Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ble det tatt mye bilder/film under fødselen? Angrer du dersom du ikke gjorde det?

Er usikker på om vi skal ta med filmkamera. Kommer uansett ikke til å filme noe nedenifra altså :ler: Men kanskje litt før babyen kommer, og med en gang den har kommet ut.

Syntes jordmor det er rart hvis vi gjør det, eller er det ganske vanlig? :)

Gjest pysepusen
Skrevet

Vi hadde en avtale at det ikke skulle tas noen bilder før jeg sa det var greit. Tror vi kom på fotoapparatet når bebisen var nesten en time gammel :) Og jeg angrer ikke på at vi ikke tok noen bilder før for å si det sånn!

Tror ikke jordmor synes det er rart hvis dere tar fram kamera (film/bilde), for vår spurte om vi skulle ta bilder eller ikke ;)

Skrevet

hos oss kom barnepleieren og spurte etter kamera straks ungen var kommet ut. Hun tok kameraet og knipset bilder av oss tre når babyen kom på brystkassen min. Så tok faren over og knipset litt bilder mens hun ble stelt og veid etc.

Vi tok ingen bilder før dette, og kan ikke si at jeg savner det heller.

Gjest molte
Skrevet

Er det noe jeg er glad for at vi ikke har på film, så er det fødslene! :ler:

Prøvde å filme litt etter at barnet var kommet til verden, men det var for mørkt på fødestua. Vi har noen få bilder fra da vi kom til føden, og et bilde av den nyfødte, og det greier seg egentlig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns at alt som har med fødsel å gjøre, tilhører foreldrene - kun! Det er en skikkelig uting å skulle forevige og vise for "alle", noe som er så privat, unikt og høyst personlig. Når ungen er født, kan bilder tas.

Skrevet

Jeg tror nok jeg vil ha litt film fra fødselen. Selvfølgelig ikke en film man setter på i familiebursdager osv, men følelsene og det fantastiske som skjer vil jeg helt klart ta vare på. Også i den sammenheng at jeg vil lage en film om livet til barna mine til konfirmasjonen, og da er det lurt å ha litt film fra de første minenne.

Skrevet

Jeg har et par bilder fra fødselen i et rolig øyeblikk. Synes det er kjempefint å ha et bilde for meg selv og samboer fra dette øyeblikket.

Skrevet

Jeg har ingen bilder eller film fra fødsel eller når baby lå på magen, og det synes jeg er litt dumt idag. Første bildet er når han ligger på vekten. Jeg ville ikke ha film fordi jeg ikke var interessert i å vise frem fødselen til noen - men det trenger man jo ikke! Mannen ble litt satt ut av fødselen, og glemte å ta bilder. Min konklusjon er at det kan være lurt å sette på et HD filmkamera i vinduskarmen f.eks. med en konservativ vinkling, som kan stå og surre å gå uten at det er noe hovedfokus. Så kan man se på filmen selv etterpå for å gjennoppleve en stor dag, uten at man trenger å dele den med noen andre, og man kan bruke filmen som råmateriale til å hente ut stillbilder. Hvis man filmer hele seansen når babyen kommer på magen til mamma, vil man ha mye materiale å hente stillbilder fra. Hvis pappaen glemmer bort å være fotograf i all ståheien ;)

Skrevet

Nå har ikke jeg født enda, men planen er at vi tar med fotokamera inn i fødestuen og samboer tar noen bilder når han føler for det. Vi tenker som så at vi kan bare slette bilder om det er noen jeg absolutt ikke vil ha der. (om jeg ikke klikker i vinkel når han tar det frem når fødselen endelig står for tur da ;))

Filmkamera skal vi bruke etterpå. Jeg vil ikke at noe som helst skal filmes når fødselen holder på. Tror ikke jeg vil høre eller se meg selv da :P

Skrevet

Har vel to bilder av meg sittende i sengen før "helvete" var i gang. Hehe.... Altså før riene begynte å strømme på i ett. Ville aldri i verden hatt noen bilder av meg da. Usj.. Liggende i senga med et forvridd ansikt av smerte - nei takk....

Men med en gang baby var ute så var det sååå kos. Lå i senga og ammet og da ble det tatt bilder. (Ikke noen bilder jeg viser til andre da - jeg så heeeeeeelt forferdelig ut!) Men ok å ha.

Husker moren til sambo knipset meg og babyen som en gal på barsel og det irriterte meg grønn. Har aldri følt meg så snuskete og ekkel før, og syns det var grusomt å bli tatt bilder av.... Av ungen - greit! Men av meg? Nei takk!

Skrevet

Har vel to bilder av meg sittende i sengen før "helvete" var i gang. Hehe.... Altså før riene begynte å strømme på i ett. Ville aldri i verden hatt noen bilder av meg da. Usj.. Liggende i senga med et forvridd ansikt av smerte - nei takk....

Men med en gang baby var ute så var det sååå kos. Lå i senga og ammet og da ble det tatt bilder. (Ikke noen bilder jeg viser til andre da - jeg så heeeeeeelt forferdelig ut!) Men ok å ha.

Husker moren til sambo knipset meg og babyen som en gal på barsel og det irriterte meg grønn. Har aldri følt meg så snuskete og ekkel før, og syns det var grusomt å bli tatt bilder av.... Av ungen - greit! Men av meg? Nei takk!

