Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har veldig lyst på en liten mopsevalp. Er det noen som vet om en bra kennel som har fine Mopser?

Kontaktet Tangenbakken kennel, men der lå hundene på 20 000 kroner og de er ikke klare før til vinteren, og jeg ønsker en raskest mulig hehe:)

Bryr meg ikke om den har premierte foreldre for jeg skal ikke utstille den, men kan godt betale alt opp til 10-15 000 for den.

Hyggelig hvis noen kan hjelpe meg med noen tips:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Bare et lite tips:

Hvis du kjøper deg en voksen mops som ikke skal brukes til avl osv eller som har en "utstillingsfeil", kan du få den endel billigere.

Du kan sikkert også finne valper med "utstillingsfeil" eller noe.

Jeg synes jeg har sett at den vanligste prisen for valper er fra 15 000-20 000kr, men det kan hende jeg tar feil.

Har ikke sjekket det på ca 6 mnd.

Har dessverre ikke noen linker til oppdrettere av mops.

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Jeg får sjekke ut litt da, og håpe på at noen ser innlegget som har en med utstillingsfeil:) Jeg er bare interessert i en liten kamerat:)

Gjest Huffsa
Skrevet

Jeg ville hørt rundt med oppdrettere. Det er MYE syke mops ute å flyr, og du kan risikere å få en hund som ikke klarer å gå tur i 20 minutter pga du forhastet deg for mye. Når du velger en såpass "syk" rase som det er mops er, ville jeg uten tvil brukt heller litt lengre tid og funnet en oppdretter som kanskje har en tispe som ikke lenger skal brukes til avl, eller en valp som kanskje skulle brukes i avl, men som viste seg å være uegnet.

Jeg ville også styrt unna finn.no og andre usæriøse sider. Å leite etter valp på kvinneguiden syntes jeg virker ganske usæriøst, og jeg syntes du bør bruke mer tid på dette for å finne et friskt individ som passer deg.

For å finne den "perfekte" valpen (selv om den ikke må være perfekt "utstillings"-messig, bør den være friskes mulig, med friske foreldre og besteforeldre, og aller helst stamtavle) må du regne med litt tid og energi. Ikke ta det første og beste. Og stamtavle er faktisk ganske viktig, ihvertfall med en rase som mops, med de sykdommene som kan føre med en valp/voksen hund. Pass på at hunden er sjekket for de sykdommene som er vanelige for mops, og den burde ikke ha for inntrykket annsikt. Det kan føre til store pusteproblemer.

Skrevet

Jeg ville også styrt unna finn.no og andre usæriøse sider. Å leite etter valp på kvinneguiden syntes jeg virker ganske usæriøst, og jeg syntes du bør bruke mer tid på dette for å finne et friskt individ som passer deg.

Akkurat det du sier nå er noe som irriterer meg veldig. Jeg hører til stadig folk som insisterer på å _ikke_ kjøpe valp fra Finn og lignende sider. Hva er greia med det? Valpene er jo ikke mindre frisk dersom de er kjøpt fra Finn! Jeg har en perfekt liten hundevalp som jeg fant på Finn. Hun har premierte foreldre, men kommer ikke fra et oppdrett. Eierne hadde to Havanaiser som parret og fikk valper. Siden de ikke var oppdrettere hadde de ikke en hjemmeside, og måtte legge ut annonsene på andre sider som på Finn. Nå er selvsagt dette en av de friskeste rasene også.

Så lenge valpene selges med stamtavle og helseattest og du fysisk hilser på selgerne og valpene før du kjøper, har det ingenting å si. Som sagt før er mops en menneskelagd rase og har uendelig med sykdommer, men det er slik rasen er. Sjansen for at mopsen _din_ blir syk er like stor som at en mops i et oppdretterhjem blir syk. Du må selvsagt gjøre din bakgrunnsskjekk på selgerne, og trikset er å få vite alt før du faktisk kjøper valpen. Men valpen blir oppdratt av DEG, fordi oppdretterne/selgerne har ikke oppdratt valpen før den kommer hjem til deg, hvis du kjøper den når den er 8-10 uker.

Triks 1-2-3: Finn en seriøs selger, det betyr ingenting om det er en oppdretter eller vanlig husstand så lenge du får se helseattest og stamtavle på både valpen og foreldrene. Dra å se på valpene, skjekk at de virker friske og raske, og gjør det samme på foreldrene. Tenk deg om to ganger til før du kjøper valpen du vil ha. Og lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for god hjelp:)

Ser at den første valpen du linket kommer fra Mopsebo kennel og den virker jo veldig okei. Skal selvfølgelig sjekke mer ut, men greit å få noen tips:)

Gjest Huffsa
Skrevet

Snip..

Ordla meg kanskje litt galt der. Selvfølgelig er det veldig mye bra på finn.no. Fant valpen min der selv. Men det er alt for mye usæriøst på finn.no, og ihvertfall med en så populær hund som mops har blitt. Derfor er det mye dritt ute å går på finn, når det gjelder disse miniatyrene, og man må være dobbelt så nøye og forsiktig, siden det er så mange "svindlere" og oppdrettere som bare er ute etter penger og ikke forberede rasen.

Jeg mener ikke at hun skal styre 100% unna finn. Men aldri om jeg ville kjøpt mops uten stamtavle til 10k på finn.no, med de sykdommene de har. Mener bare at TS må være forsiktig ved kjøp av valp, uansett om det er fra hjemmeoppdrett på finn.no eller en oppdretter med hjemmeside. Selv de som virker kjempe profesjonelle kan vise seg å bare være ute etter penger og drite langt i valpene så fort de er ute av huset og pengene er i lommeboka. Man MÅ være ekstra skeptisk når man skal kjøpe valp, spesiellt med en hunderase som er så utsatt for sykdommer og feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...