Gå til innhold

Bunadskjorter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Skal til å kjøpe bunadsskjorte, anbefaler dere bomull eller linskjorter?? Hva er prisen om en kjøper dette på en husflidsbutikk, til voksen person. Håper noen har råd og peiling... :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør ta kontakt med Husfliden og få sjekket hva som er vanlig til akkurat din bunad. Det varierer nemlig, og ulike bunader kan ha forskjellige broderier og sånn. Prisene avhenger blant annet av dette.

Skrevet

Hvis du hater å stryke, bør du få deg strykefri- det er en befrielse :blunke:

Skrevet

Å... visste faktisk ikke engang det fantes strykefrie skjorter, det må jo absolutt være tingen ja... :hoppe: Hva er de laget av da...?? Har i en årrekke kun hørt om de som stryker og hvor forderdelig dette er, men strykefritt høres helt TOPP ut!!! :sjarmor:

Skrevet
Å... visste faktisk ikke engang det fantes strykefrie skjorter' date=' det må jo absolutt være tingen ja... :hoppe: Hva er de laget av da...?? Har i en årrekke kun hørt om de som stryker og hvor forderdelig dette er, men strykefritt høres helt TOPP ut!!! :sjarmor:[/quote']

Husker ikke helt, men det ser ut som lin, bare litt tettere og sterkere tror jeg. Men at de fins, ja heldigvis :blunke:

Skrevet

De har sikkert strykefrie bunadsskjorter hos ellos. Kanskje noe fint i polyester også.

Nei, tuller litt, men det er strenge definisjoner på hvordan bunandsskjorten som tilhører din bunad skal være. Spør husfliden, og du vil få et godt svar. Min bunad skal ha linskjorte, synes ikke det er så ille å stryke den jeg. Nå er ikke jeg så sabla nøye heller da, den blir jo skrukkete etter 5 min uansett.

Skrevet

Bunaden er Frafjordbunad (Rogaland) så jeg er ikke helt sikker på hvilken skjorte som passer til den. Noen andre?? Takker for svar fra alle som har svart. :wink:

Skrevet

Husfliden vet hvilken skjorte det er.

En av disse? Det er de som vises for Rogaland i alle fall. Trykk på den, les om den, og det står om skjorta. Eller, rett og slett kontakt husfliden i stavanger.

Skrevet

Det kommer vel an på hva slags bunadsskjorte du har. Jeg har bomull. Er veldig glad for det (lettere å stryke..)

Skrevet

Jeg har linskjorte (østtelemarkbunad), mens hardangerbunaden jeg hadde før hadde bomullsskjorte.

Lin er pes å stryke, men nå bruker man jo ikke bunad så innmari ofte heller da.

Skrevet

Hvis pris er viktig for deg, så burde du se etter en annen butikk som selger bunadskjorter. Husfiliden er en av de dyreste..

Skrevet

Men husfliden selger BUNADSSKJORTER. Mange andre selver "hvite skjorter med broderier på" men mange av disse er ikke bunadsskjorter, så det spørs hva du ser etter, rett og slett.

Pris.. eller "ekte saker"? Det er ditt valg, selvsagt.

Men bunad er jo et dyrt plagg uansett, egentlig. (og NOEN andre enn husfliden selger greie skjorter, men de sloss i retten om de er ekte eller ei (gjorde det for noen år siden i alle fall))

Skrevet

Jeg klør som pokker med en gang jeg får på meg et plagg av lin. Den dagen jeg invisterer i bunad får jeg håpe det hører bomullsskjorte til en av de jeg kan velge mellom. :lol:

Gjest Nattevakten/ikke pålogget
Skrevet

Halloooo.... :klø:

Du kan ikke gå på Husfliden og kjøpe hvilken bunadsskjorte som helst!?

(Eller, selvfølgelig kan du det, men...)

Det hører faktisk en spesiell skjorte til den bunaden du skal ha, og da bør du nok innrette deg etter det.

Skulle tatt seg ut at jeg med min trønderbunad hadde gått avsted og kjøpt meg f.eks skjorten til gudbrandsdalsbunaden... :roll:

Noen regler må jo følges!

Skrevet
Bunaden er Frafjordbunad (Rogaland) så jeg er ikke helt sikker på hvilken skjorte som passer til den. Noen andre?? Takker for svar fra alle som har svart. :wink:

Kanskje du skal sove på disse nattevaktene dine, eller konsentrere deg om jobben, jeg SPØR her om noen som vet hvilken skjorte som passer til akkurat min bunad...sikkert fordi jeg ikke er sikker :-? Og dette kan jeg få via Husfliden er jeg blitt fortalt... er ikke helt bak mål heller da :evil:

Skrevet

Tror (men er langt fra sikker) at det kanskje er Nordaker som fører Frafjord-bunaden. Husfliden har bare sin egen med rød kant på forkleet.

De holder til i en sidegate til Østervåg i Stavanger.

Skrevet

Helt rett minniepus, det er Nordaker, takk skal du ha :wink:

Skrevet

Dersom det ikke er en bunad fra husfliden (hvordan forventer du folk skal vite det, når du slett ikke opplyser om det? folk forutsetter nemlig at BUNAD er noe som stammer fra husfliden, slik bare ER det) så sier det seg jo selv at det er de som selger bunaden som selger skjorta også, så hva var egentlig problemet?

Skrevet
Dersom det ikke er en bunad fra husfliden (hvordan forventer du folk skal vite det' date=' når du slett ikke opplyser om det? folk forutsetter nemlig at BUNAD er noe som stammer fra husfliden, slik bare ER det) så sier det seg jo selv at det er de som selger bunaden som selger skjorta også, så hva var egentlig problemet?[/quote']

Herregud, hvis du gidder å lese gjennom trådene foran her, så kommer det fram at det er FRAFJORD BUNAD jeg har, jeg lurte bare på hvilken skjorte som anbefales til bunad, lin eller bomull, derfor spør jeg folk som har peiling, som kan fortelle meg fordeler og ulemper med disse skjortene. Bunaden er brodert av en bekjent av meg, men hun har ingenting med skjorta å gjøre, derfor spør jeg!!! Gruer meg nesten til å spørre om noe her fra nå av... :evil:

Skrevet

Altså, la meg forklare. Jeg har aldri hørt om "frafjord" jeg. Man omtaler bunad som en "hardangerbunad", "rogalandsbunad", "ørskogbunad", "vigrabunad" , så da viste da vel ikke jeg sånn uten videre at "frafjordbunad" tydeligvis ikke er en bunad fra husfliden?

Der man får kjøpt bunaden, der får man vite hvilken skjorte som hører til. Hvem som broderer den er ganske likegyldig, sånnsett.

Og, man velger stort sett ALDRI om "vil jeg ha bomull eller lin tro?" til en bunad, man tar den skjorta som hører til. Jeg kan da ikke ha ei sjorte av bomull fordi jeg synes lin er vanskelig å stryke... for det ER linskjorte til min bunad. Jeg har to valg: vanlig skjorte eller festskjorte, men begge er av lin.

En bunad er ikke et plagg der man VELGER spesielt mye. Derfor.. kontakt dem som selger dette plagget, og spør dem hvilken skjorte som hører til, og kjøp en slik. Til en bunad passer det bare med den skjorta som hører til. Begynner man å velge helt andre skjorter forde de er letter å stryke, eller mer behagelige, ja da har man slett ikke noe med en bunad å gjøre. Etter min mening.

Og... jeg gruer meg snart for å SVARE på spørsmål her inne jeg, for det er visst slik at man må se de tinga som ikke står skrevet, og for all del ikke svare ting som "er opplagte", for nei, da kan folk bli sinte da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...