Kunne ikke vært mer enig.. Jeg ville ikke ha bilder eller film fra fødselen.. Trenger ikke å bli minnet på smertene, vi vil da ha flere etterhvert :fnise:

Og hos meg ble det også tatt masse bilder etterpå, var så irritert, og er ikke glad i de bildene! Som du skriver, helt greit av babyen, men jeg trengte IKKE å være med på de bildene.. Følte meg skikkelig ekkel jeg også husker jeg...

Og mannen hadde mer enn nok med å holde meg i hånden og be meg om å puste, og ikke tenkte noen av oss på det heller...

Men har til gjengjeld en venninne som har begge fødslene på film.. Filmet rett nedenifra.. Så du får nok ikke noen rare blikk om kameraet blir tatt opp :)

Skrevet

Det er en grunn til at man glemmer hvor vondt det var og at man i det hele tatt glemmer det meste av fødselen. Man trenger kanskje ikke bli påminnet i ettertid med film. Huff a mei, så tøff er ihvertfall ikke jeg. Se seg selv svett og naken, badet i blod og gørr. Blæh

Skrevet

Her kom fyrste bildet då ungen lå på brystet mitt, eit par minutter gamal.

Skrevet

Vi tok første bilde da babyen ble lagt på brystet mitt. Angrer på at vi ikke filmet mer fra fødselen. ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke aktuelt på forhånd, og heller ikke når det kom til stykket. Jeg har alltid syns det har vært vanskelig med folk som absolutt skal vise frem sånt fra sykehuset, det er både skremmende og for privat meg å se. Jeg var derfor bestemt på å først ta bilder når babyen var vasket, og vi var helt ferdige med fødselen.

Nå ble det såpass kaotisk fødsel, at det ikke ble diskutert å ta bilder eller film i det hele tatt, før vi var ute av fødeavdelingen. Jeg er glad for det. Jeg så ekstremt dårlig ut selv, badende av svette, i den grad at mitt lange hår dryppet av svette, sminken min var over alle hauger, jeg var forgrått, blodsprengt, og det var blod overalt på sengen, meg, overhallen min osv. Så jeg ville ikke hatt bilde da! Jeg ble dusjet etter et par timer,iallfall kroppen min, ikke håret. Babyen vår var fin, men pappaen var også svært medtatt, skitten, svett og med blod på, og ville ikke hatt bilder heller. Når vi var alene, og hadde stelt oss og babyen litt, tok vi de første bildene. De er det veldig hyggelig å ha, og de kan vises frem til alle. Videokameraet var da desverre tomt for strøm.. så første video er ikke før vi var på plass hjemme igjen, det er litt dumt.

Annonse
Skrevet

Vi tok noen bilder i rolige øyeblikk under selve (mellom riene), og det er jeg veldig glad for at vi gjorde. Noen av dem ble veldig fine; de fleste er tatt i fredfylte øyeblikk mens jeg lå i badekaret og samlet krefter. Mannen spurte hver gang han tok bilde om det var ok (han er veldig fotointeressert), og jeg sa klart fra når det ikke var greit. Dette er ikke bilder vi viser frem, det er kun for vår egen del (kun et par nære venninner har sett dem), og det er ikke blod og gørr på bildene. Vi tok også bilder med en gang barnet kom opp på brystet mitt. Men selve forløsningen var det ikke aktulet å ta bilde av, for å si det sånn.

Skrevet

Her fant mannen fram kamera og tok bilde i det snuppa hadde kommet ut. I ettertid så skulle jeg gjerne hatt noen bilder fra selve fødselen, altså mellom riene osv, så jeg tror nok det blir flere bilder denne gangen (for min egen del, ikke for å dele med alle og enhver ;)).

Skrevet (endret)

Vi har et par bilder fra tidlig i fødslen, hvilende med stooor mage blid og fornøyd, og et som viser alle dippeduttene jeg var tilkoblet. Også noen bilder fra da babyen kom på brystet mitt. Ingenting i mellom, falt oss ikke inn å ta noe utover det, ble unaturlig.

Kommer til å gjøre det samme denne gangen. Koselig å ha noen bilder fra fødestua, og av babyen helt fersk.

Ingen som tok bilder av meg på barsel, heldigvis, bortsett fra mannen som visste når det var ok og ikke.

Vi har heller ingen film, filmet vel ikke før vi var hjemme igjen tror jeg. Tror ikke sønnen vil være interessert i å få se sin egen fødsel på film heller, så ser ikke noe behov. Unnfangelse og fødsel er foreldreting :)

Endret av Prada
Skrevet

Jeg synes det er rart at folk fokuserer på at bilder og film tas for å vises til et bredt publikum. Jeg tar bilder og film først og fremst for min egen del, for meg og mannen og barnet. Innimellom viser vi frem hvis noen er interessert, men bare bilder som har innhold det er OK å dele. Jeg har jo bilder av at ungen ammer mens jeg er naken på overkroppen også. Koselig å ha for meg, men har ingen planer om å vise dem frem!

Skrevet

Jeg synes det er rart at folk fokuserer på at bilder og film tas for å vises til et bredt publikum. Jeg tar bilder og film først og fremst for min egen del, for meg og mannen og barnet. Innimellom viser vi frem hvis noen er interessert, men bare bilder som har innhold det er OK å dele. Jeg har jo bilder av at ungen ammer mens jeg er naken på overkroppen også. Koselig å ha for meg, men har ingen planer om å vise dem frem!

Helt enig! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...