Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #21 Skrevet 12. juli 2010 Jeg blir sjokkert av å lese at noen av dere faktisk mener det er greit at unger stjeler fordi de får for lite ukepenger!! Hva slags holdninger er det å lære barna? Det er faktisk foreldre som ikke har økonomi til det eller lyst til at barna skal bare få hele tiden. Noen vil lære barna å faktisk passe på pengene og at de ikke kommer fra en uttømmelig kilde. Jeg syns jeg har får for lite lønn. Kanskje jeg skal bare rane en bank??
LetThemEatCake Skrevet 12. juli 2010 #22 Skrevet 12. juli 2010 Jag ser ingenting rart i att betala tillbaka skulden till sina föräldrar med födelsedagspengar! Han vill ju bli av med skulden så fort som möjligt och då är det ju hur bra som helst att han får lite extra pengar till att betala tillbaka. Och jag har svårt att tro att det är den låga veckopengen som gör att han stjäler.. Han hade nog stulit vare sig han hade fått 100 eller 300 kronor också. Och TS skriver ju att han får extra pengar till kino och så vidare, så det verkar liksom inte gå någon nöd på pojken. De 50 kronorna är i princip pengar han kan spara och fortfarande få råd till allt han vill göra. Alltså kan han spara de pengarna till utrustningen till drömhobbyen. Jag tycker att föräldrarna har lagt upp en jättebra plan här! Jag tror att de som tycker att det är självklart att han stjäler bara för att han får för lite i veckopeng är folk som själva haft det gott när de var små.. Barn mår bra av att lära sig hantera ekonomi. Och det är väl mycket bättre att han lånar av föräldrarna än av kompisarna? I vuxen ålder måste man betala tillbaka sina lån, vare sig det är av föräldrar eller banken, alltså måste man lära sig det någon gång. Och jag håller med ovanstående talare: "Jeg syns jeg har får for lite lønn. Kanskje jeg skal bare rane en bank??" Det är samma resonemang.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juli 2010 #24 Skrevet 13. juli 2010 Jeg har lyst til å fortelle om min erfaring med barn og stjeling. Da jeg vokste opp, hadde mine foreldre dårliig økonomi, vi gikk i brukte og arvede og hjemmesydde klær, og hadde ikke råd til å gå på forskjellige aktiviteter. Men vi fikk da endel ting likevel, og noen ganger også penger. Broren min stjal. Jeg vet ikke hvor gammel han var da han startet, men det pågikk i flere år. Han stjal fra meg og de andre søsknene, og fra foreldrene våre. Jeg tror ikke han stjal noe ute i butikker og slikt. Konsekvensen ble at jeg begynte å mislike han, faktisk forakte han, og dette har fulgt meg helt inn i voksenlivet. Han er den eneste i familien jeg ikke stoler på, og vi har dårlig kontakt. Jeg synes det er en viktig grunn til å slå hardt og nådeløst ned på stjeling, fordi barn som stjeler mister tillit og troverdighet hos omgivelsene, og det kan ødelegge mye for det enkelte barnet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå