Gå til innhold

Problem med tidligere utleier


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Poster denne som anonym ettersom det er en del detaljinformasjon i innlegget. (beklager langt innlegg, men jeg er usikker på hvor mye jeg kan korte ned uten å droppe relevant informasjon)

Vi har leid en leilighet i 2 år, som vi flyttet ut av for ca 1 uke siden. Leiligheten er generelt nedslitt, og det var ikke rundvasket da vi flyttet inn (overflater var rene, men det var ikke vasket oppå lister, bak skap, vegger og tak, stekeovnen var bare overfladisk vasket etc.).

Nå som vi har flyttet ut vasket vi forholdsvis bra, men ikke vegger og tak ettersom det ikke har blitt merkbart mer skittent siden innflytting (klut med salmiakk laget tydelige hvite spor når vi flyttet inn, så det ville blitt ganske mye ekstraarbeid å skrubbe disse). Komfyren, og spesielt døren var nedgrodd av gamle matrester, vi har skrubbet litt med ovnsrens og ellers dekket med aluminiumsfolie og bare ignorert at den ser ekkel ut de årene vi har bodd i leiligheten.

Problemene kom når vi skulle flytte ut. Da kommer plutselig moren til huseieren (huseier var bortreist da vi flyttet ut, så det var foreldrene som tok sjekk av leilighet) og klager på renholdet. Spesielt ovnen var jo "skinnende ren" når vi flyttet inn. Hun kommenterte også at taket hadde skjolder, men godtok at disse var der når vi flyttet inn. Vi insisterte på at ovnen var enda mer skitten da vi flyttet inn, men for å unngå mer krangling godtok vi å vaske den. Bortsett fra dette mente de leiligheten var OK.

Nå idag fikk vi melding fra huseier om at de hadde brukt en dag på å rundvaske, og kom til å trekke i depositumet vårt (vet ikke hvor mye de vil trekke enda)

Vi har noen bilder som viser det dårlige renholdet ved innflytting, men vi skrev ingenting om det i kontrakten (angrer selvfølgelig på det nå).

Men kontrakten sier at leiligheten skal leveres tilbake i samme stand som ved innflytting, og dette dekker vel renhold også? Enhver renholder vil se at skitten i leiligheten kommer fra lenger tilbake enn 2 år.

Hvilke rettigheter har vi i denne saken?

Hvis vi skal kontakte advokat, hvordan går vi frem? Og vet noen hvor mye en advokat vil ta for å se på saken vår? Det er egentlig ikke så farlig for oss om noe av depositumet går med til advokat, men vi vil ikke la huseierne komme unna med at vi skal måtte betale for skitt de ikke vasket bort før innflytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At leiligheten var skitten når dere flyttet inn er noe dere skulle tatt der og da. For meg er det en selvfølge å vaske ned en leilighet fra gulv til tak når jeg flytter ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

TS her igjen. Dette er første stedet vi har leid, så jeg vet vel egentlig ikke hva som er vanlig og ikke av vasking, bare at leiligheten skal se lik ut ved inn- og utflytting. Og vår var definitivt renere ved utflytting.

Men vi burde selvfølgelig sagt noe da vi flyttet inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At foreldrene sa OK etter at dere hadde vasket ovnen, tilsier vel egentlig at utleier ikke skulle kunne klage mer på utvaskingen i etterkant. Og jeg synes faktisk de burde tatt det opp med dere før de rundtvasket leiligheten, for dette burde de gitt dere mulighet til å fikse hvis dere ikke ønsket at det skulle bli tatt av depositumspengene.

Men hva slags rettigheter dere har, det vet jeg rett og slett ikke. Har vært borti vriene utleiere før når det gjelder utvasking. Noen prøver visst for harde livet å suge til seg litt av depositumet for alt det er verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Deres problem her er at dere ikke sa ifra om dårlig renhold (og tok bilder) før dere flyttet inn, og heller ikke fikk utleier til å enten vaske grundigere eller skrive under på tilstanden. Da hadde dere kunnet vist til den skriftlige overenskomsten når det ble klaget på rengjøring. Det er håpløst for leieboere å komme i ettertid og si at boligen ikke var ren nok før de flyttet inn. Men utleieren har gjort en feil her; å bare vaske rundt og kreve deler av depositum. Dere skulle ha fått beskjed om at rengjøringen var for dårlig, hva som huseier mente måtte vaskes grundigere, og så fått tilbud om å vaske en gang til selv. Dersom dere hadde nektet å vaske mer, kunne huseier ha gitt dere prisoverslag på full rengjøring av profesjonelt renholdsbyrå og krevd prisen for dette trukket fra depositum. Men når de velger å vaske før de har avklart saken med dere, har de gått litt fort frem og kan heller ikke ta særlig mye for eget arbeide.

Jeg vet ikke hvor store rettigheter dere har i denne saken siden dere ikke dokumenterte noe før innflytting og klaget til huseier, men dere har muligheten til å protestere på å frigi noe av depositumet. Det dere kan gjøre er å gå til banken eller sende brev dit der dere krever å få depositumet utbetalt. Da sender banken brev til huseier om at dere krever pengene og at h*n har en måned på seg til å protestere. Hvis huseier skal protestere, må h*n vise dokumentasjon på at hun oppretter sak (f.eks. til Forliksrådet) for å kreve det h*n mener dekker husvasken. Da går saken til Forliksrådet og dere må møte til mekling der. Deres dom er juridisk, men utføres av "vanlige" folk og baseres på sunn fornuft og dokumentasjon fra begge sider. Tapende part må betale gebyret (ca 850 kr) og evt omkostninger for saksgangen.

Hvis huseier ikke svarer innen fristen kan banken betale ut hele depositumet til dere.

Forhåpentligvis går ikke saken lengre enn til forliksrådet, men hvis en av partene ikke godtar dommen fra forliksrådet, går saken videre til høyere hold. Da blir det i såfall dyrt, så det tviler jeg på kommer til å skje. De fleste blir enige i forliksrådet og godtar dommen derfra.

Uansett; lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde sagt fra om dette når du flyttet inn, vasket og trekt fra på husleie. Henvist til bilder der skitten vises.

Det er veldig fristende å gjøre som forrige leieboer, forlate leiligheten like skitten som den var når du flyttet inn, men du har huseier etter deg så lenge du ikke har sagt fra om dette når du flyttet. Det er faktisk riktig av huseier å trekke av depositumet når du gjør det på den måten.

Jeg var forøvrig like forbannet når jeg flyttet inn i den leide leiligheten jeg hadde men jeg krevde vaskehjelpen til huseier når jeg flyttet ut, og hun måtte ta nedvask til en billigere pris istedenfor vaskebyrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coarvi

Du kan ikke la vær å vaske helt, helt grundig bare fordi det var skittent da du flyttet inn. At dere ikke klagde da dere flyttet inn er helt og holdent deres ansvar.

På den annen side kan huseier ikke vaske og så trekke det fra depositum uten å bli enige med dere først. Dere skal ha mulighet til å rengjøre det på nytt selv, og da må de jo gi beskjed. At foreldrene også godtok vasken først gjør at dere egentlig har veldig gode kort på hånden.

Jeg ville hvertfall ikke gitt meg på dette (uten at jeg skal påstå at det 100% sikkert er dere som har "rett")! Huseier har "dreti på draget" selv når han vasket selv uten å gi dere en ny sjanse. Synd for han...;)

men husk til neste gang at dere klager med en gang hvis husrommet ikke er rengjort. Hvis dere da blir enige om at dere kan vaske "like dårlig" når dere selv flytter ut dere få det skriftlig (for å slippe krangling). Å komme med billedbevis lenge etterpå er for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har faktisk en ganske god sak. Ikke fordi det er greit at dere tenkte at den var skitten da dere flyttet inn, og derfor ikke vil vaske godt når dere flytter ut, men fordi huseier godkjente renholdet da dere flyttet ut, og ikke har anledning til å trekke fra depositumet etter eget godtbefinnende. Dersom utleier mente det var for dåriig renhold skulle han sagt i fra ved overlevering, og du skulle hatt sjansen til å rette det opp. Dette kunne ha medført at overleveringen ble forsinket, og de kunne ha krevd leie for de dagene det evt hadde tatt.

Det dere må gjøre er å kreve utbetaling av depositumet, så får utleier evt lage sak av det. Gi beskjed til utleier at dere ikke godtar kravet, og at de evt får ta det videre.

Hele saken avhenger av at utleier godtok overlevering da dere flyttet, og at det ikke ble gjort avtale/krav om ytterligere vask som dere nektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

TS her igjen. Takk for alle svar.

Vi har bestemt oss for å gå til banken og kreve depositumet frigitt, så har huseierene 4 uker på seg til å komme med eventuelle krav. De har fortsatt ikke gitt oss beskjed om nøyaktig hva som var galt med vaskingen vår, eller hvor mye de mener de kan ta seg betalt for det, og vi begynner å bli litt lei av å vente.

Forøvrig har vi bilder som viser flekker på vegger og skitt på komfyren ved innflytting, så jeg antar disse kan brukes som "motbevis".

Men vi har definitivt lært at samme hvor nedslitt og ødelagt en leilighet er skal vi alltid få med småtingene i kontrakten neste gang vi leier, så noe positivt er det jo kommet ut av dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har vi bilder som viser flekker på vegger og skitt på komfyren ved innflytting, så jeg antar disse kan brukes som "motbevis".

Det er egentlig ikke så relevant at det var ganske skittent da dere flyttet inn, dette burde dere klaget på den gangen. Men om det f eks er skitt som ikke lar seg fjerne er det jo noe annet. Hold dere så saklig og ryddig så mulig fremover nå, sånn at dere står sterkt om det faktisk blir noen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

TS her.

Tenkte jeg skulle oppdatere saken, tilfelle noen med liknende problemer søker den opp senere og vil vite hvordan det gikk.

Vi kontaktet banken, som sendte brev til utleier og 5 uker senere fikk vi pengene :) Utleier har tydeligvis ikke giddet å svare hverken oss eller banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kommer ikke over tanken på at da har dere bodd der i den skitten i to år selv jeg, uten å vaske vegger og tak, bare fordi det var møkkete når dere flyttet inn?

mmm, lekkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kommer ikke over tanken på at da har dere bodd der i den skitten i to år selv jeg, uten å vaske vegger og tak, bare fordi det var møkkete når dere flyttet inn?

mmm, lekkert...

Det tenker jeg også. Leiligheta jeg leier nå så heller ikke bra ut da jeg flyttet inn, men jeg vaska den totalt ned før jeg følte meg vel her.. Å bo i andres dritt vil jeg rett og slett ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...