Gå til innhold

Dårlig selvtillit - hvordan ta seg sammen?

Fremhevede innlegg

Gjest Sjenert
Skrevet

Hei,

Jeg sliter med dårlig selvtillit og har gjort det i hele mitt liv. Jeg har konstant negative tanker om alt ved meg selv. Hva gjelder kroppen min, prøver jeg å skjule den så godt jeg kan, fordi jeg hater å vise hud. Jeg er imidlertid kommet til et punkt hvor jeg mener at nok er nok og at det er på tide å prøve å gjøre noe med det (Den dårlige selvtilliten gjør at jeg går glipp av mye i livet). Derfor lurer jeg på om det er noen som har slitt med lav selvfølelse og klart å komme seg ut av det negative tankemønsteret? Hvordan klarer man å snu en ond spiral? Jeg prøver å kaste meg ut i ting jeg egentlig ikke tør, men det hjelper bare en liten stund før de vanlige, negative tankene om meg selv kommer tilbake.

På forhånd tusen takk for alle innspill!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg slenger meg også på denne! Er så dritt lei av å ikke kunne føle meg bra og verdig, begynner å dra på årene nå, og det føles så feil å gå rundt og hate seg selv så ekstremt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt super bra selvtillitt/selvfølelse selv, men jeg har hvertfall kommet meg sakte men sikkert... Jeg var ganske langt nede, så det beviser at det er en sol et sted. :)

Det eneste som i det hele tatt hjelper er å tvinge seg selv til å tenke positivt...selv om man automatisk tenker negativt!

Men hver gang du tar deg selv i å tenke negativt, kan du tenke f.eks. - fy! Sånn skal du ikke tenke.. og så tenker du positivt isstedet. Si til deg selv i speilet "du er fin, smart, kul..." (Det blir en del indre dialog med seg selv hehe, men det er helt sunt)

Rett og slett tvinge seg selv til å tenke annerledes...

Tilslutt blir man ikke så vandt til å tenke negativt, dermed gjør man ikke det like mye heller.

Er ikke bare,bare å forandre hele måten å tenke på. Så vær tålmodig, ting tar TID!!! Lover at det hjelper! (Vet det er lettere sagt enn gjort, men etterhvert tror man på det og det man tror - det er sant!!!

(Har du noen aktiviteter du likte godt som barn, eller ting du i det hele tatt har hatt lyst til å gjøre, kurs osv. - gjør det!! Det får hjernen til å fokusere på det og man får ikke tid til å tenke på alt negativt. Dessuten blir man jo flinker og flinkere til hva det nå enn er, dermed får man bedre selvtillit + god samvittighet)

:klemmer:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør meg selv; hvordan manifisterer dårlig selvtillit seg i hverdagslige situasjoner?

Jeg vil gjerne ta noen eksempler, fordi jeg føler ikke at jeg hater meg selv, men at jeg alltid har høye krav og blir skuffet. f.eks

- Jeg liker ikke å gå inn i en overfylt buss. Da føler jeg alle kikker på meg og at jeg blir rød.

- Jeg liker ikke å skulle levere fra meg eksamensbesvarelsen når jeg er ferdig, foran hele klassen. Det å gå foran og gå ut av rommet igjen.

Det handler altså mye om andre mennesker. Jeg har noen kilo +, 8-10, men jeg ser helt grei ut sånn ellers.

Er dette også dårlig selvtillit?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...