Kosemose Skrevet 7. juli 2010 #21 Skrevet 7. juli 2010 Hvorfor er nordmenn så uhøflige? Spesielt blant butikkansatte. Jeg kommer til kassen og måper hver gang de sier «pose?» Hadde jeg vært deres butikksjef, så hadde jeg forlanget at de ville spurt høflig. «Ønsker De også en bærepose til varene dine?» Det samme gjelder når de skal si hvor mye man må betale. Jeg hører ofte «215 kroner». Ikke noe takk eller hvem som skal betale hvem, etc. Jeg ønsker å høre noe som «Det blir 215 kroner til sammen å betale for varene, takk» Mener du at det er en sammenheng mellom å være høflig og det å prate på en gammeldags, litt oppstyltet måte?
marylinm Skrevet 7. juli 2010 #22 Skrevet 7. juli 2010 Kvitteringen blir printet ut, så om du sier nei takk, blir den kastet i bosset. feil! de printer den ut om du vil ha kvittering. det er jo forskjell på butikker. men den jeg prater om, rimi, printer ikke ut kviteringen om man ikke vil ha den
Kjetil E Skrevet 8. juli 2010 #23 Skrevet 8. juli 2010 Kvitteringen blir printet ut, så om du sier nei takk, blir den kastet i bosset. Det er forskjell fra butikk til butikk. Noen har systemer som printer ut uansett. Mens andre har systemer hvor det kun printes ut hvis kunden ber om kassalappen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juli 2010 #24 Skrevet 8. juli 2010 Off-topic, men siden vi har beveget oss fra hvordan butikkpersonale snakker til kassalapper: Jeg bodde mange år i Danmark, hvor alle legger på "neste kunde"-skiltet etter tingene sine på båndet. I Norge er det ingen som gjør det, og så må man ofte strekke seg over handlevogn og bånd selv om forrige kunde står langt bedre til, før man kan legge på sine varer. Jeg hadde blitt så glad hvis man la på skiltet for nestemann her også!
Gjest Katee Skrevet 8. juli 2010 #25 Skrevet 8. juli 2010 Off-topic, men siden vi har beveget oss fra hvordan butikkpersonale snakker til kassalapper: Jeg bodde mange år i Danmark, hvor alle legger på "neste kunde"-skiltet etter tingene sine på båndet. I Norge er det ingen som gjør det, og så må man ofte strekke seg over handlevogn og bånd selv om forrige kunde står langt bedre til, før man kan legge på sine varer. Jeg hadde blitt så glad hvis man la på skiltet for nestemann her også! Jeg kan da umulig være den eneste som legger den på?
aline Skrevet 8. juli 2010 #26 Skrevet 8. juli 2010 Jeg syns faktisk at man bør klare å si en setning i kassa, ikke kun ett og ett ord. "Trenger du pose?" - "Skal du ha med en pose?" - "Trenger du en pose itillegg til handlenettet? (hvis jeg ser at det er masse varer) - "Trenger du kvitteringen på det?" - "Vil du ha kvitteringen?" - "Det blir 215 kr". "Da blir det 150 kr akkurat!" (og da får jeg alltid spørsmål om hvordan jeg greide det, så blir det litt hyggelig prat ut av det) - "Hadet bra, ha en fin dag!" - "Hadet bra, ha en fin helg!". Denne typen variasjon synes jeg går helt fint, det gjør betjeningen på nærbutikken hos meg også, men dersom de hadde begynt å pjatre unødvendig lange setninger med masse De og Dem og utdype at det blir slik og sånn for varene jeg har handlet... så ville jeg lurt på om vedkommende hadde klikket, og antagelig trukket litt på smilebåndet. Om det skjedde ofte, ville jeg måttet unngå vedkommende om jeg hadde dårlig tid, for den slags utdypninger ts nevner, vil i lengden ta tid.
Gjest Caylee Skrevet 8. juli 2010 #27 Skrevet 8. juli 2010 (endret) Off-topic, men siden vi har beveget oss fra hvordan butikkpersonale snakker til kassalapper: Jeg bodde mange år i Danmark, hvor alle legger på "neste kunde"-skiltet etter tingene sine på båndet. I Norge er det ingen som gjør det, og så må man ofte strekke seg over handlevogn og bånd selv om forrige kunde står langt bedre til, før man kan legge på sine varer. Jeg hadde blitt så glad hvis man la på skiltet for nestemann her også! ikke ta alle under en kam jeg legger altid på neste kunde skiltet. Så det er litt dårlig gjort når du sier at ingen i Norge gjør det. Det er faktisk ganske uhøfelig av deg å ta alle under en kam. Så på den området burde du bli høfligere Endret 8. juli 2010 av Caylee
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juli 2010 #28 Skrevet 8. juli 2010 ikke ta alle under en kam jeg legger altid på neste kunde skiltet. Så det er litt dårlig gjort når du sier at ingen i Norge gjør det. Det er faktisk ganske uhøfelig av deg å ta alle under en kam. Så på den området burde du bli høfligere Ok, litt upresist formulert av meg (men jeg må innrømme at jeg faktisk aldri har opplevd det etter at jeg flyttet hjem), og jeg mener absolutt ikke å skjære alle over én kam, men det er vel ikke akkurat poenget? Jeg bare lurte på hvorfor det ikke er like vanlig her som det er i andre land.
Gjest Caylee Skrevet 8. juli 2010 #29 Skrevet 8. juli 2010 Ok, litt upresist formulert av meg (men jeg må innrømme at jeg faktisk aldri har opplevd det etter at jeg flyttet hjem), og jeg mener absolutt ikke å skjære alle over én kam, men det er vel ikke akkurat poenget? Jeg bare lurte på hvorfor det ikke er like vanlig her som det er i andre land. Jeg skjønte det, men måtte bare utfordre deg litt jeg tror en ab grnnene til at mange nordmenn ikke tar neste kunde skiltet er fordi at alle nordmenn har det så "travelt" at det eneste di tenker på er å bli fort ferdig i køen.
ninuska_ Skrevet 8. juli 2010 #30 Skrevet 8. juli 2010 (endret) Off-topic, men siden vi har beveget oss fra hvordan butikkpersonale snakker til kassalapper: Jeg bodde mange år i Danmark, hvor alle legger på "neste kunde"-skiltet etter tingene sine på båndet. I Norge er det ingen som gjør det, og så må man ofte strekke seg over handlevogn og bånd selv om forrige kunde står langt bedre til, før man kan legge på sine varer. Jeg hadde blitt så glad hvis man la på skiltet for nestemann her også! Jeg opplever faktisk at mange kunder legger på "neste kunde"-skiltet etter sine varer. Og jeg pleier selv å legge "neste kunde"-skiltet bak varene til siste kunde når det er kø, slik at det skal gå fortere. Noe som derimot er veldig irriterende er at mange legger på "neste kunde"-skiltet foran sine varer når jeg er ferdig med å skanne varene og kunden jeg holder på med står klar til å betale - for jeg må jo fjerne den med en eneste gang de legger den på båndet. Jeg forstår at vedkommende er neste kunde, når det ikke er noen kunder som står foran med varer Denne typen variasjon synes jeg går helt fint, det gjør betjeningen på nærbutikken hos meg også, men dersom de hadde begynt å pjatre unødvendig lange setninger med masse De og Dem og utdype at det blir slik og sånn for varene jeg har handlet... så ville jeg lurt på om vedkommende hadde klikket, og antagelig trukket litt på smilebåndet. Om det skjedde ofte, ville jeg måttet unngå vedkommende om jeg hadde dårlig tid, for den slags utdypninger ts nevner, vil i lengden ta tid. Jeg er oppdratt til å si De og Dem til mennesker som er eldre enn meg, men jeg syns det blir helt feil i kassa. Man skal holde det kort og greit, gjøre det man er satt der til å gjøre, men det skader ikke som sagt å variere og ha en god tone med kundene Endret 8. juli 2010 av ninuska_
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juli 2010 #31 Skrevet 8. juli 2010 Jeg synes et smil sier mer enn tusen ord i denne sammenhengen! Om kassedama smiler og ser på meg så er jeg ikke så nøye på hva hun/han sier. Jeg har bodd en del i utlandet og mange steder er det standardfraser som er veldig viktige. Jeg tror at det viktigste er at vi er enige og forstår hverandre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juli 2010 #32 Skrevet 9. juli 2010 Jeg skjønte det, men måtte bare utfordre deg litt jeg tror en ab grnnene til at mange nordmenn ikke tar neste kunde skiltet er fordi at alle nordmenn har det så "travelt" at det eneste di tenker på er å bli fort ferdig i køen. Det stemmer sikkert, det er vel noe av det samme som skjer når folk trenger inn seg på tog og bane uten å la folk få komme av først.
Capricorn Skrevet 9. juli 2010 #33 Skrevet 9. juli 2010 Kjenner meg ikke igjen her. Syns butikkansatte stort sett er veldig hyggelige og høflig. De hilser, smiler, sier hva det koster og sier som regel "Ha en fin dag", "God helg" osv. Helt greit det vel. Det som irriterer meg grenseløst er de som lar rullebåndet bare gå og gå når det ikke er nødvendig! De har altså alle varene godt innenfor rekkevidde men stopper ikke båndet. Varene blir helt sammenklemte og ramler gjerne over den skillepinnen over til kunden foran. Varene som er klare for pakking har ofte kommet under båndet og ødelagt!
