lullen Skrevet 30. september 2003 #21 Skrevet 30. september 2003 hvordan forventer du folk skal vite det' date=' når du slett ikke opplyser om det? folk forutsetter nemlig at BUNAD er noe som stammer fra husfliden, slik bare ER det[/quote'] Ikke for meg. Men så er ikke bunaden min "godkjent" heller da, så den kalles bare "folkedrakt". Men jeg har ikke sett andre bunader som er så pene, og drakten min er original slik man brukte den i gamle dager. Ikke slik som de "godkjente bunadene" som er rekonstruksjoner av det de rikeste brukte til fest av og til og som aldri var like. SÅ!
Quinden Skrevet 30. september 2003 Forfatter #22 Skrevet 30. september 2003 Bunaden er Frafjordbunad (Rogaland) så jeg er ikke helt sikker på hvilken skjorte som passer til den. Noen andre?? Takker for svar fra alle som har svart. Som sagt Fredagsbarn, så må du lese bedre (er du ikke moderator), som du ser er Frafjordbunaden en bunad som hører til Rogaland, som stod i parentes i en tidligere tråd som antageligvis gikk deg hus forbi. For å oppklare eventuelle misforståelser, så ringte jeg til Husfliden i ettermiddag, svaret var til de fleste bunader, tilhører det spesielle skjorter som hører til sorten, og man kan velge mellom enten lin eller bomull. Hadde jeg bare ringt før jeg i det hele tatt la ut tråden, så hadde mange misforståelser vært unngått, men som sagt, 99 prosent av de som leste tråden, forstod hva jeg mente. Tror jeg går for bomull jeg...
Gjest Zalomine Skrevet 30. september 2003 #23 Skrevet 30. september 2003 Vel, først forsto jeg det som om det var en bunad fra husfliden, men altså, så sto det jo skrevet at det var noen andre som solgte den, så hvordan skulle jeg kunne vite dette, da jeg ikke er fra rogaland? (Jeg er fortsatt ikke sikker på om du har en bunad fra husfliden eller ei jeg!) Uansett, rådet du fikk fra meg innledningsvis var jo nettopp å ringe husfliden, så da kunne du jo bare gjort det.. som du skriver.... Jeg har forøvrig ikke hørt om så mang buander der man kan velge mellom bomull eller lin, men fint for deg om du kan det da. For meg, og de fleste andre jeg kjenner, er valget (for dem av oss som har et valg) festskjorte eller vanlig bunadsskjorte, uansett laget av lin, og et lite herk å stryke, men jeg synes den er egentlig deilig å ha på jeg da, så det går greit. Uansett, håper du får tak i den skjorta du skal ha da. Lykke til videre. (og... bare så det er 100% klart, jeg har deltatt i denne tråden som bruker. Ikke moderator. En moderator er bare en vanlig bruker, som har visse andre rettigheter, men vi er bare vanlige mennesker likevel) Og om du hadde sett på det ejg skrev der ejg viste til den siden der husfliden viser bilde av de bunadene de har fra rogaland (så vises ikke den du nenver, ikke under det nanvet i alle fall) så burde du kanskje sett at jeg da HADDE sett at du snakka om en bunad fra Rogaland, men jeg er altså fortsatt meget usikker på om denne stammer fra husflid eller ei, hvilket forøvrig er irrelevant, siden du uansett endelig har funnet ut det du ville vite.
Quinden Skrevet 30. september 2003 Forfatter #24 Skrevet 30. september 2003 Frafjordbunaden kommer fra Husfliden, vet ikke hvorfor den ikke er nevnt under sidene du viser til, for den er nemlig den flotteste . OK, alt i orden, case closed fra min side! Ha en fortreffelig kveld med eller uten bunad!!
Gjest Zalomine Skrevet 30. september 2003 #25 Skrevet 30. september 2003 foretrekker en kveld uten bunad jeg.. skjorta er ikke strøket nemlig
Gjest Anonymous Skrevet 30. september 2003 #26 Skrevet 30. september 2003 Nei, du har kanskje lin du da...
Usikker Skrevet 1. oktober 2003 #27 Skrevet 1. oktober 2003 www.nordakerbunader.no "Underskjorte - i tynn, fin ull med lange armer" www.husfliden.no Et par nettsteder som kanskje kan være nyttige? 8)
Nattevakten Skrevet 4. oktober 2003 #28 Skrevet 4. oktober 2003 [ Kanskje du skal sove på disse nattevaktene dine, eller konsentrere deg om jobben, jeg SPØR her om noen som vet hvilken skjorte som passer til akkurat min bunad...sikkert fordi jeg ikke er sikker :-? Og dette kan jeg få via Husfliden er jeg blitt fortalt... er ikke helt bak mål heller da :evil: Hvor usaklig går det an å bli da? Helt enig med Fredagsbarn: Heldig for deg at du kan velge stoff til skjorten din. Dette er ganske uvanlig, de fleste har nemlig ikke valgmuligheter! Beklager at jeg tråkket deg på tærne, var slett ikke meningen! Et lite tips før jeg forlater tråden: Når du har muligheten, bør du kjøpe skjorte i bomull. Har selv lin -noe herk å stryke iallfall!! Lykke til med bunaden da... :kgsmil:
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #29 Skrevet 14. oktober 2010 Er det noen som vet om det er vanlig å klø av bunadsskjorte i lin? Jeg kan velge både lin og bomull til min bunad. Er redd jeg klør av lin. Jeg klør i alle fall av linplagg jeg får kjøpt i vanlige klesbutikker, men det blir kanskje noe annet enn ei bomullsskjorte i lin?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå