Gå til innhold

Stjeling av penger

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ok, så ble han avslørt i går kveld. Vår snart 13 år gamle sønn har stjålet penger fra sparegrisen til lillesøstra si. Vet ikke hvor mye han har tatt, han sier 60 kr, men jeg mistenker han for å ha tatt mye mer. Han har også forsynt seg av andre penger som ikke var hans, bla en 50 lapp som lå i bilen.

For omlag 4-5 månder siden ble han også knepet, også denne gangen hadde han forsynt seg av lillesøsters sparegris. Husker ikke nøyaktig beløpet, men var vel rundt 200. Vi hadde en lengre samtale om løgn og stjeling og han angret dypt og inderlig. Han betalte tilbake det han hadde stjålet. Gråt og var oppriktig lei seg.

Han får lommepenger (50 i uka) og ekstra penger om han vasker bil, klipper plen, stabler ved etc (blir som regel 100 for hver gang). I den siste tiden har pengene han har tjent på jobbing, ukelønn og bursdagsgaver gått med til å betale ned et "lån" han fikk av oss for at han kunne kjøpe seg utstyr til drømmehobbyen (3000 kroner). Gjelda har han nettopp nedbetalt, etter eget ønske. Jeg forstår jo at han er frustrert over å ikke ha penger til overs, men det er jo ikke et argument som kan brukes for å forsvare stjeling.

Tips til hvordan vi som foreldre skal reagere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er viktig å finne ut grunnen til hvorfor han stjeler..

Blir han presset av noen på skolen? Mangler han noe? Hva gjør han med disse pengene han stjeler?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er viktig å finne ut grunnen til hvorfor han stjeler..

Blir han presset av noen på skolen? Mangler han noe? Hva gjør han med disse pengene han stjeler?

Sist nå sa han at han ville bruke pengene til å kjøpe snop og spare til noe han ønsket seg. Når de gjelder snop er han den som elsker junkfood, og her må han holdes i ørene.

En av kompisene hans er av typen unger som får det meste av det han peker på fra foreldrene (merkeklær, tekniske dupeditter, snop og aktiviteter). Jeg forstår at sønnen vår mange ganger er frustrert over å ikke kunne matche kompisen. Vi snakker mye om dette. Vi har ikke råd til legge oss på det samme nivået, ikke ønsker vi det heller. Vi forteller han at dersom han ønsker seg slike ting er det helt greit, men da må han spare selv og jobbe for det. Han er ikke helt i bakevja når det gjelder utstyr heller, har en del "bra" saker.

Skrevet

Nå har dere prøvd å snakke og forklare. Når det ikke virker, er det bare konkrete virkemidler som hjelper. Jeg vil anbegale dere at han betaler tilbake det dobbeelte av det han stjal. Rett og slett for tort og svie. Slik som det er nå gir det tydeligvis ingen motivasjon for å ikke stjele. Blir han tatt betaler han tilbake det han har tatt, blir han ikke tatt er det ren fortjeneste. Han han ikke penger bør han jobbe for beløpet og så gi det til søsteren.

Sønnen min stjal noe smågodt på rommet til stesøsteren. Han måtte betale 50 kr for dette. Han synes det var blodig urettferdig, men det ble slutt på stjelingen. I forkant av denne episoden hadde vi flere episoder med stjeling av penger.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå har dere prøvd å snakke og forklare. Når det ikke virker, er det bare konkrete virkemidler som hjelper. Jeg vil anbegale dere at han betaler tilbake det dobbeelte av det han stjal. Rett og slett for tort og svie. Slik som det er nå gir det tydeligvis ingen motivasjon for å ikke stjele. Blir han tatt betaler han tilbake det han har tatt, blir han ikke tatt er det ren fortjeneste. Han han ikke penger bør han jobbe for beløpet og så gi det til søsteren.

Sønnen min stjal noe smågodt på rommet til stesøsteren. Han måtte betale 50 kr for dette. Han synes det var blodig urettferdig, men det ble slutt på stjelingen. I forkant av denne episoden hadde vi flere episoder med stjeling av penger.

Ja, det er en mulighet. Skal tygge på den! Takk.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Fra en som stjal penger fra foreldrene sine når hun var barn:

Husker aldri når det begynte. Jeg stjal små summer fra foreldrene mine. Som oftest skulle jeg kjøpe kontantkort til mobilen. Turte ikke spørre om mer lommepenger. Foreldrene mine fant fort ut av det. De forlangte aldri at jeg betalte dem tilbake. Jeg måtte ofte sette meg ned sammen med dem og prate om det. På begynnelsen hjalp det ikke. Jeg fortsatte bare. Etter hvert tok de fra meg mobilen og da begynte jeg å skjønne alvoret. Det tok helt slutt når jeg begynte å tjene mine egne penger som avisbud eller ved å gå med reklame. Jeg har ikke noe tips å komme med men bare fortsett å prate med barnet om det. Håper han skjønner det etter hvert!

Skrevet

Kan det vere ein "grunn" til at han stjeler som du ikkje veit om (feks at han blir plaga på skulen og tvingast til å gi mobbarane pengar, veit om fleire tilfeller av slikt)? Prøv å finn utav slikt fyrst.

Viss han berre stjeler fordi han vil ha pengar, og stjelinga fortsetter sjølv om du pratar med han, må det nok sterkare straffer til ja... Kan hende det vil funke at han må betale tilbake det dobbelte.

Kanskje han kan få seg ein liten jobb? Frå 13 år kan jo ungdom gå med aviser feks.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg skjønner ikke at en gutt på 13 år må betale ukelønna si tilbake til foreldrene for utstyr på 3000 kroner for å drive med drømmehobbyen sin.

Her er det så utrolig mye som skurrer for min del.

For det første: hva er en drømmehobby? Noe han inderlig vil drive med?

For det andre: hvis han elsker hobbyen sin, hvorfor kan dere ikke sponse ham med utstyr?

For det tredje: hvis han må tilbakebetale ukelønna til dere, mangler han dermed tilgang på goder han har hatt før.

Det er, i mine øyne, ikke rart han stjeler.

Han vil matche kompisen med mye penger og han er sur fordi dere ikke støtter hobbyen hans 100%

Om dere vil lære kiden om ansvar i forhold til penger, er det en god ide å ikke velge slike løsninger som dette..

Skrevet

Jeg skjønner ikke at en gutt på 13 år må betale ukelønna si tilbake til foreldrene for utstyr på 3000 kroner for å drive med drømmehobbyen sin.

Her er det så utrolig mye som skurrer for min del.

For det første: hva er en drømmehobby? Noe han inderlig vil drive med?

For det andre: hvis han elsker hobbyen sin, hvorfor kan dere ikke sponse ham med utstyr?

For det tredje: hvis han må tilbakebetale ukelønna til dere, mangler han dermed tilgang på goder han har hatt før.

Det er, i mine øyne, ikke rart han stjeler.

Han vil matche kompisen med mye penger og han er sur fordi dere ikke støtter hobbyen hans 100%

Om dere vil lære kiden om ansvar i forhold til penger, er det en god ide å ikke velge slike løsninger som dette..

Jeg drev masse med ridning da jeg var yngre, men måtte da alltid betale for dette selv. Det er jo bra å vise barn at ting koster penger, det gjør også at de setter mer pris på tingene sine og lærer å ta vare på det. At du "mister godene" du har hatt før sier jo seg selv. Du betaler for noe du vil ha - du mister disse pengene du betalte med. Sånn er det for alle...

Han vil matche kompisene i penger.... Hva om kompisene er bortskjemte som bare det og får alt betalt av foreldrene? Er ikke alle foreldre som tjener 1 mill i året heller da...

Når det er sagt, vi vet ikke om drømmehobbyen er å samle på korker eller å drive med en sport som trenger mye dyrt utstyr...

Skrevet

Eg syns heller ikkje kompis med rike foreldre rettferdiggjer stjeling! Kva slags samfunn får me då, viss det er akseptert at barn med foreldre som har dårleg råd kan stjele pengar av foreldra, berre for å få det same som rikare vener? :riste:

Eg syns det høyrest heilt greit ut at guten må betale for utstyr til hobby sjølv. Han får jo tross alt både lommepengar og betaling for div jobbar av foreldra. Syns absolutt ikkje det høyrest ut som om han lider noko naud, høyrest ut som om han har fornuftige foreldre mtp økonomi og forbruk.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns dere er altfor strenge ... faktisk! ...

Da er det ikke rart sønnen deres stjeler, for det virker som om han får altfor lite penger hver uke - 50 kr??? Og når han itillegg må betale for drømmehobbyen sin, så tar det jo litt over 1 år. Dvs at han i 60 uker går uten penger? Da er det ikke rart han stjeler?