Gjest Mahareth Skrevet 9. juli 2010 #34 Skrevet 9. juli 2010 Kjenner meg ikke igjen her. Syns butikkansatte stort sett er veldig hyggelige og høflig. De hilser, smiler, sier hva det koster og sier som regel "Ha en fin dag", "God helg" osv. Helt greit det vel. Det som irriterer meg grenseløst er de som lar rullebåndet bare gå og gå når det ikke er nødvendig! De har altså alle varene godt innenfor rekkevidde men stopper ikke båndet. Varene blir helt sammenklemte og ramler gjerne over den skillepinnen over til kunden foran. Varene som er klare for pakking har ofte kommet under båndet og ødelagt! Jeg skjønte ikke helt hva du mente, men likevel: Mange eldre kassasystemer har ikke mulighet til å slå av båndet der kasserer legger varene etter at de er slått inn. Da er det ingenting kasserer kan gjøre for å stoppe det, det eneste h*n kan gjøre er å legge varer som egg, brød, aviser og blader, osv, utenfor kassabåndet.
Capricorn Skrevet 9. juli 2010 #35 Skrevet 9. juli 2010 Jeg skjønte ikke helt hva du mente, men likevel: Mange eldre kassasystemer har ikke mulighet til å slå av båndet der kasserer legger varene etter at de er slått inn. Da er det ingenting kasserer kan gjøre for å stoppe det, det eneste h*n kan gjøre er å legge varer som egg, brød, aviser og blader, osv, utenfor kassabåndet. Der jeg handler går det an. Noen av dem gjør det. Tror bare de glemmer det. Problemet er at når båndet bare går og går, blir det som er i bunn av båndet klemt flatt. Har opplevde flere ganger at påleggspakker o.l blir klemt av en sixpack øl. Da kiler det seg under båndet og man må rive det løs mens båndet går. Har spurt flere ganger om de kan slå det av
Tobbi Skrevet 9. juli 2010 #36 Skrevet 9. juli 2010 Der jeg handler går det an. Noen av dem gjør det. Tror bare de glemmer det. Problemet er at når båndet bare går og går, blir det som er i bunn av båndet klemt flatt. Har opplevde flere ganger at påleggspakker o.l blir klemt av en sixpack øl. Da kiler det seg under båndet og man må rive det løs mens båndet går. Har spurt flere ganger om de kan slå det av Dette er grunnen til at jeg alltid legger tunge ting på båndet først (brus, øl osv), og de tingene som lett kan ødelegges til slutt (egg, tomater osv). Synes det er like enkelt det. Jeg synes ellers det er helt greit at kassabetjeningen bruker korte spørsmål istedet for å gjøre det unødvendig langt og tungvint. Noen dager er det koselig å treffe på noen i kassa som gir det lille ekstra, mens andre dager vil jeg bare bli fort ferdig uten småsnakk. Så lenge de ikke er sure så er jeg fornøyd jeg.
Kaktusen Skrevet 9. juli 2010 #37 Skrevet 9. juli 2010 feil! de printer den ut om du vil ha kvittering. Det der kommer helt ann på hvilket kassasystem hver enkel butikk har. På noen kasser kan man ikke velge om kvitteringen skal skrives ut og omvent.
Kråkesaks Skrevet 9. juli 2010 #38 Skrevet 9. juli 2010 Kjenner meg ikke igjen her. Syns butikkansatte stort sett er veldig hyggelige og høflig. De hilser, smiler, sier hva det koster og sier som regel "Ha en fin dag", "God helg" osv. Helt greit det vel. Det som irriterer meg grenseløst er de som lar rullebåndet bare gå og gå når det ikke er nødvendig! De har altså alle varene godt innenfor rekkevidde men stopper ikke båndet. Varene blir helt sammenklemte og ramler gjerne over den skillepinnen over til kunden foran. Varene som er klare for pakking har ofte kommet under båndet og ødelagt! joda, det er kjedelig med vare som blir klemt. Derfor legges som regel tunge varer på båndet først. Men det er enda kjedeligere når de stopper båndet og noen av varene blir liggende helt oppe ved kassaapparatet. Da rekker jeg nemlig ikke fram til varene. Selvsagt kan jeg gå på siden for å få tak i de, men hvis det er en kunde rett bak er ikke alltid det mulig.
Gjest Anjelika Skrevet 9. juli 2010 #39 Skrevet 9. juli 2010 Jeg synes det er helt topp at de holder det kort og praktisk. Ønsker et hei og et smil da, jeg blir skikkelig irritert når butikkansatte behandler folk som luft. Når man virkelig merker at de hater jobben sin og alle kundene på den. Hvorfor heter tråden uhøflige nordmenn uansett, som om det er typisk norsk å være kjip bak kassa? Har du vært andre steder i verden? Ta deg en tur til London, Madrid eller Paris, og møt butikkansatte som er så sure som eddik, ikke sier ett kløyva ord utenom å mumle prisen (eller snakke med andre bak disken) og ikke ser deg i øynene en eneste gang. Nordmenn er faktisk relativt flinke på det punktet, selv om vi nok blir slått av amerikanerne som har smilekurs i blodet.
AnneBonny Skrevet 9. juli 2010 #40 Skrevet 9. juli 2010 «Ønsker De også en bærepose til varene dine?» «Det blir 215 kroner til sammen å betale for varene, takk» Heheh, nei vær så snill jeg hadde aldri klart å holdt meg "Ja jeg sier gjerne ja takk til en pose Takk ha en fin dag"
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå