Gå til innhold

hvilken hund kan passe til oss?


Gjest norah

Anbefalte innlegg

Gjest norah

ønsker på sikt å skaffe oss hund, men jeg vil nødig velge en rase som ikke passer til vår livsstil og dens behov.

her er lista:

- jobber begge fulltid

- kommer til å ha barn

- bor i by, men i nærhet til natur. regner med vi kommer til å ha en liten hage.

- kommer til å bo i flermannsbolig/rekkehus, så det må være en hund som er rolig og "stille" av seg. blir neppe populært med en hund som gjør dagen lang(har skjønt at noen er betraktelig mer rolig enn andre).

- pga barn ønsker jeg en hund som lett underlegger seg hierarki - og ikke lett vil forsøke å sjefe over barn/besøk.

- siden vi ikke kommer til å ha kjempestor plass i et rekkehus/tomannsbolig, så bør det være en som ikke vokser seg veldig stor.

- kommer nok ikke til å klare en hund som trenger utrolig mye oppfølging ifht mye mosjon hver dag også i vinterhalvår/dressur osv.

Bør være en hund som klarer å være med på noen joggeturer iblandt, men ikke trenger aktiv mosjon hver eneste dag. kommer selvsagt til å gå tur med den, men på vinteren blir det jo fort begrenset.

samboeren min er glad i lengre skogturer m overnatting, så det er fint om hunden takler noen dager med endel gåing i skog og mark.

Den bør med andre ord være litt som oss: rolig, forholdsvis stille - glad i å være aktiv en dag og ligge i sofaen den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok lagt mer vekt på å velge rase ut ifra hvordan hverdagen deres vil bli,så får det heller være om rasen ikke er den mest passelige å dra med seg på lange fjellturer et par ganger i året.

Jeg ville nok sett på de små rasene som krever minst var jeg dere.Mops,tibetansk spaniel,bichon o.l

Hvorfor ønsker dere hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Om man ikke har like god tid til hund hver eneste dag, vil man bare gå med mye dårlig samvittighet ovenfor hunden, som helt klart ønsker mer enn dere kan gi.

Det er en grunn for at mange slike spørsmål blir besvart med ting som "ønsker du ikke katt istedet" eller "skaff dere en teddybjørn istedet" ol. Fordi hund betyr like mye arbeide som ett barn. Når dere er ferdige på jobb, så skal hunden ha førsteprioritert. Det er fordi hunder, uansett rase, er aktive dyr som vil være med flokken sin til alle døgnets tider.

Derfor har ikke jeg hund, selv om jeg savner hund i mitt liv.

Men som regel blir en hund til det dere gjør den til. Så rase må være en rase dere liker og så trekke en slutning utifra dette om det er en rase for dere.

Kan nevne raser for dere (alle er aktive men kan være supre familiehunder): Retriver, Finsk Lapphund, Malteser, Tibetansk Spaniel, Cavalier King Charles Spaniel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Japansk Spisshund.

Selvom den er en spisshund, er den ikke like "gneldrete" som mange vil tro.

Og den har et herlig gemytt og er kjempegrei med barn og andre husdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du ta en test som kan hjelpe deg litt på vei med ditt valg.

Ellers finner du en fullstendig liste over alle de norsk registrerte hunderasene her. Du kan gå inn på hver hunderase du har litt tankene og se på spesifikasjonene hva som er typisk for rasen. Men husk at alle hundene er individer og kan bli forskjellige utfra rasen selv om noe annet er standar. Dessuten er det dere som "former" hunden hvis dere kjøper den som valp. Oppdragelsen har alt å si på hvordan hundens personlighet blir i forhold til bjeffing, sosialisering med barn o.l. Å skaffe en hund krever mye tid og rom for det, spesielt hvis den er valp. En valp må passes på 24 timer i døgnet og er nesten like krevende som et barn. Heldigvis blir valpen fortere voksen enn barnet, men dette er en tid hvor du må sette av mye tidsrom til å være med valpen. Den kan f.eks. ikke være hjemme alene, og må vennes til det. Dere bør absolutt velge en rase som tåler å være litt alene siden dere jobber fulltid begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Michelet

- kommer til å bo i flermannsbolig/rekkehus, så det må være en hund som er rolig og "stille" av seg. blir neppe populært med en hund som gjør dagen lang(har skjønt at noen er betraktelig mer rolig enn andre).

- pga barn ønsker jeg en hund som lett underlegger seg hierarki - og ikke lett vil forsøke å sjefe over barn/besøk.

- kommer nok ikke til å klare en hund som trenger utrolig mye oppfølging ifht mye mosjon hver dag også i vinterhalvår/dressur osv.

Bør være en hund som klarer å være med på noen joggeturer iblandt, men ikke trenger aktiv mosjon hver eneste dag. kommer selvsagt til å gå tur med den, men på vinteren blir det jo fort begrenset.

samboeren min er glad i lengre skogturer m overnatting, så det er fint om hunden takler noen dager med endel gåing i skog og mark.

Den bør med andre ord være litt som oss: rolig, forholdsvis stille - glad i å være aktiv en dag og ligge i sofaen den andre.

Om hunden er rolig og "underdanig" kommer veldig an på individet, ikke så mye rasen. Dette med bjeffing er ofte opp til eieren å avlære når hunden er ung, eller man kan være heldig å få en hund som bjeffer lite-igjen individbetinget.

Også dette med trim da: du ønsker en hund som takler noen dager med endel gåing men ikke trenger aktiv mosjon hver dag. For meg blir dette litt selvmotsigende.

ville satset på katt jeg, for en hund trenger aktiv mosjon hver dag for å holde en god helse, bra livskvalitet og et langt liv. Om dere velger hund så må dere være forberedt på å få et individ som er stikk motsatt av deres ønsker,det vet man aldri på forhånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huffsa

Jeg vil anbefale Japansk Spisshund.

Selvom den er en spisshund, er den ikke like "gneldrete" som mange vil tro.

Og den har et herlig gemytt og er kjempegrei med barn og andre husdyr.

Jo, de har lett for å bli ganske gneldrete.

TS: hvor mye tur vil hunden få i sommerhalvåret og hvor mye vil den få i vinterhalvåret? Hvordan stiller du deg til pelsstell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er viktig å tenke på hvor mye hunden tåler å være alene også. En Chihuahua feks. er en veldig kosete og ofte oppmerksomhetssyk hund som liker svært dårlig å være igjen hjemme. Helst vil de være med over alt. Av oppdretteren jeg kjøpte min av fikk jeg beskjed om at hun helst ikke skal være alene hjemme i mer enn 4-5 timer om dagen. Mens dachsen min trives greit alene siden hun da kan hoppe opp i sofaen uten å bli dyttet ned, hehe. Så om du er i full jobb er det lurt å tenke på dette..

Husk også at du aldri kan bare pakke bagen og reise dit du måtte ønske samme dag! Kan du ikke ta med deg hunden så må noen passe den. Og da er det også ditt ansvar å passe på at den blir passet av noen som faktisk klarer å ta vare på den. Det blir som med en baby nesten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Skaff dere katt.

Senarioet TS beskriver er ikke noe jeg ville solgt valp til om jeg var en seriøs oppdretter.

Faktisk så tror jeg et slikt hundehold ville vært ulovlig i Sveits. Der har de meget strikse hundelover, deriblandt lovpålagt ut på tur hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Få dere en katt. Det er viktig å sette seg inn i oppdragelse, psykologi og hva som vil kreves av dere før dere får dere hund, og det virker det ikke som om dere har gjort. En hund trenger dessuten mosjon hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdragelsen har alt å si på hvordan hundens personlighet blir i forhold til bjeffing, sosialisering med barn o.l.

Vet du,her må jeg si meg litt uenig. Oppdragelse er ikke alt,da hadde vi ikke hatt så mange forskjellige hunderaser. Hunderasene våre er delt inn i grupper,og innad i de gruppene igjen kan det være himmelvid forskjell på rasene i både utseende og gemytt. Det er en grunn til at Border collien er en populær gjeter og lydighetshund,og det er en grunn til at en fuglejeger heller vil velge en av fuglehundrasene enn feks en rottweiler til å jakte fugl med. Jeg kan komme med mange flere eksempler,men jeg tror dere skjønner hvor jeg vil hen. Så derfor vil også noen raser være mer disponert for å være mer gneldrete enn andre.

Sosialisering er også såklart viktig,men om man hadde tatt ti forskjellige raser og gitt dem akkurat samme oppvekst,ville de da blitt like i gemyttet?Nei de hadde ikke det,så det ER viktig å tenke på hva man ønsker seg og ikke i en hund og velge rase ut i fra det.

Selvfølgelig finnes det individuelle forskjeller,men generelt sett vil man kunne si noe om hva man kan forvente av en rase kontra en annen. Gener spiller også en stor rolle,det er derfor seriøse oppdrettere ikke bare parrer hunder i hytt og gevær,men finner gode representanter for sin rase og prøver å føre dette videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest norah

men er det bare folk som bor på landet og jobber deltid som har hund da?

merker meg at endel kanksje blir veldig skeptiske til at "vanlige" folk ønsker hund, men nå er det jo slik at mange hunder med helt vanlige eiere, med helt vanlig livsstil har det kjempefint.

vi kommer ikke til å skaffe hund før vi får barn med tanke på livsstil, mer hjemmetid etc.

jeg tror nok at dersom man har livsstil god nok til å få barn, så kan en hund passe fint inn dersom man velger den rette typen.

når jeg tenker på mosjonsnivå så mener jeg at vi begge er ganske fysisk aktive på fritiden, i form av joggetur i skog/sykkeltur flere ganger i uken.

gåtur hver dag er en selvfølge, når jeg sier mosjon mener jeg så pulsen blir høy og man svetter godt.

i vinterstid, når det snør som mest av typen snøstorm sier det seg selv at vi ikke får jogget i skogen, men heller tar en kortere gåtur.

det regner jeg med gjelder alle hundeeiere :)

vi er begge veldig glad i dyr, men skaffer ikke hund før vi har barn og stor nok bolig, derav spørsmålet hva som kan passe for oss i fremtiden - ikke nå.

med det sagt så kjenner jeg mange i min livssituasjon som har hund og klarer det kjempefint, men jeg ønsker selv å vente til jeg har større bolig og hage.

regner med ganske mange benytte seg av betalt dyrepass om man en gang i året reiser bort?

jeg har sett for meg at den treningen vi nå begge tar innendørs( jeg fire ganger i uken, han 6-10 ganger i uken) tar vi begge utendørs når vi får barn/bytter på dager på vinterstid.

da vil jo hunden ha prioritet for den som har trim ute, og den vil få mosjon i form av jogging eller sykling i minst en time.

vi to trener langt mer uten hund enn de jeg kjennr med hund som gjerne tar seg en slapp gåtur i en halvtime.

jeg tror vi kan bli bra hundeeiere fordi jeg ønsker den som en del av familien, og ikke som utstillingsobjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke jakter ville jeg iallefall styrt unna hundene med mest jaktinstinkt.

Og hvis den japanske spisshunden til naboen er representativ for rasen så blir de fort gneldrete......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Er litt usikker på om dere burde ha hund i det heletatt enda jeg.

- jobber begge fulltid

- kommer til å ha barn

- bor i by, men i nærhet til natur. regner med vi kommer til å ha en liten hage.

- kommer til å bo i flermannsbolig/rekkehus, så det må være en hund som er rolig og "stille" av seg. blir neppe populært med en hund som gjør dagen lang(har skjønt at noen er betraktelig mer rolig enn andre).

- pga barn ønsker jeg en hund som lett underlegger seg hierarki - og ikke lett vil forsøke å sjefe over barn/besøk.

- siden vi ikke kommer til å ha kjempestor plass i et rekkehus/tomannsbolig, så bør det være en som ikke vokser seg veldig stor.

- kommer nok ikke til å klare en hund som trenger utrolig mye oppfølging ifht mye mosjon hver dag også i vinterhalvår/dressur osv.

Hund trener mosjon og oppmerksomhet og stell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

- jobber begge fulltid

Jeg må si meg halv-skeptisk ut fra dette ene punktet. En hvalp kan ikke være alene så lenge, og trenger gradvis tilvenning for å kunne være alene gjennom en arbeidsdag. Ikke at jeg er noen ekspert, men jeg er nå på hund nr. 17 og all min erfaring er at dette er viktig å få riktig. Hvis ikke kan dere risikere å få en hund med separasjonsangst som "surver" og bjeffer mye alene, noe som vil være en irritasjon for naboer - og også dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

En hund bør ikke være aleine hjemme 8 timer 5 ganger i uka. da forstår jeg ikke helt hva dere skal med en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste hunder klarer dette greit, etter en tilvenningsperiode. De aller fleste hunder i Norge lever da også på denne måten. Jeg snakker da om en voksen hund, ikke en valp. I valpeperioden kan naturlig nok ikke begge jobbe full tid.

Til TS: Jeg synes det høres ut som dere har tenkt greit igjennom hva det vil si å ha hund. Når det gjelder hva slags rase som vil passe dere, så ville jeg ha lest mye på nett, peilet dere inn på et par-tre-fire raser, besøkt utstillinger, snakket med oppdrettere, osv. Ut fra dette kan det hende det er lettere å bestemme seg - enten dere ender med å skaffe hund eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi! Hvis alle hundeeiere i dette landet som jobber fulltid ikke burde hatt hund så hadde vi hatt et stort hundeproblem i Norge.

En valp kan ikke være alene så lenge nei,men de fleste får beskjed om dette fra oppdretter eller skjønner helt av seg selv at dette faktisk må trenes på,og da er ferie kjekt å ha!

De fleste familier/folk klarer jo dette helt fint.

Utifra den siste besvarelsen din TS så ser jeg ingen grunn til at dere ikke bør ha hund. Det virker som dere har skjønt at det krever daglig "arbeid"(eller glede som jeg kaller det)å ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...