Midnattsol Skrevet 26. september 2003 #1 Skrevet 26. september 2003 Vil lage fløtegratinerte poteter i dag, men trenger en oppskrift til to uten løk. Anyone? Takk!
Gjest care Skrevet 26. september 2003 #2 Skrevet 26. september 2003 Jeg skreller poteter, så kutter jeg de opp med kjøkkenmaskin i skiver (kan bruke ostehøvel). Legger de i en ildfast form. Ha i litt salt, og mye deilig fersk hvitløk. Om du vil, så ha litt ingerfær i, det er godt. Så har du fløte over og på toppen ost. Dette bruker jeg å steke i 225 grader i 45 minutter. Deilig :blunke: :oops: Så i ettertid at du ikke skulle ha løk i, mener du da hvitløk? :o Ville ikke ha laget disse potetene uten hvitløk. Da vil jeg anbefale røstipoteter. Har desverre ikke oppskriften på jobben.
Midnattsol Skrevet 26. september 2003 Forfatter #3 Skrevet 26. september 2003 Hvitløk går bra, jeg mente annen løk. For MIN del skulle jeg gjerne hatt det, men sambo liker det ikke helt så da er det vel best å la være. Har ikke ingefær og jeg kom akkurat fra butikken og jeg orker ikke gå tilbake. Sto faktisk med ingefær i hånden, men la den tilbake. Hvor mange poteter (middels store) bruker du? Du koker dem ikke først? Hvor mye fløte? Har en sånn liten kartong med matfløte, det holder vel?
Gjest care Skrevet 26. september 2003 #4 Skrevet 26. september 2003 Hei, jeg bruker ikke løk til disse potetene. Hvor mange? Nå spør du vanskelig. Er det bare dere to? Tja, 6-8 poteter (Jeg lager alltid litt for mye slik at vi kan kose oss med det dagen etterpå - og da bruker jeg en hel pakke fløte.) Men ha godt med fløte i, slik at de kan koke. Du trenger ikke ingefær i, men tenk på det til en annen gang. Prøv deg frem med fløte i forhold til mengde, men ikke spar på noe. Når det gjelder osten, så liker ikke jeg brent ost, derfor venter jeg 20 min før jeg legger osten på, men dette er jo individuelt ut fra hva man liker. Håper de blir vellykket, nå høre hvordan det går :blunke:
Mette Skrevet 26. september 2003 #5 Skrevet 26. september 2003 Jeg råder deg til å bruke vanlig fløte, og ikke middagsfløte. Middagsfløten tørker liksom inn, og det blir ikke nok fukt. Du kan også blande melk og fløte hvis du vil.
Midnattsol Skrevet 26. september 2003 Forfatter #6 Skrevet 26. september 2003 Nå putrer det i ovnen i alle fall, så får vi se hvordan resultatet blir. Hadde i endel fløte men litt melk også. Så ikke det ostetipset før nå, så får håpe det går bra. Bruker gratineringsost. Brukte fire svære poteter så det ser ut som at det blir evig nok mat.
Midnattsol Skrevet 26. september 2003 Forfatter #7 Skrevet 26. september 2003 Det ble vellykket det. Sambo sa at "dette smaker jo akkurat som det skal smake jo." :D
meta Skrevet 27. september 2003 #8 Skrevet 27. september 2003 Bare et bittelite tips.. Jeg liker heller ikke løk, men det er godt med en bitteliten dæsj sjalottløk i. Yummi.. Fikk lyst på gratinerte poteter jeg nå..
MarianneE Skrevet 27. september 2003 #9 Skrevet 27. september 2003 Fikk lyst på gratinerte poteter jeg nå.. Jeg og!!! :-?
Gjest care Skrevet 27. september 2003 #10 Skrevet 27. september 2003 Det ble vellykket det. Sambo sa at "dette smaker jo akkurat som det skal smake jo." :D Så bra, men hva syntes du :blunke:
Grooo Skrevet 27. september 2003 #11 Skrevet 27. september 2003 Vi bruker å lage en diger form, som sikkert kunne mettet ett helt fotballag... Jeg synes gratinerte poteter er omtrent like godt kaldt, så jeg vil ha masse igjen til lunch og kveldsmat til dagen etter.
Gjest care Skrevet 27. september 2003 #12 Skrevet 27. september 2003 Jeg synes gratinerte poteter er omtrent like godt kaldt' date=' så jeg vil ha masse igjen til lunch og kveldsmat til dagen etter.[/quote'] AHa, det synes jeg og....lager alltid mye, så går jeg dagen etterpå og myser noe sinnsykt mye på disse potetene som står i kjøleskapet....er en hund etter disse. Men gud, det er fali det.............
Midnattsol Skrevet 27. september 2003 Forfatter #13 Skrevet 27. september 2003 Jeg synes de var gode, men kanskje litt tam i smaken. Sambo nekta på det. Det ble forresten kveldsmat i går kveld også.
Gjest care Skrevet 27. september 2003 #14 Skrevet 27. september 2003 Jeg synes de var gode, men kanskje litt tam i smaken. Sambo nekta på det. Det ble forresten kveldsmat i går kveld også. Du hvis den er tam, så hadde du litt for lite salt og hvitløk, du kan jo også prøve ingefær neste gang, da blir det enda mer smak :blunke:
chimp Skrevet 27. september 2003 #15 Skrevet 27. september 2003 Disse blir knallgode: 6 porsjoner: 15 middels poteter 1 1/2 løk litt muskat salt og pepper 1/4 liter kremfløte revet ost, f eks jarlsberg el cheddar Skrell poteter og skjær i skiver som legges skrått i ildfast form sammen med halve skiver løk, som dyttes godt innimellom potetskivene. Godt med havsalt kvernes over, samt nykvernet pepper og muskat. Hell over fløten, og sett litt lavt i ovnen ved 220 grader, Etter 10-15 min tas formen ut og osten strøs over. Demp varmen til 150 grader. Ferdig etter en times tid, men tåler godt 1 1/2 time, kanskje mer. Sereverer disse helst sammen m lammestek og rataouille, som jeg også har lagt inn oppskrift på. Disse er knallgode å spise kalde også!
Grooo Skrevet 27. september 2003 #16 Skrevet 27. september 2003 Og bruk hvitt pepper da... Så blir alt hvitt liksom Mye stiligere sånn vet du!
chimp Skrevet 27. september 2003 #17 Skrevet 27. september 2003 Ja, d har du rett i, men pepperet bør være nykvernet okkesom....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå