Gå til innhold

Et lite hjertesukk

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

En rar overskrift, jeg vet det, og det burde vært allmennkunnskap at cøliakere ikke spiser gluten, men det er det altså ikke.

Jeg har cøliaki, og jeg har flere ganger fått servert speltbrød presentert som "glutenfritt brød" fordi mange har lært at spelt kan cøliakere spise, fordi de kjenner "cøliakere" som spiser spelt!

Slik gikk en samtale jeg nylig hadde:

"Er dette spelt? Da kan jeg dessverre ikke spise det. Cøliakere kan ikke spise spelt, det er gluten i det".

"Jeg kjenner to med cøliaki som kan spise spelt, det kommer an på hvor hardt rammet de er".

"Beklager, men kan de spise spelt, har de ikke cøliaki, for cøliakere tåler ikke spelt"

"Jo, det gjør de!"

"Nei, det gjør de ikke. Cøliakere får tarmskader av gluten, det er mye gluten i spelt, derfor kan ikke cøliakere spise spelt! Men noen hveteintolerante kan tåle spelt, selv om det er en hvetesort."

"Jeg kjenner flere..."

"Beklager, men det gjør du ikke. Enten har de cøliaki, men spiser spelt selv om de ikke tåler det, eller så sier de at de har cøliaki når de egentlig er hveteintolerante, for cøliakere tåler ikke spelt!"

Og jeg merker at jeg blir fortvilet fordi enkelte driver med slik feilinformasjon, og på den måten vanskeliggjør hverdagen for andre, spesielt for barn som ikke har like mye kunnskap om sin sykdom som voksne har.

Jeg lurer på hva de tenker på, de som spiser spelt, men som likevel sier at de har cøliaki?

Tror de at de blir tatt mer alvorlig ved å si at de er cøliakere?

Er det lettere å si "jeg har cøliaki" enn å si "jeg spiser ikke hvete"?

Tenker de på at de kan skape problemer for de som virkelig er cøliakere, når de lærer andre at cøliakere kan spise gluten?

Det er på samme måte med de som sier de er vegetarianere, men som likevel spiser kylling eller fisk.

Da er de ikke vegetarianere! De spiser bare ikke (rødt) kjøtt..., men ved å bruke termen "vegetarianer", har de lært bort at vegetarianere spiser noen sorter kjøtt.

Jeg vet at det er noen av dem her inne... hvorfor gjør dere det?

Tenker dere på at dere sprer feilinformasjon, og kan skape problemer for andre?

Uansett, tenk dere om dere som sier at dere er cøliakere, men som likevel spiser gluten, eller at dere er vegetarianere, men likevel spiser fisk/kylling... feilinformasjon er vanskelig å rette opp igjen.

Hilsen cøliaker

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

ENIG!!!!!!!!!!!!

Så mange resturanter og slikt også som serverer spelt som glutenfritt!!!

Kunne til tider ønske jeg hadde mulighet til å saksøke alle disse... hehe

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Egentlig burde det stått med store bokstaver på speltmelsposene at det inneholder gluten og ikke kan spises av cøliakere. Det burde også stå en liten tekst om speltens og hvetens slektskap.

(jeg er ikke allergisk eller intolerant, men forstår godt frustrasjonen)

Skrevet (endret)

Så enig, så enig!

Jeg er vegetarianer, og det at de så kalte "jeg-er-veggis-og spiser-kylling-og-fisk"-tullingene sier at de er vegetarianere gjør faktisk til tider ting litt verre enn det trenger å være. Noen mener jeg er sær og til de grader kresen når jeg sier jeg IKKE spiser fisk eller kylling. "Vegetarianere spiser det altså! En jeg kjenner gjør det!".. "Da er hun en tulling som bare vil virke litt kul og sær, men som ikke vet hva det egentlig går i", har jeg lyst å si da.

På julebord får jeg kylling eller fisk selv om jeg har presisert at jeg ikke spiser det. Det er alltid en kokk som finner ut at jeg egentlig spiser det selv om jeg ikke vet det selv.

Si heller: "Jeg spiser ikke rødt kjøtt" eller "Jeg spiser ikke hvete". Da slipper dere iallefall å lyve.

Endret av cilipili
Skrevet

Her har jeg hvete allergi, og får hele tiden høre att da spiser jeg vel spelt da, men nei det gjør jeg jo ikke. Spelt er jo fra hvete, så er allergisk mot det og.

Søsteren min har cøliaki og hun spiser jo sefølgelig ikke spelt heller.

Og må da bare være dumt å kalle seg for vegetarianer hvis man spiser fisk og kylling, man er jo ikke det da. Hører jeg att en person er vegetarianer så forventer jeg att den personen ikke spiser dyr overhodet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Myten om at cøliakere og hveteallergikere kan spise spelt, er så hardnakket, at Fødevaredirektoratet i Danmark for noen år siden så seg nødt til å gå ut i media for å avkrefte myten.

Media, helsekostforretninger, bakere, og til og med enkelte leger hevdet at glutenet i spelt er vannløselig, og derfor kunne tåles av glutenintolerante/cøliakere som ikke er "hardt rammet".

Når da hveteintolerante (må ikke forveksles med cøliakere/glutenintolerante eller hveteallergikere) i tillegg hevder at de har cøliaki men at de tåler spelt, blir myten for mange "bekreftet", og det er oss cøliakere/glutenintolerante som må motbevise påstanden.

Mitt håp var at noen av de som hevder at de har et kosthold de ikke tar fullstendig konsekvensen av (ved å si at de er vegetarianere som spiser kjøtt, eller glutenintolerante/cøliakere som spiser gluten) kunne lese dette hjertesukket, og innse at deres lettvindte omgang med begreper faktisk skaper unødvendige utfordringer for andre.

Kanskje vil de tenke seg om to ganger, og neste gang si "nei takk, jeg spiser ikke rødt/hvitt kjøtt", eller "dessverre, jeg tåler ikke annen hvete enn spelt" i stedet for å si at de er cøliakere eller vegetarianere.

Ved å være ærlige, vil de hjelpe til med å avlive disse hardnakkede mytene, i stedet for å bidra til å opprettholde dem. :)

Hilsen cøliaker/trådstarter

Gjest Applecore
Skrevet

Jeg var innom en helsekost for å se om de hadde noe glutenfri kjeks, og spurte hun som jobbet der.

"Joda, det hadde de", og så legger hun masse speltvarer i armene mine. :filer:

Skrevet

Mitt håp var at noen av de som hevder at de har et kosthold de ikke tar fullstendig konsekvensen av (ved å si at de er vegetarianere som spiser kjøtt, eller glutenintolerante/cøliakere som spiser gluten) kunne lese dette hjertesukket, og innse at deres lettvindte omgang med begreper faktisk skaper unødvendige utfordringer for andre.

Kanskje vil de tenke seg om to ganger, og neste gang si "nei takk, jeg spiser ikke rødt/hvitt kjøtt", eller "dessverre, jeg tåler ikke annen hvete enn spelt" i stedet for å si at de er cøliakere eller vegetarianere.

Ved å være ærlige, vil de hjelpe til med å avlive disse hardnakkede mytene, i stedet for å bidra til å opprettholde dem. :)

Hilsen cøliaker/trådstarter

:5:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg var innom en helsekost for å se om de hadde noe glutenfri kjeks, og spurte hun som jobbet der.

"Joda, det hadde de", og så legger hun masse speltvarer i armene mine. :filer:

En bruker fortalte inne på kostholdsforumet at hun hadde lagt om til glutenfritt kosthold, og hun hadde fått anbefalt en god glutenfri pasta på helsekosten, som hun også anbefalte videre... som glutenfri pasta.

Da det ble påpekt at spelt ikke var glutenfritt, svarte brukeren:

Jeg har aldri sagt at spelt er glutenfritt. Jeg skrev at det er en pastatype som er laget av spelt som skal være glutenfri. Varianten er fra Demeter og selges i helsekost. Jeg har kjøpt denne typen fra forskjellige steder hvor hver av butikkene sier at denne absolutt er glutenfri.

Etter enda litt argumentering om at det ikke gikk å lage glutenfri pasta av glutenholdig mel, svarte brukeren:

Dette er opplysninger jeg fikk fra butikken(e). Jeg spurte om de virkelig var sikre på at dette var riktig, de mente "ja". Jeg spurte i grunn ikke mer. Jeg skal kjøpe ny forsyning neste uke, skal be om dokumentasjon

Jeg mener ikke å snakke negativt om brukeren, hun "handlet i god tro" da hun anbefalte pastaen videre, fordi hun stolte på informasjonen hun hadde fått hos forhandler, og hun trodde virkelig at det gikk an å lage glutenfri produkter av glutenholdig mel... men igjen viser det seg at manglende kunnskap bidrar ytterligere til å opprettholde myten om at spelt kan spises som glutenfritt... :(

Gjest AnonymBruker
Skrevet

En bruker fortalte inne på kostholdsforumet at hun hadde lagt om til glutenfritt kosthold, og hun hadde fått anbefalt en god glutenfri pasta på helsekosten, som hun også anbefalte videre... som glutenfri pasta.

Det falt ut litt her... hun anbefalte speltpasta, og hevdet den var glutenfri

Gjest Blondie65
Skrevet

Det som er viktigst er at de som skal lage mat til sine venner med forskjellige allergier, intoleranser eller preferanser spør på forhånd: hva er det du ikke tåler/ikke spiser og hva innebærer det. Hvis noen sier de ikke kan spise pasta så får en akseptere det.

Jeg har hveteintoleranse selv men jeg har da aldri sagt at jeg har cøliaki. Jeg kan altså spise spelt. Jeg har også problemer med melk og fløte som ikke er kokt og kan f.eks. ikke spise is.

Og nei butikkpersonale er ikke til å stole på dessverre. Men det er nesten verre med restauranter som kaller det å ha en vegetarrett på menyen å servere en fullstendig vassen salat.

Skrevet

Fine tråden!

Takk TS som tok det opp.

Hilsen en cøliaker som aldri spiser spelt!

Skrevet

Alt blir lettere hvis folk slutter å bruke "nærliggende" begreper for enkelhets skyld. Kjenner problemet fra jeg var veggis, og fikk servert fiskesuppe osv.

Skrevet

Alt blir lettere hvis folk slutter å bruke "nærliggende" begreper for enkelhets skyld. Kjenner problemet fra jeg var veggis, og fikk servert fiskesuppe osv.

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trekker opp denne tråden igjen, fordi nå er det noe nytt som i følge mange skal fungere for cøliakere/glutenintolerante - surdeig!

Teorien er at gjæringsprosessen spalter glutenet til aminisyrer, og at glutenet derfor tåles.

Surdeig og gluten

Heldigvis kommer surdeig inn som en mulig redning, da man ser at gjennom en melkesyre-behandling av hvete kan gjøre hvete spiselig for pasienter med culaki. Surdeig innhold som kjent en kombinasjon av melkesyrebakterier og vill gjær, og gjennom den lengre hevetid, vil glutene bli brutt ned til mindre aminosyrer, slik at proteinet i hveten kan tas opp i kroppen. Det blir hevdet at romerske soldater bare hadde surdeigsbrød som proteinkilde.

Har man et problem med gluten kan det også være lurt å også vurdere rug, siden dette har mindre gluten-innhold enn hvete. Med surdeigskultur kan man få gode resultater som hever godt, selv med en deig som består av 90% grovt sammalt rug slik som vår grunnoppskrift på et grovt surdeigsbrød.

Denne konklusjonen har de visstnok kommet fram til etter følgende forskningsresultat.

Methods

Patients were randomly assigned to consumption of 200 g per day of natural flour baked goods (NFBG) (80,127 ppm gluten; n = 6), extensively hydrolyzed flour baked goods (S1BG) (2480 ppm residual gluten; n = 2), or fully hydrolyzed baked goods (S2BG) (8 ppm residual gluten; n = 5) for 60 days.

Results

Two of the 6 patients who consumed NFBG discontinued the challenge because of symptoms; all had increased levels of anti–tissue transglutaminase (tTG) antibodies and small bowel deterioration. The 2 patients who ate the S1BG goods had no clinical complaints but developed subtotal atrophy. The 5 patients who ate the S2BG had no clinical complaints; their levels of anti-tTG antibodies did not increase, and their Marsh grades of small intestinal mucosa did not change.

Conclusions

A 60-day diet of baked goods made from hydrolyzed wheat flour, manufactured with sourdough lactobacilli and fungal proteases, was not toxic to patients with CD. A combined analysis of serologic, morphometric, and immunohistochemical parameters is the most accurate method to assess new therapies for this disorder.

Det de ikke sier, men som står i rapporten de henviser til, er at alle de 6 som spiste surdeigsbrød av vanlig mel (etter dagens regler mer enn 100 ppm) fikk økt tTG, og fikk flekkvis totteatrofi etter 60 dager med surdeigsbrød.

De som ikke fikk reaksjoner, var de som spiste surdeigsbrød med glutenfritt mel (i dette tilfellet mindre enn 8 ppm).

Så derfor: cøliakere/glutenintolerante kan ikke spise surdeigsbrød bakt med hvete eller rug!

Anonym poster: cd48ea568f918bcfa2ea3e0e6adb863a

Skrevet

Og nei butikkpersonale er ikke til å stole på dessverre. Men det er nesten verre med restauranter som kaller det å ha en vegetarrett på menyen å servere en fullstendig vassen salat.

Eller når de på restauranten lager egen dressing til vegetar-salaten med krydret stekesky fra kjøtt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...