Gå til innhold

Hvordan bli glad i trening?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er rett og slett ikke glad i å trene, jeg hater det så intenst.

Jeg har trent 3-5 dager i uken siden nyttår og prøvd en del forskjellige treningsformer, men jeg har alltid gjort det fordi jeg følte at jeg måtte trene, ikke av ren glede.

Kroppen er strammere, vekta har gått nedover, energinivået er blitt bedre, men jeg liker fortsatt ikke å trene.

Jeg har prøvd dans, aerobic, styrkeøvelser, turer i skog og mark, Wii Fit Plus, trene både alene og sammen med andre, men det er like forbanna tungt å komme i gang og få det unnagjort hver eneste gang. :sukk:

Er det noen som har noen gode råd til hva jeg kan prøve?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner deg så innmari godt! Har det på akkurat samme måten :klemmer: Nå som jeg er gravid er det begrensa med hva jeg trener, men jeg går daglige turer i skog og mark ( tråkker på litt i oppoverbakke )og føler dette er nok nå.

Spent på å høre gode råd på denne tråden....

Jeg har hørt at hvis du biter tennene sammen i de første 8 ukene av trening blir det lett og gøy.....særlig. :glare:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser du har prøvd mye ulike aktiviteter, og det er jo kjempebra.

For meg handler det ikke om at trening er deilig mens jeg holder på. Det er den følelsen jeg får da jeg er ferdig med å trene som for meg er himmelsk. Det er denne som gjør at jeg fortsetter og synes trening er deilig. Jeg føler meg aldri så bra som jeg gjør på vei inn i dusjen og mens jeg er der, kjenner at kroppen brukt. Det blir min motivasjon. Om vinteren f.eks, er det ikke noe som er så deilig som å komme inn etter å ha jogget, ta seg en dusj, på med joggebuksa og sette på god deilig te.

Kanskje du kan føle litt mer på hva som er etter trening, og ikke mens du trener?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan føle litt mer på hva som er etter trening, og ikke mens du trener?

TS her.

Dette var et godt råd og det har jeg egentlig aldri tenkt over før.

Visst er det deilig å være ferdig, men jeg har nok ikke kjent ordentlig etter på denne følelsen. :)

Sequax: Krysser fingrene for at det letter for deg også etterhvert. :klemmer:

Skrevet

Jeg har flere strategier:

1. Den nevnte etterpåfølelsen som jeg nyter til fulle mens jeg går ut og inn av badstuen en halvtimes tid. Den kan ikke oppnås uten å ha trent.

2. Å gjøre noe som er gøy! Det innbefatter sjelden et treningssenter. Jeg drev med kampsport i mange år, og ridning osv. Dette er trening som ikke primært oppsøkes for treningens del, men fordi man trives, har det moro og blir hekta. Jeg har tenkt å ta opp kampsporten igjen på sikt.

3. Når jeg må på treningssenteret og trene kondis (BLÆRK - det verste jeg vet), har jeg med en episode av en eller annen serie på ipod. Setter på et forhåndsprogrammert program, og så er det bare om å gjøre å holde tempoet oppe mens jeg nyter spennende mordgåter. Det er vanligvis ikke noe problem. Og det er en fordel at det ikke er en dramaserie, men noe som er litt spennende.

4. Jeg syns faktisk det er moro å sykle, så jeg bruker sykkel som transport mest mulig. Da slipper jeg å tenke mer på trening (sykler til jobb og byen osv, som innebærer endel km pluss oppoverbakker så det ljomer i lårene).

Skrevet

For meg har nøkkelen til å virkelig elske trening vært å finne noe jeg liker å gjøre og som jeg mestrer.

For meg har dette vært yoga og spinning (jada - en sær blanding), men begge deler gir meg et mentalt løft både mens jeg gjør det og etterpå. Det å la seg oppsluke helt av en aktivitet er godt, rett og slett.

Skrevet

Du må ha et mål. Ha et realistisk mål. Det er kjekkere med mål som feks at du skal gjennomføre noe på en viss tid, eller mengde/volum. Det kan være Birkebeinerrennet på ski, Bergen-Voss på sykkel, gå over Finnmarksvidda, løfte 100kg i benkpress, ta nm-gull i løpende villsvin, osv.

Da har du en grunn til å gå å trene og gjerne slite litt på gymmet.

Du kan også ha mål der du ønsker å gå ned eller opp i størrelse, jeg anbefaler dog ikke å ha en kroppsvekt som mål. Den varierer ut i fra sammensetningen mellom fett, bein og muskler og er lite egnet til å fortelle om du er i god form.

Da er midjemål, brystvidde, armvidde, lårvidde, etc, bedre å satse på.

I tillegg er det mer motiverende å ha et ferdig lagt opp treningsprogram som har innlagt progresjon. Om du ikke gjør det litt tyngre for hver gang kommer du ingen vei! Har du penger til det kan du leie en personlig trener.

Sist, men ikke minst: Lær mer om trening & kosthold. Følg med på forum, les blader eller blogger.

Skrevet

Jeg sliter med det samme, og jeg føler at den gode følelsen etter trening ikke er nok. Likte rådet om å sette seg et mål, så den skal jeg tenke litt på. Usikker på hva det skulle ha vært, men klarer vel å komme på et eller annet.

Skrevet

Jeg har egentlig vært slik at jeg må ha det moro når jeg trener. Derfor har jeg alltid drevet med ballsport. Nå i voksen alder har jeg måtte tvinge meg til å trene alene. Jeg måtte planlegge godt før jeg startet. Mitt hovedmål var MESTRING, altså finne balansen mellom å ikke ha for lange treningsøkter og virkelig klare å gjennomføre dem slik at jeg følte lyst til å gjøre det samme om igjen.

Gjest Elfrida
Skrevet

Har du prøvd noen former for lagsport?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde veldig nytte av å ta noen timer med personlig trener for noen år siden. Det var bare snakk om en gang i måneden, men da satte han opp nytt program for meg hver gang. Det jeg ikke likte forsvant neste gang, det jeg likte fikk bli med videre, og til slutt fant jeg nok ting jeg likte til å faktisk komme meg igang på egenhånd. Dessuten ble vi enige om hvilke mål jeg skulle ha fra gang til gang (trene ti ganger, klare tyve armhevinger, o.l.), og jeg ble veldig motivert til å klare det, fordi det ville bli så flaut neste gang om jeg hadde skulket. Og da ser man jo fremskrittene klarere også.

Ja, og så passer jeg på å bare ha fine treningsklær. Min indre bimbo må også fores for at det skal funke!

Skrevet

For meg er følelsen etter trening - at jeg har klart/nesten klart det jeg satte meg som mål - det som gjør at jeg nå trener med glede. Og en belønning i ny og ne, som ny treningsbukse når jeg klarer å løpe i 5 min uten pause, pulsklokke når jeg når målet mitt forhåpentligvis i august, nye sko når jeg har løpt en viss lengde.

Det er vel det å vite at trening bare er godt for kroppen. Jeg fikk et ekstra dytt i april/mai når jeg fikk beskjed at jeg har høyt kolesterol, og at jeg måtte endre livsstil. Derfor vet jeg at etter hver endte trening har jeg gjort noe for å forandre kroppen min til det bedre, og at jeg kanskje lever en del år lengre.

Og jeg må også si at jeg skjønner veldig godt hva du mener, jeg har også alltid hatt det samme problemet inntill nylig. Det er en kneik man må over.

Skrevet

Ufattelig mye som gjør at jeg har blitt glad i trening.

Spennende å sette egne rekorder. Blir kjent med kroppen. Herlig følelse etter trening. Viktig å trene noe en trives med, ellers blir det bare ork.

Gjest Nanne70
Skrevet

Ufattelig mye som gjør at jeg har blitt glad i trening.

Spennende å sette egne rekorder. Blir kjent med kroppen. Herlig følelse etter trening. Viktig å trene noe en trives med, ellers blir det bare ork.

Et motivasjonstips som alltid går igjen, er å trene noe en trives med. Noen av oss bor på steder der vi ikke har så mye å velge mellom, og kanskje ikke kan velge den treningsformen vi trives best med. Hva foreslår du at man gjør da? Det ikke alltid så lett å finne en annen treningsform man liker. For min del er den morsomste treningsformen jeg vet, danseaerobics i sal, og jeg er sikker på at jeg hadde kommet til å elske Zumba. Det er bare det at det ikke finnes noe slikt tilbud i mils omkrets, og å gjennomføre denne treningen hjemme alene er uaktuelt, bl.a. pga plasshensyn. Så alle har ikke anledning til å finne noe de trives med, og må bare leve med å tvinge seg gjennom de treningsformene som er mulig å få gjennomført der man bor.

Skrevet

Men det er da mange ting man kan trives med også utenom tilbud? Rollerblades/rulleski, sykkeltur, fartslek, orientering, aking, klatre i trær og på knauser, hoppe tau og strikk, trampoline, øve på å stå på hendene, hinderløyper i skogen, svømme og leke i tjernet... Bruk fantasien! Mange ting er trening som vi ikke nødvendigvis assosierer med trening, og da er det ofte litt gøyere også. Nå om sommeren er det endeløse muligheter! Om vi teten også, forsåvidt. Det er i mine øyne slik variert aktivitet som er det beste både for kropp og ikke minst sjel.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter også med motivasjonen, men det er fordi jeg vil så inderlig kunne jogge "hele tiden". Drømmer om å kunne jogge avgårde i en halvtime med god musikk på ørene og bare kose meg. Men dessverre har jeg nettopp begynt, og klarer ikke jogge noe særlig mer enn 1-2 minutter av gangen. Men allikevel har jeg et mål om 2-3 måneder å kunne det, og det holder meg gående (so far hvertfall).

Har du prøvd å tenke på at det blir "gøyere" når du har større kapasitet?

Gjest Nanne70
Skrevet

Men det er da mange ting man kan trives med også utenom tilbud? Rollerblades/rulleski, sykkeltur, fartslek, orientering, aking, klatre i trær og på knauser, hoppe tau og strikk, trampoline, øve på å stå på hendene, hinderløyper i skogen, svømme og leke i tjernet... Bruk fantasien! Mange ting er trening som vi ikke nødvendigvis assosierer med trening, og da er det ofte litt gøyere også. Nå om sommeren er det endeløse muligheter! Om vi teten også, forsåvidt. Det er i mine øyne slik variert aktivitet som er det beste både for kropp og ikke minst sjel.

Nå har jeg i utgangspunktet samme problem som TS - jeg liker egentlig ikke å trene, og er nok veldig sær på hvilke aktiviteter jeg liker. De tingene du nevner er bra, de, men jeg har ikke noe forhold til den typen aktiviteter, så det er lite trolig at jeg kommer til å begynne med dem nå. Jeg er ikke en sånn person som liker å leke ute i naturen, rett og slett. I tillegg er slike uteaktiviteter veldig væravhengig, noe som kan bli et problem når man bor på Helgelandskysten. Sommeren så langt har vært mildt sagt elendig, og da er det ikke noe gøy å være ute i det hele tatt.

Skrevet

Du kanske helt enkelt tränar för hårt eller för ofta? Går man ut för hårt i början tröttnar man ju direkt. Testa att bara träna 2 gånger i veckan och satsa på mycket vardagsmotion? Och kör då inte två likadana pass! Kör ett styrkepass och ett konditionspass (till exempel dans, löpning eller simning). Träningen går ju att variera i all oändlighet, men det gör ju ingen nytta om du ändå upprepar dig vecka efter vecka. ;) Gör ett avtal med en väninna att ni ska ta en långpromenad ihop? Eller få med någon till simhallen? En träningskompis gör allt så mycket mer kul, så länge man fortfarande peppar varandra.

Hur gör du i vardagen? Går/cyklar du till jobbet/affären varje gång? Går du ut på promenad på lunchen? Sådana saker är faktiskt ganska trevlig motion utan att man ens tänker att det är motion. Det är när ordet "träning" nämns som man kan bli lite modfälld.. :gjeiper:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg i utgangspunktet samme problem som TS - jeg liker egentlig ikke å trene, og er nok veldig sær på hvilke aktiviteter jeg liker. De tingene du nevner er bra, de, men jeg har ikke noe forhold til den typen aktiviteter, så det er lite trolig at jeg kommer til å begynne med dem nå. Jeg er ikke en sånn person som liker å leke ute i naturen, rett og slett. I tillegg er slike uteaktiviteter veldig væravhengig, noe som kan bli et problem når man bor på Helgelandskysten. Sommeren så langt har vært mildt sagt elendig, og da er det ikke noe gøy å være ute i det hele tatt.

Jeg mener ikke å være frekk, men her får jeg følelsen av at "kan ikke" er en mye brukt frase hjemme hos deg. Eventuelt "vil ikke" eller "orker ikke".

Alt jeg prøver å si er at det er ingen som kommer særlig langt ved bare å se begrensninger.

Skrevet (endret)

Dette var jo bare eksempler fra min side. Bruk fantasien! Det fins også gode bøker for f.eks pilates. Gidder du ikke gjøre plass i livet ditt til trening (og en liten, billig ergometersykkel foran tvn), da kan vi ikke hjelpe deg.

Endret av tineline

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...