Og poenget er vel at han skal ha de 50 kr til godteri, (jeg syns bare at det var hårreisende lite) og dere burde sponse drømmehobbyen hans og andre aktiviteter.

Da vil dere sikkert se et glad fjes på gutten.

En jente jeg kjenner stjal en god del, fordi foreldrene hennes var så strenge, men de hadde dårlig råd også. Så hun stjal fra bestemoren sin...

Da jeg bodde hjemme, betalte foreldrene mine alt, både fiolin-timer og volleyball-trening.

De betalte også fiolin m/utstyr og volleyball-utstyr.

Jeg fikk ikke så ofte ting, har aldri vært bortskjemt. Men jeg fikk ting og klær når jeg trengte det.

Jeg har alltid hatt økonomisk sans, det lærte faren min meg. Selv om han ga meg ting og penger innimellom, skjønte jeg jo verdien av penger.

Men jeg fikk aldri alt jeg pekte på, nei, men jeg fikk det jeg trengte og iblandt litt ekstra.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg som skrev over (anonym bruker),

Glemte at du skrev at han fikk 100 kr ekstra for småjobber. hvis han gjør en god del hver uke, så blir det jo penger av det.

Da burde det bli nok?

Tror noen barn ikke skjønner helt det med stjeling før de blir eldre. Hvor gammel er han?

Husker jeg stjal penger som barn, mellom jeg var 10-15 år. Jeg kunne ta 5, 10, 20 eller 50 kr fra lommeboken mamma. Vet ikke hvorfor jeg gjorde det, og hun skjønte at jeg gjorde det, men sa ingenting. Etter hvert var det samvittigheten min som plaget meg, så jeg sluttet... Har aldri stjålet noenting siden.

Skjønner fortsatt hvorfor hun ikke sa noe når hun visste jeg stjal...

Skrevet

Jag tycker inte att det är konstigt alls att behöva jobba för sina pengar. Och 50kr i veckopeng är ju helt okej, så jag tror inte att problemet ligger i tillgångarna egentligen. Jag tycker faktiskt att ni gör ett jättebra jobb som uppmuntrar till arbete! :) Jag har däremot inga bra svar på varför han stjäl eller vad man ska göra åt det.. Stjäl han bara från lillasyster eller stjäl han från andra också?

När jag var 12 så började jag att snatta. Mycket. Jag stal grejer för flera tusen kronor i veckan. Och jag vet än idag inte varför jag gjorde det! Jag visste ju om att det var skitdumt och jag behövde verkligen inte så mycket grejer, men jag blev väl girig. Det var ju så lättillgängligt att bara gå in i en affär och ta det man ville ha utan att någon stoppade en (ungefär som att öppna lillasysters spargris). Som barn tänkte jag inte så mycket på konsekvenserna då jag inte var straffmyndig. Skulle jag åka fast så skulle mina föräldrar ta hand om det typ.. Men jag slutade dagen jag fyllde 15 och har inte snattat sedan dess! Det är kanske ingen tröst här, men det jag menar är att det inte alltid krävs en bra anledning. Kanske han vill skryta inför sina kompisar? Kanske han vill jävlas med sin lillasyster? Kanske han inte fattar fördelarna med att lära sig jobba för sin pengar och vill ha de mer lättillgängliga?

Vad sa han egentligen när ni uppdagade det? Sa han själv någonting om varför han gjorde det? Det är ju trots bara han själv som ligger på svaret.

Skrevet

Tillägg:

Som jag ser det verkar det inte som att föräldrarna inte ger pojken någonting. Det är väl klart att han inte köper egna kläder för de 50kr han får? Eller har jag fel, TS? Grundläggande saker som skola, kläder och fritidsaktiviteter brukar inte ingå i veckopengen.. Men jag måste erkänna att jag är lite nyfiken på vad drömhobbyn är för något. :gjeiper: Där håller jag med många andra här att en liten sponsring vore på sin plats. Man behöver ju inte ge honom pengarna rätt i handen, men kanske köpa något viktigt till hans födelsedag eller så (men det tror jag faktiskt redan att ni gör, för ni verkar inte vara dåliga föräldrar).

Skrevet

Han er 13 år så han er en alminnelig ungdom. Ungdommer trenger penger til mye mer enn hva foreldre vet om. Spesielt hvis han er en veldig sosial person som liker å finne på ting med vennene, eller kanskje han har en kjæreste?

Hva enn det måtte være så synes jeg det er latterlig at han må betale GJELD for å drive med sin favoritthobby. Det er faktisk en hobby han har. Vet dere hvor mange 13-åringer som sitter inne hele dagen med PC-spill, og bare glaner i taket uten å finne på noe i det heletatt? Dere bør være glad på hans vegne at han har funnet en hobby han liker, og dere bør i hvert fall sponse utstyr. Spesielt hvis det er en sport.

Når det gjelder at han stjeler, kan det være fordi han føler at han må. Hvis ikke pengene strekker til for å dra med vennene på kino eller lignende, er jo det svært synd for ham. Selvfølgelig er ikke det en grunn til å stjele, men dere må da gi han penger så han har nok. Alle 13-åringer trenger å ha litt penger i bakhånd hele tiden, og den nedbetalingsplanen dere har med sønnen har kanskje lært han noe om nedbetaling av lån, men det har også gjort han til en kriminell som stjeler fra søstra si. Snakk med han og forklar at å stjele er ikke veien å skaffe penger på, men at han heller kan få penger av dere om han trenger. For hvis han kommer til dere å spør etter penger, kan dere spørre hva han skal bruke de på og om det er noe greit, skal dere gi han det. F.eks utflukter med venner, og lignende.

Skrevet

Han er 13 år så han er en alminnelig ungdom. Ungdommer trenger penger til mye mer enn hva foreldre vet om. Spesielt hvis han er en veldig sosial person som liker å finne på ting med vennene, eller kanskje han har en kjæreste?

Hva enn det måtte være så synes jeg det er latterlig at han må betale GJELD for å drive med sin favoritthobby. Det er faktisk en hobby han har. Vet dere hvor mange 13-åringer som sitter inne hele dagen med PC-spill, og bare glaner i taket uten å finne på noe i det heletatt? Dere bør være glad på hans vegne at han har funnet en hobby han liker, og dere bør i hvert fall sponse utstyr. Spesielt hvis det er en sport.

Når det gjelder at han stjeler, kan det være fordi han føler at han må. Hvis ikke pengene strekker til for å dra med vennene på kino eller lignende, er jo det svært synd for ham. Selvfølgelig er ikke det en grunn til å stjele, men dere må da gi han penger så han har nok. Alle 13-åringer trenger å ha litt penger i bakhånd hele tiden, og den nedbetalingsplanen dere har med sønnen har kanskje lært han noe om nedbetaling av lån, men det har også gjort han til en kriminell som stjeler fra søstra si. Snakk med han og forklar at å stjele er ikke veien å skaffe penger på, men at han heller kan få penger av dere om han trenger. For hvis han kommer til dere å spør etter penger, kan dere spørre hva han skal bruke de på og om det er noe greit, skal dere gi han det. F.eks utflukter med venner, og lignende.

Enig med deg :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Litt rapport:

12 åringen (snart 13) måtte betale tilbake det han skylte + at han måtte kjøpe et spareskrin til lillesøster som ikke kan dirkes opp. (Kostet ca 80,-). Så får vi se om det hjelper. Fristes han til å naske fra lillesøster igjen blir han nå automatisk minnet på hva straffa var forrige gang.

Ser det er litt ulike reasjoner på hvordan vi legger opp økonomien hans. Skal prøve å svare litt.

50 kr er kanskje litt lite ukepenger. Vet det ikke holder til så mye, så når han begynner på u-skola blir beløpet hevet. For utenom ukepenger får han jo lørdagssnop, av og til et blad, kinotur ol. Og som sagt, har han lyst på mer penger er det bare å ta småjobber. Men han er bedagelig anlagt, så han bruker litt tid på å brette opp armene.

Kan jo ellers opplyse at gutten har gratis kost og losji. Klær og annet nødvendig utstyr holder vi han også med. :ler:

Ang. "drømmehobbyen" kreves det innkjøp av div utstyr. Vi har sagt at han må kjøpe utstyret selv, men vi betaler for de løpende utgiftene som hobbyen krever (kontigent, reiser, engangsutstyr osv). Det at han må betale for utstyret gjør vi fordi han skal bli bevisst på sparing. Vi syns heller ikke det blir rettferdig at han skal sponses med 3000 for å kjøpe det han vil mens søsknene ikke skal få noe. Enten må alle få 3000 eller ingen. Og vi har ikke penger til at alle skal få 3000 i fanget.

Han har en tendens til å få penger til å smuldre bort, så han har godt av å tenke litt langsiktig. Egentlig burde han ha spart på forhånd før han kjøpte det han ønsket seg, men fordi han skulle få med seg årets sesong fikk han istedet et lån. Lånet ble ikke bare tilbakebetalt med ukelønn og jobbing, men også med bursdagspenger som han hadde fått fra venner og familie (holdt 13-års brusdag ved skoleslutt selv om han ikke har før på sensommeren).

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Lånet ble ikke bare tilbakebetalt med ukelønn og jobbing, men også med bursdagspenger som han hadde fått fra venner og familie (holdt 13-års brusdag ved skoleslutt selv om han ikke har før på sensommeren).

Det her er jo helt sjukt!

Ungen får penger i bursdagsgave, og du tvinger ham til å gi dem til deg som tilbakebetaling på et lån..

Jeg har nesten ikke ord.

Lurer på hva ungen kommer til å synes om dere seinere.

I min verden hadde det vært logisk å for eksempel spare ukelønn + jobbepengene + bursdagspengene, og når dette samlet når 3000,- så kjøper barnet utstyret.

Da føler værtfall ungen at det er hans penger som han har jobba for, i motsetning til at han står i konstant gjeld til foreldrene sine.

Og om dere hadde lært ungen å spare, hadde han kanskje ikke stjålet av søster, fordi han dermed forstod at "nå har jeg for lite penger, kanskje jeg kan låne litt av meg selv om jeg spør mamma"

I steden for "nå har jeg for lite penger, og jeg skylder allerede mamma og pappa penger, så jeg tør ikke spørre dem.."

Skrevet

Jeg har vokst opp i en familie som ikke har hatt for mange penger. Jeg har aldri lidd noen nød, men enkelte fritidsaktiviteter kan bli for dyre for noen familier.

Jeg har aldri hatt ukepenger, og har levd av penger jeg har fått til bursdagen min hvert år. (Fikk i alder av 15 år tilbud om ukepenger, mot å gjøre jobber hjemme, men valgte dette bort. Jeg hadde jo skaffet meg deltidsjobb.)

Her hvor jeg bor, kan man f.eks. måtte ut med 100 000 i året for å kjøre alpint. Hest er jo ikke kjempebillig. Diverse motorsport koster jo svimlende summer.

Men... Poenget er at jeg alltid har fått holde på med fritidsaktiviteter som ikke koster så mange penger. Fotball, speideren, ridekurs, skiskole. Her har selvsagt foreldrene mine sponset disse aktivitetene.

Men hvis jeg ville holde på med en aktivitet som ikke er for vanlig og som kostet mange penger, ville jeg nok bli pent nødt til å bli hjemme, eller kjøpe utstyr etc. for penger jeg har fått til bursdag eller lignende.

Det er ikke en selvfølge at man kan holde på med det man vil...

Skrevet (endret)

Det her er jo helt sjukt!

Ungen får penger i bursdagsgave, og du tvinger ham til å gi dem til deg som tilbakebetaling på et lån..

Jeg har nesten ikke ord.

Lurer på hva ungen kommer til å synes om dere seinere.

I min verden hadde det vært logisk å for eksempel spare ukelønn + jobbepengene + bursdagspengene, og når dette samlet når 3000,- så kjøper barnet utstyret.

Da føler værtfall ungen at det er hans penger som han har jobba for, i motsetning til at han står i konstant gjeld til foreldrene sine.

Og om dere hadde lært ungen å spare, hadde han kanskje ikke stjålet av søster, fordi han dermed forstod at "nå har jeg for lite penger, kanskje jeg kan låne litt av meg selv om jeg spør mamma"

I steden for "nå har jeg for lite penger, og jeg skylder allerede mamma og pappa penger, så jeg tør ikke spørre dem.."

Jeg er helt uenig i det. Helt naturlig at han betaler tilbake av bursdagspenger. Det sto heller ingenting om at ts TVANG barnet. Jeg vil tro at da barnet fikk dette lånet har ts snakket med barnet hvordan tilbakebetalingen skal foregår. Tipper også at ts har foreslått at barnet kan bruke bursdagspenger til tilbakebetaling.

Endret av lulle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...