Gå til innhold

Krydder til laksefilet?

Supramundane

Anbefalte innlegg

Jeg syns i utgangspunktet at laks bare er sånn passe... men det er sunt, og jeg skulle gjerne spist mer fisk. Trenger imidlertid å krydre den, men jeg vet ikke helt med hva. Gjerne noe med en del smak i!

Og i tilleg - hvordan kan jeg best tilberede den slik at den blir litt mør og "tørr"? Jeg klarer ikke å spise "våt" fisk. (Veldig merkelig måte å spørre på..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å blande litt basilikumolje, hvitløk og sitron og pensle på laksen. Salt og pepper i tillegg. Siden jeg liker laksen saftig pleier jeg å pakke den i folie og hive den i ovnen i 15-20 minutter.

Du kan prøve å "koke" den i mikro, jeg syns fremdeles den er god, men den blir litt tørrere da.

En annen variant jeg liker godt er laksefilet med fiskekrydder. Brun på begge sider og kok ut panna med litt creme fraiche. Server med gode poteter og brokkoli.

Laks i wok, har du prøvd det? Kutt laksen i terninger og brun den fort. Tilsett de grønnsakene du liker best til wok, eventuelt en ferdig blanding fra frysedisken. Ha over en Blue Dragonsaus, her er det mange å velge mellom og server med ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salt og sitronpepper. Trenger ikke være mere avansert en det...

Endret av Hillbill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også prøve ørret filet, som har samme konsistens som laksen - men mye mildere i smaken. Jeg pleier ikke krydre med annet enn salt og pepper og sitron-splæsj.

Tilbehør kan være kokt nykål med creme fraiche, eller asaparges og hollandais, eller agurksalat og rømme, and so on and so on..

Jeg tar gjerne en glass hvitvin til :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppnå tørr overflate, men mør fisk, baker jeg fisk åpent i ovnen. Dæsj olje oppi et ildfast fat, legg fisken i og ha på krydder etter smak. Jeg liker godt bare sitronpepper, som nevnt. Sitronpepper inneholder mer salt enn pepper, så du trenger ikke å bruke så mye salt.

Ellers er det godt å ha litt appelsinjuice over laksen, evt legge noen appelsinskiver på toppen. Lime er også godt.

Her om dagen bakte jeg en knallgod laksefilet som nevnt, med soyasaus helt oppå, ingefær i skiver og hvitløk i skiver lagt oppå og rundt fisken, og litt olje for å få stekeskorpe. Nam nam. Hadde dampet brokkoli og purre til, bestrødd med sesamfrø. Det hele smakte ganske så japansk.

Edit: Ikke vær redd for høy varme! Jeg baker alltid minst på 225, gjerne 250 grader (men da litt lavere i ovnen). Laksen er ferdig når den ser ferdig ut på toppen.

Endret av tineline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips - her er det mye som kan prøves ut! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har et veldig godt krydder i butikken som du kan bruke, det heter "dill pepper" eller noe slikt. Du kan lage en veldig god marinade av "dill pepper", saften fra èn lime, havsalt og litt olivenolje. :) Laksefileten bør ligge i marinaden en stund før steking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coarvi

Ellers er det godt å ha litt appelsinjuice over laksen, evt legge noen appelsinskiver på toppen. Lime er også godt.

Kanskje dumt spørsmål, men skal dette gjøres før man slenger fisken i ovnen, eller etter den er stekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg lagde noe godt i går:

Soyasaus, asiatisk fiskesaus, sesamolje, limejuice, ingefær, hvitløk og chili blandes med litt nøytral olje. La marinere i 10-15 minutter, og stek i panne eller på grill. Kjempegodt med ris til, og masse smak som "kamuflerer" fiskesmaken litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Paprikapulver, hvitløkpulver og noe mer jeg ikke husker. Det heter Kreolsk-krydret laksefilet. Fås kjøpt i butikken og simpelt å lage selv, man får kjøpt alle ingrediensene billig i butikken. Kanskje alle krydrene står på Lerøy's sine hjemmesider? Det er de som selger den fisken i butikken iallefall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje dumt spørsmål, men skal dette gjøres før man slenger fisken i ovnen, eller etter den er stekt?

Før, slik at smaken trekker inn. Vær forsiktig med å ikke ha for mye væske i, det spruter ned hele ovnen! Det opplevde jeg etter den fantastiske lakse-soya-middagen jeg fortalte om. Nå må hele komfyren vaskes. Blærk. Alternativt kan du jo legge filetene i et "juicebad" en time eller to, før du tar det ut og legger i formen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes laks stekt i panne med litt smør er klart best. Da blir den sprø og god. Jeg krydrer gjerne med noe som har dill i seg, for det synes jeg er veldig godt. Cemo fiskekrydder er kanskje det beste fiskekrydderet jeg har smakt.

Ellers er det en marinade jeg synes gjør den utrolig god, tror det er allround fra santa maria, hvis jeg ikke husker feil. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ofte å marinere den i 10-30 minutter i balsamicoeddik, knust chilli, lime og litt honning. Fantastisk godt! Ha på litt salt og pepper når du steker. Jeg bruker å steke i panne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...