Gå til innhold

dagens meny

Fremhevede innlegg

Gjest smoothie22
Skrevet

hei

idag har vært hektisk, med stressende jobb,og også og holde et noenlunde kosthold. skal ned 60 kg i vekt. skrekk og gru for ein reise jeg har foran meg. men jeg vet ikke helt om dagens meny har vært bra eller dårlig.

frokost 08.00 - 2 skiver speltbrød med salami

lunsj 12.00 - 2 skiver speltbrød med ost

mellom 14.00 - 2 skiver speltbrød med salami

mat på jobb 17.30 4 skiver speltbrød med salami og ost + et egg

kvelds nå - en børek og en epledrikk med masse vitaminer..

uff nå ser jeg hvor ensidigt jeg har spist idag, men mener og tror at det har vært litt sunt ihverfall, skulle spise sunt, og dette var det vi hadde i skapet:P hvordan bør jeg variere for og gjøre det mer spennende? uff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil si at denne ensformige menyen ikke gjør formen verre, men ikke bedre heller. Hvis du har lyst å holde kroppen sunn og frisk er trikest å spise variert. Og dette er jo ikke særlig variert. Mat fra alle næringsgruppene.

Det er superbra at du spiser speltbrød istedet for loff eller vanlig kneip, men du får i deg aaalt for mye karbohydrater. Bare 1/3 av kostholdet skal inneholde karbohydrater. Resten skal være fett og proteiner. Du får i deg bittelitt av det også i pålegget, men mengden bør forbedres. Jeg ville skvist inn en salat, f.eks kylling/tunfisk -salat til lunsj. En ordentlig middag bestående av fisk, grønnsaker og noe karbo (ris/pasta/potet), og så en yoghurt med noe til kvelds.

:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Spiser du ikke grønnsaker? Menyen din er jo helt blottet for grønt.

Ellers var det mye raske karbohydrater her, kan det se ut som. Og hvis du skal knipe inn på kaloriene er renskåret skinke eller feks roastbeef bedre valg som kjøttpålegg enn salami.

Skrevet

Skal du ned så mye i vekt helt på egenhånd?

Jeg vet at noen sykehus tilbyr kurs i livsstilsendring. Her får du veiledning når det gjelder mat, i tillegg lærer du hvordan du kan endre tankegangen når det gjelder mat, trening og spising slik at livsstilsendringen blir varig og til å leve med. Jeg kjenner en som deltok på et slikt kurs og hadde stort utbytte av det.

Min umiddelbare tanke er at du burde kutte ned på mengden brød og erstatte det med salat med masse forskjellige grønnsaker, litt fullkornspasta og litt skinke eller kylling. Salami inneholder mye fett og bør spise sjeldent.

Du må spise 5 om dagen, dvs 450 gram grønnsaker (utenom poteter) og 300 gram frukt. Frukt og grønnsaker inneholder mye som er sunt for deg.

Epledrikk er sikkert godt, men det er bedre å spise frukt. Da får du fiber i tillegg til vitaminene. ;) Til hverdags er det best å drikke vann, kanskje med en limeskive i for å få litt smak.

Lykke til. Du har en lang vei å gå, men jeg er sikker på at du kommer til å nå målet ditt. :)

Det er sikkert mange her inne som kan mye mer enn meg, men dette er ihvertfall noen tips.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

- Mye brød (hvert måltid), som er mindre bra

- Salami og (fet) ost er omtrent det feteste pålegget du kan velge, og igjen er dette til hvert måltid

- Børek = igjen, karbo. I tillegg har de børekene jeg har spist iallefall vært utrolig fete

- Epledrikk, hva er det? Jeg tenker eplenektar, som er MYE sukker.

- Ingen grønnsaker?

-------

Jeg hadde holdt meg til 2 skiver brød om dagen, byttet de andre skivene med grove knekkebrød, havregrøt kanskje? Salater, grønnsaker, rene proteiner (kyllingfilet, rent svinekjøtt, karbonadedeig, byttet ut salami på skiven med kokt skinke f eks), introdusert fisk (torsk, laks, makrell, tunfisk...)

Gjest smoothie22
Skrevet

takk for svar! var som sagt bare dette jeg hadde hjemme idag,jobber i hjemmesykepleien og hadde ikke tid til og gjøre noe spennede med menyen. men hvordan burde dagen se ut, ifra begynnelse til slutt? ja, veier 140 kg, det ser ikke sånn ut, fordi den er veeeldig gjevnt fordelt, min personlige trener ble veldig overrasket over tallet, da jeg som sagt ikke ser så tung ut, men det er slitsomt for kroppen min, selv om jeg er rask til beins og ikke merker det på den måten. men, pga mye hodepine vil jeg prøve og komme imål med vektnedgang.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Et eksempel på mine matvaner:

Frokost:

1 skål havregrøt (laget med ekstra lettmelk) m/kanel og et eple i terninger.

eller

1 havreknäcke og en skive grovbrød m/ kokt skinke/ost/makrell/leverpostei + grønt

1 glass juice el 1 glass melk (ekstra lett), svart kaffe

Mellom:

1 frukt eller en gulrot/kålrot

Lunsj:

Salat - ubegrenset mengde grønnsaker i tillegg til enten kokt skinke, grillet kylling/kyllingfilet, reker og kanskje litt fetaost, fullkornpasta eller cottage cheese

eller

omelett av 2 egg, grønnsaker (løk/paprika/sjampinjong/squash etc) + grønn salat

eller

2-3 havreknäcke eller to skiver grovbrød (pålegg som frokost)

Vann/Farris og te (usøtet eller suketter)

Mellom:

1 frukt, litt grønnsaker i biter (f eks gulrot/kålrot/blomkål/reddiker/neper)

eller

1 lettyoghurt

eller

en liten neve blandete nøtter

Middag:

Veldig variert, men "vanlig" middagsmat. Er forsiktig med poteter/pasta/ris og evt sauser til meg selv, har alltid mye grønnsaker og lager all mat fra bunnen selv. Alt fra kjøttkaker (to kjøttkaker med kanskje èn ss saus, en potet og resten av tallerkenen med dampet brokkoli/nykål/gulrøtter - resten av familien spiser kjøttkaker og poteter i saus med kålstuing) til grillmat (grillet kyllingfilet eller laksefilet, gresk salat av tomat, agurk, løk, paprika, litt fetaost, oliven til meg, det samme + grillpølser og potetsalat til resten av familien) til wok (svinefilet i strimler og grønnsaker med chili, ingefær, hvitløk, koriander, fiskesaus - ris eller nudler ved siden av til familien).

Isvann/Farris og noen ganger lettbrus/tørr hvitvin å drikke

"Kvelds"

En skål "fruktsalat" (rett og slett oppskjært frukt/bær)

eller

1 smoothie (frosne bær, 1/2 banan + litt juice)

eller

1 skyr og litt nøtter om jeg er sulten

eller

hjemmelaget saftis på Fun light

Drikker masse vann gjennom hele dagen, drikker ubegrenset usøtet te, gjerne en latte (med skummet melk, ingen søtning selvfølgelig). Har jeg lyst på mer frukt/grønnsaker/bær spiser jeg det.

Pga en kronisk sykdom trener jeg dessverre lite, men svømmer tre kvarter i uken + går en times tur i moderat/raskt tempo to/tre ganger i uka.

--------

Jeg var 40 kg overvektig, men med dette kostholdet går jeg ned mellom 2-5 kg i mnd. "Bare" 10 kg igjen nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...