Gå til innhold

Noen med positiv erfaring til endre livstil?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Legen min har alltid sagt en ting av gangen, men nå har jeg både høyt blodtrykk, og forhøyet kolestrol. Jeg kan godt gå ned til kilo, femten i følge meg... men jeg er trygdet og har ikke så mye å leve for etter faste utgifter. Jeg røyker og spesielt nå på sommeren møter jeg venner og tar noen øl flere ganger i uka. Skal til legen på onsdag, fikk brev i posten at kolestrolet var høyt og om jeg ikke kunne bestille time...

Gruer meg til den timen, en kilo ned i mnd er vel ikke holdbart mer og jeg føler at blodtrykket stiger bare jeg tenker på det...

Jeg har gått opp over ti kilo på ett år på grunn av et inaktivt liv et sted jeg ikke trivdes på, liker å gå turer men er ingen fantast, ikke når det er varmt i alle fall.

Kjøper ikke mye ferdigmat, men tyr lett til å steke koteletter, egg, ost... Hva skal jeg spise nå? Ser for meg et liv med supper og knekkebrød, joda jeg liker begge deler, men det kreves mer av innkjøp og grønnsaker i hus.

Alkoholen må jeg også legge bort, mer eller mindre. Er det noen med erfaring i å skifte livsstil for å unngå medisiner?

Må innrømme at jeg føler meg eldre enn jeg er, på min mors side er det mange med høyt kolestrol og hjertesykdommer i begge grenene.

Jeg har levd som en mann, med drikke og røyk og stress, så jeg har fått en livstil som nå viser seg gjeldende.

Skal jeg endre livstil fra dag en, eller minske fett og alkohol, sigaretter, eller skal jeg gå på diett?

Spørsmålene er mange og de raser i hodet mitt. Kan jeg bli frisk igjen hvis jeg holder en sunn linje i ett år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det er ingen vits å sulte seg, da går du bare mer opp i vekt, for når du først spiser kommer du spise deg overmett.

Det er ikke vanskelig å gå ned i vekt, det kommer bare på hvor mye du viljestyrke du har. Har du lite viljestyrke kommer ingen verdens dietter,piller eller annet hjelpe dge.

Mitt tips:

1.Slutt å røyke - drikk mindre - gå flere turer. Om ikke du gidder å gå ut av huset får du skaffe deg en treningssykkel å trene på inne. Men anbefaler heller at du går turer/sykler utendørs fordi da får du frisk luft i tillegg, noe som hjelper på både humøret og helsen.

Spis som du pleier å spise, men du kan minske fettinnholdet i maten (kjøp lette produkter), ikke spis deg overmett og småspis knekkebrød o.l hele tiden. Småspisingen vil øke forbrenningen, og du vil derfor gå fortere ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke spis deg overmett og småspis knekkebrød o.l hele tiden. Småspisingen vil øke forbrenningen, og du vil derfor gå fortere ned i vekt.

Nei. Beklager, men det er et veldig dårlig råd.

Sørg heller for 4 faste måltider pr dag, og spis gjerne noe frukt imellom måltidene hvis du er mer sulten tidl på dagen.

Du bør sørge for å skaffe et variert kosthold.. hvor du får i deg nok fiber.. som du finner i grovt brød, knekkebrød, eventuellt havregrøt er veldig veldig bra!

Reduser sukkeret og fettet, øk heller protein mengden. Skjær av fettet på kotelletene så blir de ikke fullt så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Og kutt ut ølen! Den er proppfull av tomme kalorier, koster penger gjør den og. Få med deg en eller to av "ølvennene" og gå en tur istedenfor. Man får skravlet akkurat like mye på en gåtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Og kutt ut ølen! Den er proppfull av tomme kalorier, koster penger gjør den og. Få med deg en eller to av "ølvennene" og gå en tur istedenfor. Man får skravlet akkurat like mye på en gåtur.

Godt og enkelt råd!

Det burde du klare :)

Begynn i det små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei. Beklager, men det er et veldig dårlig råd.

Sørg heller for 4 faste måltider pr dag, og spis gjerne noe frukt imellom måltidene hvis du er mer sulten tidl på dagen.

Du bør sørge for å skaffe et variert kosthold.. hvor du får i deg nok fiber.. som du finner i grovt brød, knekkebrød, eventuellt havregrøt er veldig veldig bra!

Reduser sukkeret og fettet, øk heller protein mengden. Skjær av fettet på kotelletene så blir de ikke fullt så ille.

Hva er det et dårlig råd,mener du?

Å spise seg overmett er ikke bra, med en gang man kjenner metthetsfølelsen burde man legge fra seg kniven og gaffelen,selv om det er mer igjen på fatet.

Å spise smått mellom måltidene skal øke forbrenningen, du anbefaler jo det selv - frukt,knekkebrød, o.l.

Samtidig er det viktig å få med at å bevege seg er like viktig som å spise sunt. Jeg kjenner mange som spiser veldig sunt; lite fett, mye grønnsaker og frukt men som likevel legger på seg fordi de ikke beveger seg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hmm...ganske så sikker på at jeg leste det et sted. En periode da jeg ikke klarte legge på meg fikk jeg høre var fordi jeg småspiste så ofte og spiste få store måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også høyt kolesterol, og det er i grunn ikke så vanskelig å leve mer "kolesterolvennlig". Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig eller svinekjøttdeig, ikke spis synlig fett på kjøttet, fyll opp tallerkenen med mer grønnsaker, kjøp en mager ostetype osv. Generelt prøv å bytt ut så mye dårlig fett (mettet) som mulig med umettet eller flerumettet fett. Det er ikke noe hokus-pokus å lage god og sunn mat, det kan alle få til! Dessuten er grønnsaker billig, så lenge du kjøper de ferske.

Og rådet om å kutte ut øl? Jeg er ikke enig. Man må få lov å drikke øl innimellom. Men "noen øl flere ganger i uka" høres ut som litt for mye. Jeg kan ikke snakke for blodtrykket, det har jeg ingen greie på, men for kolesterolet så er det også anbefalt å heller velge godteri (vingummi, drops osv.) i stedetefor sjokolade om du er søtsugen. (Selv om jo frukt så klart er det beste valget om du må ha noe!) Dessuten bør du velge traktekaffe eller pulverkaffe over presskanne, espresso og kokekaffe, da farlige fettstoffer holdes igjen i kaffefilteret (pulverkaffe er forhåndsfiltrert).

Du kommer nok ikke til å bli bedt om å leve på noen "diett" av legen din vil jeg tro. Det må nok en livsstilsendring til.

Jeg er veldig for det at man ikke kan endre på alt over natta, men ta litt etter hvert. Prøv å beveg deg mer og følg legens kostholdsråd. Ikke start med trening 5 dager i uka og å kun spise "knekkebrød og suppe" som du sier, da holder du aldri i livet ut særlig lenge! (Dessuten bør du nok absolutt IKKE spise posesuppe, da disse inneholder mye salt som er dårlig for blodtrykket!)

Etter å ha levd flere år uten å tenke på kosthold, har jeg i år endelig startet å bry meg om det igjen. (Har alltid forsvart et dårlig kosthold med dårlig studentøkonomi.) Men som sagt, å leve sunt er ikke dyrt, og uansett er vel helsa di verdt mer enn penger?

Masse lykke til! Ikke noe vits i å grue seg til legen, det er for ditt eget beste! :)

Endret av Kladd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første råd er 5 (eller flere) om dagen! Sørg for å putte mer frukt og grønt inn i kostholdet, da får du både vitaminer og fiber, og det tar dessuten opp plass fra ost og kjøtt, f. eks. Det er en myte at det er dyrt å leve sunt. Det dyreste vi har er vel kjøtt (og alkohol og sigaretter), så om man kjøper litt mindre mengde til hvert måltid, blir måltidet sunnere, og trolig også billigere.

Lytt til kroppen ifht metthet. Er du sugen, gjør noe annet. Kan du slutte å røyke med en gang, kjøp nikotintyggis og sett i gang. Kan du ikke, reduser med dens én sigarett for dagen hver uke (sett maksgrense for dagsrasjon). Gå en tur i den skyggefulle skogen i varmen, siden du liker å gå tur.

Jeg tror gradvis er best for å ikke miste motet helt. Du skal se du venner deg til endre vaner om du gir det tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppløftende svar. Jeg har levd sunt i lange perioder, og skal klare å få til endringer. I vår og sommer er det blitt for mye utepils og jeg og en venninne har bestemt oss for å gå over til lettøl. Men sukkeret i f.eks pils omgjøres vel til fett når det blir for mange kcal totalt i løpet av en dag.

Jeg har vært veldig flink til å lage sunn mat når jeg har hatt samboer, men når jeg er singel tar jeg noe enkelt og mer usunt... Helt feil av meg, men har heldigvis fryser og kan lage opp større porsjoner. Jeg liker ikke magerost og velger kanskje bort ost og satser på andre typer pålegg. Alle andre prøver som ble tatt, var iorden og jeg er fast bestemt på å endre lisstil. Er klar over at det ikke er gjort på en dag, men skal endre kostholdet, gå flere og lengre turer, kutte ned på alkohol og minske antall sigaretter og prøve å motivere meg til endelig røykeslutt.

Jeg har alltid trodd at jeg har sterk helse, men kroppen blir ikke yngre og høyt kolestol er arvelig i familien. Vet ikke i hvilken ende jeg skal begynne for akkurat nå føles det som jeg må gjøre litt endringer på alle områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

og minske antall sigaretter og prøve å motivere meg til endelig røykeslutt.

Kan du ikke registrere deg på røykeslutt.org?

Jeg føler meg så veldig alene der, og det hadde vært veldig kjekt å ha noen der å dele erfaringer med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Du må se hva som er viktig for deg over tid. Hva er ditt ende-mål? Tenk at alle de småtingene du tillater deg, røyk, øl , forskyver bare prosessen og det tar lengre tid. For noen er dette ok, andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg tror du kommer til å klare det jeg, du virker reflektert og bevisst :) Når det gjelder øl finnes det jo endel lavkarboøl, jeg synes ikke de er så gode, men det er vel et sunnere alternativ. Noen av disse finnes kanskje uten alkohol også. Du bør selvsagt slutte å røyke, det kan du spare mye penger og helse på, men hvis du ikke er motivert akkurat nå synes jeg du skal konsentrere deg om andre ting og ikke ha dårlig samvittighet for det du evt ikke klarer.

Kosthold: Bruk grønnsaker til alle middager - og hvis du allerede pleier å feks ha salat til, eller broccoli, så er det fint å begynne med å øke andelen grønt til måltidet. Det er ikke sikkert egg er negativt for deg, det kommer an på typen kolesterol du har problemer med - spør legen. Spis fiskepålegg og fler fiskemiddager. Det kan være like enkelt som å steke f eks koteletter, og ikke dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Lettøl vil ikke hjelpe så veldig mye vel. Kan du ikke heller vende deg til å drikke mindre øl?

Jeg er i den "heldige" situasjon at jeg ikke tåler Hansapils. Jeg drikker kun andre typer øl ute. Det betyr som regel kilkenny eller lignende. Det er umulig for meg å drikke dette i samme fart som de rundt drikker pils - jeg drikker vel 1 kilkenny på samme tid de drikker 3 øl.

Rødvin er også et godt alternativ til øl - og langt sunnere. Også med tanke på kolestrol tror jeg.

Alt på en gang, eller gradvise endringer? Det gradvise er alltid det beste. Fordi det er til å leve med. Totalt kutt i alt man er vant med kan gjøre at en mister motet.

Skjær bort synlig fett. Kutt smør på skiven - jeg bruker dette kun under pålegg som trenger "lim" (altså det som ikke er smørepålegg). Spiser du f.eks. en mager variant av leverpostei på skive eller knekkebrød trenger du ikke "lim".

Makrell i tomat inneholder sunt fett og det smaker mye.

Spis fet fisk (laks, makrell, sild, ørret, osv) flere ganger i uken.

Og koteletter? Bruk svinefilet i stedet. Smaker nesten likt, mye mindre fett og akkurat like lettvint da du fint kan steke dette akkurat som en kotelett. Det samme gjelder kyllingfileter.

Ha som regel at tallerkenen er 3-delt: en knyttneve poteter/pasta/ris, en knyttneve kjøtt/fisk og en knyttneve grønnsaker.

Sauser: Velg kraftbaserte skysauser. Disse smaker like mye som en fet fløtesaus hvis du krydrer dem. Ellers kan du fortsette med fløtesaus men da må du vende deg til mye mindre mengder av det (problemet i Norge er vel at det meste skal svømme i saus og det er det som er usunt. Andre steder er sausen en smakstilsetning i form av en klatt).

Alternative og sunnere sauser er salsabaserte sauser.

Jeg vil anbefale deg sterkt å kutte røyken. Men jeg vet ikke helt om jeg ville gjort dette som en start. Du trenger den rette motivasjon for å slutte å røyke og når du har den er det enkelt. Les deg opp på dette ved f.eks. å lese Carrs bok. Jeg har sluttet å røyke flere ganger og vet hvor enkelt det er når man har rett motivasjon og hvor umulig det er når motivasjonen mangler (begynne igjen ja ...).

Trening: gå tur. begynn med kortere turer. Deretter øk tiden dere går. Å gå i terrenget er uansett sunt på så mange plan at det er og blir den beste form for trening man kan drive med. Det er svært godt for ryggen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kan du ikke registrere deg på røykeslutt.org?

Jeg føler meg så veldig alene der, og det hadde vært veldig kjekt å ha noen der å dele erfaringer med?

Det er mye mer aktivitet på slutta.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...