv jeg gjør det som dem på videon gjør, men melken min blir hvertfall ikke riktig! Det blir skum ja, men melken blir like tynn som om ingenting hadde skjed med den... Råd?
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #2 Skrevet 10. juli 2010 Det hadde muligens vært greit å vite hvilken maskin du har, men jeg kan jo uansett si hva jeg gjør. Jeg bruker alltid H-melk, og den må være skikkelig kald. Har melk i muggen så det fyller litt mindre enn halvparten. Holder steameren ned i melken - omtrent i midten - en liten stund, så begynner jeg å bevege muggen opp og ned i glidende, kontante bevegelser. Jeg jobbet på kafé en gang, og hun som lærte meg opp sa jeg skulle tenke på at jeg runket noen. Dessverre visste jeg ikke dengang hva det ville si, men jeg har senere tenkt at det igrunn var ganske presist forklart. Lykke til.
onyx Skrevet 11. juli 2010 #3 Skrevet 11. juli 2010 Melken blir jo ikke tjukk av å steames uansett, men du bør få et godt lag med tett skum. H-melk er lettest å steame, lettmelk krever mer øvelse, men funker også fint. Det er uansett viktig at melken er kald.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #4 Skrevet 11. juli 2010 Jeg jukser litt og holder steameren inntil melkekolben heller enn å holde den i mitten og jeg holder muggen litt på skrå. Jeg vet man skal klare det med å holde den i midten, men så lenge jeg får det til bryr jeg meg ikke så mye om at jeg egentlig ikke gjør det rett. Det du snakker om du vil få til er mikrofoam, hvor hele melken er tykk fløyel. Det er ganske vanskelig å få til. Det innebærer at man må få fult inn i melken. Jeg starter ofte med å holde steameren like under overflaten på melken for så å føre den lenger ned. Dersom melken skommer veldig mye har du steameren for høyt oppe, men om det ikke skummer i det hele tatt har du den for langt nede. Det hele handler om å få meklen i bevegelse og få en "swourl" på melken ved hjelp av luft. Når du tar steameren forsiktig opp og ned slik som ble beskrevet ovenfor får du hentet luft fra toppen og dradd den med deg i en spinn nedover i melka. Jeg har nok aldri klart å få hele melken til å bli fin og boblete, men jeg utelater ofte å helle oppi den siste delen nederst som jeg ikke har fåt til helt skikkelig. Håper mine klønete forklaringer kan være til hjelp. Det finnes også barristakurs hvor du kan få ordentlig opplæring fra proffesjonelle på en del kaffe serveringssteder.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #5 Skrevet 11. juli 2010 Det innebærer at man må få fult inn i melken. Haha, bokstavene gikk litt i surr. Luft skulle det selvsagt være.
Gjest strykebrett Skrevet 11. juli 2010 #6 Skrevet 11. juli 2010 Mange av hjemmemaskinene har alt for dårlig trykk til å få steamet noe skikkelig også, så det trenger ikke være ts sin feil dette.
tineline Skrevet 11. juli 2010 #7 Skrevet 11. juli 2010 Jeg syns jeg får det til bra ved å holde steameren nederst i melken, og etterpå dunke litermålet/melkebeholderen i kjøkkenbenken noen ganger, da falt boblene sammen. Men pass på - hvis du har en slik en som bruker det samme trykket til espressoen og melkeskummeren, kan det hende trykket ditt ikke varer lenge nok til å få skummet skikkelig. Da kan du i så fall kjøre gjennom en runde med mer vann etterpå, så får du skummet litt ekstra.
rosaprosa Skrevet 11. juli 2010 #8 Skrevet 11. juli 2010 Jeg har ikke kaffemaskin, men har en kaffekanne med sånn sil i (vet ikke om det heter noe spesielt?).. Jeg koker opp lettmelk og heller det oppi, så drar jeg sila opp og ned en god stund, blir kjempe fint melkeskum, nam nam:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå