Luzi Skrevet 8. juli 2010 #1 Skrevet 8. juli 2010 Jeg skal lage grønnsakssuppe i dag, da regnet høljer og jeg trenger noe varmt og godt å spise. Jeg har vanligvis laget denne av vann + kjøttbuljong, kål, purre og gulrøtter, men synes dette kan bli litt kjedelig i lengden. så jeg tenkte jeg skulle forhøre meg her om det er noen som har tips til hva jeg kan slenge oppi:) Jeg er ikke særlig kresen av meg, så tar imot alle tips med takk:) (men ingrediensene bør passe sånn tålig greit sammen:p )
Champagne Skrevet 8. juli 2010 #2 Skrevet 8. juli 2010 Pleier å ha i det du skriver, pluss persille (mot slutten av koketiden), hvitløk, kålrot (kanskje det du mener med kål?), sellerirot, brokkoli, saltkjøtt, masse pepper.
skruf Skrevet 8. juli 2010 #3 Skrevet 8. juli 2010 Jeg bruker vann og kjøttbuljong, poteter, gulrot, kålrabi, purreløk, løk. Og av og til pølse... pluss pepper og litt gastromat.
Gjest Awsome Skrevet 8. juli 2010 #4 Skrevet 8. juli 2010 Gulrot, kålrot, kål(hodekål), potet, pasta, selleri, brokkoli, blomkål, purre, løk, rødløk, kvitløk, sukkererter, mini mais kolber, erter. Kan egentlig hive i det meste av kokbare grønnsaker syns eg... Velg ut de du liker. Eg pleier bruke de som er i bred skrift. Hvorfor nevner dere saltkjøtt og pølse når det er snakk om GRØNNSAKssuppe? :klø:
skruf Skrevet 8. juli 2010 #5 Skrevet 8. juli 2010 Her jeg er fra lager vi Betasuppe (eller som noen sier; Brennsnut). Det er grønnsakssuppe MED saltkjøtt i. Og av og til pølse. Men såklart; i en ren grønnsakssuppe dropper en kjøttet... Blir forresten veldig god suppe når en bruker krafta som kjøttet har kokt i!
Gjest Frosk Skrevet 8. juli 2010 #6 Skrevet 8. juli 2010 Røde linser er godt i grønnsakssuppe - de koker litt i stykker, og gjør suppen fyldig
Gjest Awsome Skrevet 8. juli 2010 #7 Skrevet 8. juli 2010 Her jeg er fra lager vi Betasuppe (eller som noen sier; Brennsnut). Det er grønnsakssuppe MED saltkjøtt i. Og av og til pølse. Men såklart; i en ren grønnsakssuppe dropper en kjøttet... Blir forresten veldig god suppe når en bruker krafta som kjøttet har kokt i! For meg er betasuppe betasuppe og grønnsakssuppe grønnsakssuppe.
skruf Skrevet 8. juli 2010 #8 Skrevet 8. juli 2010 For meg er betasuppe betasuppe og grønnsakssuppe grønnsakssuppe. Og for meg er betasuppe betasuppe og grønnsaksuppe betasuppe uten kjøtt eller pølser....
Gjest Awsome Skrevet 8. juli 2010 #9 Skrevet 8. juli 2010 Og for meg er betasuppe betasuppe og grønnsaksuppe betasuppe uten kjøtt eller pølser.... :gjeiper:
cilipili Skrevet 9. juli 2010 #10 Skrevet 9. juli 2010 I grønnsakssuppa mi pleier jeg ha grønnsaksbuljong, purre, hvitløk, blomkål, brokkoli, poteter, erter og gulrøtter.
Champagne Skrevet 9. juli 2010 #11 Skrevet 9. juli 2010 Fordi det er godt med noe salt kjøtt i grønnsakssuppa.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juli 2010 #12 Skrevet 9. juli 2010 Bruker aldri oppskrift. Lager noen ganger suppe med tomat i boks, grønnsaksbuljong, løk, gulrøtter, bønner, hodekål eller annen kål, hvitløk, persille. Andre ganger det jeg har av grønnsaker, f.eks. brokkoli, potet, gulrøtter, løk, forskjellige typer kål, persille, buljong, av og til en skvett fløte, litt ris og kanskje litt paprika.
Cheesecake Skrevet 9. juli 2010 #13 Skrevet 9. juli 2010 Sleng gjerne i en chili. Da får den litt futt!
cilipili Skrevet 9. juli 2010 #14 Skrevet 9. juli 2010 Sleng gjerne i en chili. Da får den litt futt! Helt enig! Glemte chilien på forrige innlegg.
page Skrevet 9. juli 2010 #15 Skrevet 9. juli 2010 Når jeg lager grønnsakssuppe har jeg oppi vann + grønnsaksbuljong, poteter, kålrot, gulrøtter, brokkoli, purreløk, pasta og skinke i terninger. Blir alltid kjempegodt! Man kan vel strengt tatt ha oppi akkurat de grønnsakene man liker best...
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juli 2010 #16 Skrevet 9. juli 2010 Fordi det er godt med noe salt kjøtt i grønnsakssuppa. Da er det strengt tatt ikkje grønnsakssuppe lenger.
Champagne Skrevet 10. juli 2010 #17 Skrevet 10. juli 2010 Da er det strengt tatt ikkje grønnsakssuppe lenger. For meg er det fortsatt grønnsakssuppe. Suppen består fortsatt i hovedsak av grønnsaker. Om du har kokte egg i tomatsuppa, blir den vel ikke eggsuppe av den grunn?? 1
I.am.me Skrevet 11. juli 2010 #18 Skrevet 11. juli 2010 Jeg lager veldig sjeldent vanlig grønnsakssuppe, er mer glad i Minestronesuppe, men når jeg lager bruker jeg disse ingrediensene: Vann, grønnsaksbuljong, gulrot, purreløk, kålrot, sellerirot, potet, persille, og så liker jeg å ha i litt kyllingfilet i terninger det gir en ekstra god smak og det blir mer mat hvis mange skal ha. Serverer det med hjemmebakt brød.
Pingting Skrevet 11. juli 2010 #19 Skrevet 11. juli 2010 De tingene som MÅ være med når jeg lager grønnsakssuppe er sellerirot og gulrot. Utover det varierer det veldig, men som regel bruker jeg kålrot, hodekål, potet og purre. I tillegg kan jeg synes det er godt med kokte byggryn, søtpotet, pastinakk, linser, stangselleri, litt chilli, fenikel, nepe, rødbeter og så videre. Omtrent alt som er av grønnsaker fungerer bra i suppe!
tineline Skrevet 12. juli 2010 #20 Skrevet 12. juli 2010 Et tips jeg har fått fra en kokebok av Hellstrøm: Spar på skallet når du kutter løk, skreller gulrøtter osv, og legg i en pose i fryseren. Når du så skal lage grønnsakssuppe, koker du først buljong av grønnsaksskrellet og krydder, så slipper du den gresselige grønnsaksbuljongen. Jeg syns buljongterninger ødelegger all mat! Jeg pleier ikke å spare på potetskrell, men ellers går det meste i den posen, også stilker osv til brokkoli, kål og slikt. Og ikke minst urteavskjær og hvitløksskall! Bare kok buljongen i en gryte med hel pepper og annet krydder, og sil den av etterpå. Godt og "gratis".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå