bluebaby Skrevet 6. juli 2010 #1 Skrevet 6. juli 2010 Som dere har fått med dere i mitt forrige innlegg, så har jeg fått meg kjæreste fra Albania for 1 år siden.. Planen var å reise 3 uker til høsten og være med han på ambassaden og sånn, men mange venner og familie er skeptisk, di sier di aldri kommer til å slippe meg ut av landet igjen osv.... Masse terrorister osv.. Hjelp?? Hva skal jeg gjøre?? Noen som kjenner albanere, eller er det selv? Noen som har vært i albania? Og at det at han er så søt og snill nå bare er et spill? Jeg føler virkelig ikke det, og føler heller ikke han er ute etter visum til Norge. Tror han virkelig har følelser for meg, og det er gjengjeldt og vil bare vi skal kunne være sammen!! Sukk.. Fortvilet... Nå vet jeg ikke en gang om jeg får se han igjen :/ Blir jo skeptisk når jeg hører sånn :/
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juli 2010 #2 Skrevet 6. juli 2010 Bor han i Norge?Hvorfor er du så sikker at han ikke er ute etter visum?Jeg tviler på at han kommer til å holde deg fanget der.Mange albanere(ikke alle)bruker norske jenter for å komme til norge for så å skille seg etter 3 år og hente en kone fra Albania...Du må ikke være så naiv og dum.
bluebaby Skrevet 6. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. juli 2010 Nei han bor i albania .. Fordi jeg har spurt hva hvis ambassaden ikke gir visum, hva med oss da.. nei da var det jo bare en mulighet igjen, at jeg kom til albania, men det vil vi helst ikke, ingen jobb framtid der for noe av oss.. Nei man skal ikke dra alle under en kam !
Lizzee Skrevet 7. juli 2010 #4 Skrevet 7. juli 2010 Som dere har fått med dere i mitt forrige innlegg, så har jeg fått meg kjæreste fra Albania for 1 år siden.. Planen var å reise 3 uker til høsten og være med han på ambassaden og sånn, men mange venner og familie er skeptisk, di sier di aldri kommer til å slippe meg ut av landet igjen osv.... Masse terrorister osv.. Hjelp?? Hva skal jeg gjøre?? Noen som kjenner albanere, eller er det selv? Noen som har vært i albania? Og at det at han er så søt og snill nå bare er et spill? Jeg føler virkelig ikke det, og føler heller ikke han er ute etter visum til Norge. Tror han virkelig har følelser for meg, og det er gjengjeldt og vil bare vi skal kunne være sammen!! Sukk.. Fortvilet... Nå vet jeg ikke en gang om jeg får se han igjen :/ Blir jo skeptisk når jeg hører sånn :/ Det går helt greit å reise til Albania. Hvem er "di som aldri kommer til å slippe deg ut av landet igjen"??? Tror ikke noe der nede kommer til å nekte deg utreise/hjemreise? Eller mener du at familien hans kommer til å nærmest kidnappe deg? Les denne artikkelen fra Aftenposten (den er fra 2008, men sikkert helt relevant) Men hvorvidt din kjæreste er bare søt og snill er det kun du selv som kan finne ut av. Kanskje er han ute etter visum til Norge, kanskje ikke.
Karmosin Skrevet 7. juli 2010 #5 Skrevet 7. juli 2010 Albania er ikke noe mer utrygt enn andre europeiske land, og ja, jeg har vært der. Det er et uhyggelig fattig land, så i byene kryr det av selgere/tiggere som pusher skrot på turister. De andre vanlige tingene man skal passe seg for overalt (ran, veskenapping osv.) gjelder selvfølgelig også der. Som Lizzee sier er det bare du som kan finne ut av om kjæresten din faktisk ikke er søt og snill og om han har en skjult agenda. Det gjelder jo alle kjærester man finner seg. Jeg kan ikke begripe hvorfor noen skulle holde deg igjen. Om han og familien skulle være ute etter å utnytte deg på noe vis er jo det dummeste de kan gjøre å holde deg i Albania.
bluebaby Skrevet 7. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 7. juli 2010 Tusen takk for svar! Jeg ble litt lettet nå må jeg innrømme!
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juli 2010 #7 Skrevet 8. juli 2010 bare pass på tingene dine der nede så går det nok bra. Du kan gifte deg med han, da vil det bli mindre problemer å få han til Norge.
bluebaby Skrevet 11. juli 2010 Forfatter #8 Skrevet 11. juli 2010 Men er han sikret å komme til Norge for det? Hørt det ikke er sikkert selvom man gifter seg.. for di tror kanskje det er proforma eller noe sånn ... Men må jeg evt gifte meg i Albania? Eller går det an å gifte seg i Norge? Eller begge deler?
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #9 Skrevet 12. juli 2010 Er du sikker på at du vil gifte deg med denne mannen da? Etter så kort bekjentskap? For det er jo det, dere har jo ikke vært fysisk sammen mer enn noen uker i løpet av den tiden dere har vært sammen. Ville du f.eks giftet deg med en norsk mann etter såpass kort tid sammen? Ja, jeg er klar over at dere sikkert har kjent hverandre en stund, og kommet utrolig nær hverandre via msn. Men det er faktisk noe annet å være sammen IRL. Dere bør ha opplevd litt hverdag sammen før dere gifter dere, som du ellers ville gjort med en norsk mann. Hvis dere nå gifter dere, så er det vel enklest å gjøre det i Albania. For å få han til Norge før dere er gift er vel ganske håpløst. Deretter må dere vente i mange mnd, kanskje et år før dere får svar på familiegjenforening. Og den kan bli avslått hvis det er mistanke om proforma. Eller hvis dere ikke fyller vilkårene. F.eks at du må ha god nok inntekt både forrige år og neste år. Altså, du må ha tjent over 217 000 kr forrige år, om jeg husker beløpet rett. Det er omtrentlig beløp ihvertfall. Er det virkelig verdt det for en forelskelse??? Jeg kjenner folk som har gått gjennom denne mølla, og når de endelig hadde fått innvilget familiegjenforening og alt, så kom hverdagen. Og det tok ikke lang tid før de gikk fra hverandre. Husk også på at det er store kulturforskjeller dere i mellom. Og selv om du ikke vil tenke på det nå, så kommer det for en dag, og det blir en prøvelse for dere begge. Han vil sikkert gjerne til Norge. Det er jo mye bedre muligheter her for han. Om jeg husker rett, så jobbet han i Hellas også? Nettopp fordi det var bedre der enn i Albania. Så vær obs på at selv om han sikkert er glad i deg, så er han nok minst like glad i det du kan tilby han gjennom bare det å være norsk. Og at det å gifte seg ofte har en like stor praktisk betydning enn romantisk for den kulturen han kommer fra. I fattige land er det VIKTIG å gifte seg godt. De har ansvar overfor familien, og et godt gifte betyr gode kår for familien, selv om han flytter til Norge. For du må regne med å sende penger til hans familie. Det å begynne på nytt i et land er en prosess som ikke er enkel. Da han var i Hellas, var det midlertidig, han kunne reise tilbake når som helst. Når han flytter til Norge er det for alltid. -Så det blir ikke det samme. Dessuten er Norge veldig annerledes enn både Hellas og Albania, både når det gjelder kultur og klima. Han må reise fra sin familie og venner, og begynne et helt nytt liv. Det blir ikke enkelt for noen av dere. For du må være der som støtte, forsørge han den første tida, osv. Han vil savne familie og venner, og dere vil ikke ha råd til å reise dit særlig ofte. Så problemer blir det. Takler du det, eller ser du alt gjennom rosa briller?
bluebaby Skrevet 12. juli 2010 Forfatter #10 Skrevet 12. juli 2010 Wow du sa mye som fikk meg til å tenke... ! Tusen takk for svar! Dette forumet hjelper veldig har jeg merket.. Jeg er fremdeles fersk på dette... Kommer til å bli vanskelig uansett ja, og ta tid... Jeg svarer heller bedre i morgen, må legge meg nå.. Men takk for svar!
Gjest Maja Skrevet 13. juli 2010 #11 Skrevet 13. juli 2010 Hvis dere nå gifter dere, så er det vel enklest å gjøre det i Albania. For å få han til Norge før dere er gift er vel ganske håpløst. Deretter må dere vente i mange mnd, kanskje et år før dere får svar på familiegjenforening. Og den kan bli avslått hvis det er mistanke om proforma. Eller hvis dere ikke fyller vilkårene. F.eks at du må ha god nok inntekt både forrige år og neste år. Altså, du må ha tjent over 217 000 kr forrige år, om jeg husker beløpet rett. Det er omtrentlig beløp ihvertfall. Nja.... vil heller si at det lønner seg for han å komme til Norge på turistvisum (3 måneder) og at dere gifter dere i norge, han behøver da ikke å reise ut mens dere venter på innvilget familiegjenforening. Er selv gift med en mann fra øst europa, vi gjorde det på denne måten uten noen form for problemer, fikk raskt innvilget og har det veldig fint fortsatt etter snart 8 år... Vedr inntekt, vi var begge studenter uten inntekt.... Mulig reglene har blitt strengere siden 2002-2003, men har tro på at om dere legger frem deres sak, samler alt av info så vil det ordne seg. MEN det dere bør gjøre er å diskutere hva dere begge legger i forholdet, hva dere krever og ønsker, er ikke dette en person du kan være 100% ærlig med å si alt du ønsker til, så gir jeg dere ingen fremtid. Bekymrende at du tror det er farlig å reise dit, dette tyder ikke på at du er sikker på deres forhold og hans familie, kan ikke se at dette er det beste grunnlaget for å ta forholdet videre??
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juli 2010 #12 Skrevet 13. juli 2010 Nja.... vil heller si at det lønner seg for han å komme til Norge på turistvisum (3 måneder) og at dere gifter dere i norge, han behøver da ikke å reise ut mens dere venter på innvilget familiegjenforening. Er selv gift med en mann fra øst europa, vi gjorde det på denne måten uten noen form for problemer, fikk raskt innvilget og har det veldig fint fortsatt etter snart 8 år... Vedr inntekt, vi var begge studenter uten inntekt.... Mulig reglene har blitt strengere siden 2002-2003, men har tro på at om dere legger frem deres sak, samler alt av info så vil det ordne seg. MEN det dere bør gjøre er å diskutere hva dere begge legger i forholdet, hva dere krever og ønsker, er ikke dette en person du kan være 100% ærlig med å si alt du ønsker til, så gir jeg dere ingen fremtid. Bekymrende at du tror det er farlig å reise dit, dette tyder ikke på at du er sikker på deres forhold og hans familie, kan ikke se at dette er det beste grunnlaget for å ta forholdet videre?? Det er nok litt strengere nå ja enn for 8 år siden. Nå er det faktisk sånn at du må først fylle vilkårene, f.eks i forhold til inntekt. Fyller de ikke vilkårene vil saken bli avvist. Det nyeste her er at du også må vise til nok inntekt forrige år. Sånn var det f.eks ikke i fjor, så ting endrer seg. Fyller de vilkårene, vil saken bli vurdert, men kan likevel bli avslått. Du må gjerne ha tro på at det ordner seg for dem om de bare legger fram saken sin, men det er ikke sånn det fungerer. Om han får komme hit på turistvisum, og de gifter seg, må han likevel tilbake til hjemlandet. For han må søke familiegjenforening fra hjemlandet, og oppholde seg der i ventetiden, hvis jeg har forstått det rett.
Gjest Badabing Skrevet 13. juli 2010 #13 Skrevet 13. juli 2010 http://www.landsider.no/land/albania/reise/sikkerhet/ Ellers; det er ikke utstedt offisielle reiseråd for Albania.
bluebaby Skrevet 14. juli 2010 Forfatter #14 Skrevet 14. juli 2010 Så hva er best? Giftemål i albania eller Norge? Må man gjennom familiegjenforening uansett? Altså jeg vet ikke om jeg har tjent nok jeg da :/ Hmm.. Men fikk nå politiets stempel på garantiskjemaet..... Men problemet er at siden han har opphold seg ulovlig i Hellas i 5 år uten visum, så er det vel lite sannsynlig di bare gir han visum til Norge for 3 mnd, for di tror nok ikke han kommer til å reise tilbake.. Så da må jeg evt gifte meg der nede da... Men hvordan går så prosessen videre?? Er det så utrolig lang ventetid? Jeg har ingen anelse om ambassade, udi og det styret jeg :/
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #15 Skrevet 15. juli 2010 Så hva er best? Giftemål i albania eller Norge? Må man gjennom familiegjenforening uansett? Altså jeg vet ikke om jeg har tjent nok jeg da :/ Hmm.. Men fikk nå politiets stempel på garantiskjemaet..... Men problemet er at siden han har opphold seg ulovlig i Hellas i 5 år uten visum, så er det vel lite sannsynlig di bare gir han visum til Norge for 3 mnd, for di tror nok ikke han kommer til å reise tilbake.. Så da må jeg evt gifte meg der nede da... Men hvordan går så prosessen videre?? Er det så utrolig lang ventetid? Jeg har ingen anelse om ambassade, udi og det styret jeg :/ Tror ikke du kommer utenom å gifte deg i Albania, særlig hvis han har oppholdt seg ulovlig i Hellas, og myndighetene der vet om det. Det gjør det også verre å få ham hit. Altså omtrent umulig. For ulovlig opphold i et EU-land straffer seg sånn sett. Man må gjennom familiegjenforening uansett. Og du må forberede deg på at det tar omtrent et år hvis dere har papirene i orden, og fyller vilkårene i forhold til lønnen din og andre ting. Ellers vil det ta lenger tid. Råder deg til å ta en titt på denne siden: http://www.udi.no/Sentrale-tema/Familieinnvandring/ Skaff deg så mye info som mulig. Greit nok å spørre her, men du trenger fakta for å kunne forholde deg til det du spør om, og det dette dreier seg om. Synes sånn sett det er litt rart at du vet så lite om dette, at du ikke har undersøkt mer om hva som skal til når du planlegger å gifte deg med han. Du må vite hva du går til når du setter i gang med dette. Han har vel mest utsikter for et bedre liv hvis han gifter seg med deg, bortsett fra at han må forlate familie og venner. Det er heller ikke lett, og kan medføre depresjon og nedstemthet når han kommer hit. For her har han jo ingenting utenom deg. Du må jo vite om du har tjent nok??? Du har vel selvangivelsen for i fjor, og har en rimelig peiling på hva du vil tjene i år?? Ve du ikke det, kommer du ikke langt. Så du høres litt useriøs ut som ikke har sjekket det. For det er omtrent det viktigste punktet. Om han dessuten er stemplet med ulovlig opphold i Hellas, så kan du bare glemme at han får komme hit på flere år. Så du kan egentlig bare dra til Albania og bo der inntil videre. For kjærligheten er vel sterk nok til det?
bluebaby Skrevet 15. juli 2010 Forfatter #16 Skrevet 15. juli 2010 Takk for råd og tips! Skal lese masse på udi sine sider... Nei jeg innrømmer jeg ikke vet så mye om det, for jeg har ikke satt meg inn i det, men ja, må vite mest mulig.. Derfor jeg bl.a meldte meg inn her, for å høre andres synspunkter og... Så nei jeg er ikke useriøs, bare fordi jeg ikke vet om jeg har tjent nok, mange sier så forskjellig.. at man må tjene OVER 217 000, og noen sier at så lenge politiet har gitt stempel så må det gå greit osv... Ja jeg tjente 214 000 i fjor ca, så mangler ''bare'' 3000, men er det nok til å ødelegge sjansene for oss til å kunne bo her i Norge? For et styr :/ Ja må sjekke opp om det kun gjelder sperre for hellas, eller hele europa, hvis ikke får jeg bare flytte dit og bli bedre kjent med han da...
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #17 Skrevet 15. juli 2010 Takk for råd og tips! Skal lese masse på udi sine sider... Nei jeg innrømmer jeg ikke vet så mye om det, for jeg har ikke satt meg inn i det, men ja, må vite mest mulig.. Derfor jeg bl.a meldte meg inn her, for å høre andres synspunkter og... Så nei jeg er ikke useriøs, bare fordi jeg ikke vet om jeg har tjent nok, mange sier så forskjellig.. at man må tjene OVER 217 000, og noen sier at så lenge politiet har gitt stempel så må det gå greit osv... Ja jeg tjente 214 000 i fjor ca, så mangler ''bare'' 3000, men er det nok til å ødelegge sjansene for oss til å kunne bo her i Norge? For et styr :/ Ja må sjekke opp om det kun gjelder sperre for hellas, eller hele europa, hvis ikke får jeg bare flytte dit og bli bedre kjent med han da... Det spørs jo hva du søker på. For å fylle vilkårene til familiegjenforening, som dere må søke etter at dere har giftet dere, så må du ha tjent mer enn kr 217 600 i fjor og neste år. Og der er det ikke slakk, for da blir det vanskelig å finne ut hvor grensa skal gå....så grensa er akkurat der. Har dere søkt besøksvisum er det ikke samme krav til inntekt, og det er vel i den sammenheng du har fått stempel hos politiet, som viser at du kan forsørge han den tiden han skal være her.
bluebaby Skrevet 15. juli 2010 Forfatter #18 Skrevet 15. juli 2010 Okei, så i første omgang må han søke om besøkvisum, for det er det jeg har fått stempel av fra politiet i garantiskjemaet... Håper bare han får det, men tviler for di tror nok han ikke reiser hjem igjen da, siden han har vært ulovlig i Hellas Men hadde vært bra å brukt di 3 mnd på å bli bedre kjent, før evt å hoppe i giftemål....
Gjest jomfrua Skrevet 15. juli 2010 #19 Skrevet 15. juli 2010 Kjenner at jeg er j.... glad jeg ikke har noen døtre. Bluebaby Det beste man kan si om dette er uerfaren og sinnsykt NAIV - og da prøver jeg å se positivt på det
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #20 Skrevet 15. juli 2010 Okei, så i første omgang må han søke om besøkvisum, for det er det jeg har fått stempel av fra politiet i garantiskjemaet... Håper bare han får det, men tviler for di tror nok han ikke reiser hjem igjen da, siden han har vært ulovlig i Hellas Men hadde vært bra å brukt di 3 mnd på å bli bedre kjent, før evt å hoppe i giftemål.... Ja, dere trenger jo tid til å bli kjent. Det er jo helt vilt at man gifter seg uten å kjenne hverandre noe særlig. Men det er endel som gjør det, for de har nesten ikke andre valg hvis de vil være sammen. Synd at det skal være sånn! Og reiser du til han for å bli kjent og være der en stund, så er jo det fint. Da får du se hvordan kultur og levemåte er der, og du blir kjent med familien hans også. Minuset er jo at hvis du skal være der en stund, så går du glipp av den inntekten du ville hatt om du holdt deg hjemme. Så det er nok ikke lurt å være der i flere mnd, men kanskje et par uker eller noe sånt?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå