Gå til innhold

Kan muskelceller bli til fettceller?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, alle serlig lærere på skolen har alltid sagt til meg at muskelceller kan bli til fettceller. De har sat at om en for eksempel trener armene og slutter og trene de vil muskelcellene bli omgjort til fettceller. (og dermed bli store). Eller har ridd og har hatt godt trente lår men slutter og ri vil lårene til de som har drevet med ridning bli veldig veldig store.osv osv

Jeg har alltid syntes det hørtes merklig ut men etter og ha hørt det så utrolig mange ganger ble jeg til slutt inforstått med at slik er det.

I treningsammenheng sa plutselig venninna mi at muckelceller aldri kan bli til fettceller fordi det er to ulike typer celler.

Venninna mi pleier og ha rett, men det skal litt mere overbevisning til når jeg alltid har hørt det motsatte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten at jeg har noen kilde eller er helt sikker, kan jeg jo si at jeg tror ikke det er slik dine lærere ol. sier.

Muskelceller er bygget opp hovedsakelig av to proteiner (myosin og actin) utenom de generelle byggestoffene. En fettcelle derimot, er en vanlig celle som er fylt av fett. Protein kan aldri bli fett eller omvendt, så jeg vil ikke tro det bare kan omdannes.

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvilket nivå du er på utdanningsmessig (ungsomsskole/VGS/universitet), men det er uansett lurt å stilel spørsmål til lærerne når de kommer med påstander du ikke forstår eller godtar helt. Evt les mer bakgrunnsstoff, og se om mer informerte spørsmål gir bedre svar fra undervisningspersonell.

Muskelceller (myocytter) og fettceller (adipocytter) kan ikke skifte natur og funksjon uten videre. De er spesialiserte celler som danner vev som danner organer. De har begge utviklet seg fra samme sett med mesenchymale stamceller, men de kan ikke bytte som kvarandre etter at deres "skjebne" er bestemt. De er spesialiserte slik at de har forskjellig oppbygning og virkemåte, men de kan påvirke kvarandre i veldig stor grad. Både adipocytter og myocytter har evnen til å øke drastisk i størrelse og omfang (hypertrofi), men det er et tak på hvor mange det er i antall av hver celletype. Det som kan skje er at hvis enkelte faktorer er tilstede ved et tidlig stadium (på stamcellenivå), så kan det påvirke om den nye cellen utvikler seg til å bli en myocytt eller en adipocytt. Det forskes mye på dette, og det ser ut til at myostatin, IGF-1, leptin, androgener (kjønnshormoner) og mye annet komplisert påvirker denne prosessen.

Myocytter er avhengige av energi, og de kan benytte seg av både alkohol, fett, karbohydrat og protein som energikilder, alt etter hva som er mest tilgjengelig og hva slags arbeid muskelen utfører. Inne i kvar celle så har du mitokondrier, som er kraftstasjonene, hvor en energikilde blir omdannet til enheter som ATP, NADPH, NADP2 og elektroner via acetyl-CoA, Krebs syklus og electron transport chain (ETC) og ATPase. Avhengig av hvilke energikilder som blir brukt, så har kroppen fiffige systemer som bryter ned de forskjellige næringsstoffene til de samme enhetene. Alt dette skjer i mitokondriene inne i cellene.

Når mennesker, og dyr, inntar for mye energi kontra det som blir brukt, så dannes det en positiv energibalanse, og denne overflødige energien blir lagret i fettvev rundt om på kroppen. Hvor det lagres, og i hvor stor grad, bestemmes av mange faktorer, men fett lagres mer enn gjerne intramuskulært (dvs inne i muskelvevet). Fordi myocyttene er skapt til å være i arbeid mesteparten av tiden, og ikke sittende foran TV eller i på en stol hele dagen), så vil de gjerne ha litt fett lagret rett ved siden av mitokondriene sine. Idrettsutøvere og mennesker som jobber fysisk hardt mange timer kvar dag, vil lagre enda mer fett rett ved siden av kraftstasjonene sine, nettopp fordi kroppen vet at de trenger den energien lett tilgjengelig, og at de lagrene må fylles opp kvar dag fordi kroppen jobber så hardt. Dette er den riktige måten å lagre fett på, og er et sunnhetsstegn. For at myocyttene skal fylle opp disse intramuskulære fettlagrene, så vil de ta fett fra andre steder på kroppen (som f.eks fra overkropp og fra overflødig fett rundt organer i bukhulen). Dette fenomenet i helhet kalles "The Athletic Paradox".

En utrent og overvektig person vil gjøre nesten det samme, men på en farlig og svært usunn måte. Fordi kroppen er i energibalanse over lang tid, så fylles lagrene ellers på kroppen opp, og kroppen begynner å lagre fett inni i muskelvevet. Men dette fettet vil legge seg rundt og utenpå myocyttene, og dermed forhindre at myocyttene gjør jobben sin. Myocyttenes celleoverflate (og alle andre celler) består av et dobbelt lag med fosfolipider, og proteiner, ensymer og signalmolekyler som spenner tvers gjennom over dette laget. Disse molekylene gjør at ioner og næringsstoffer kan trenge gjennom til innsida av cellen.

Men, for mye fett vil legge seg rundt om og hindre at signalmolekylene virker så bra. Det blir rett og slett litt tett, og det er blir ekstra ille når en reseptor som heter GLUT4 får masse fett rundt seg. GLUT4 (sammen med resten av GLUT-familien) er den som reagerer på insulin og åpner sin "kanal" slik at glukose (sukker) kan entre cellens indre og forsyne mitokondriene med "mat". Når for mye fett hindrer disse signalene, så vil kroppen produsere enda mer insulin, fordi den får beskjed om at blodsukkeret ikke synker raskt nok. Pankreas (bukspyttkjertelen) jobber dermed overtid for å produsere nok insulin, noe som over tid både sliter ut betacellene (som produserer insulin) og for høyt insulin over tid er giftig for mange celler. Med tid og stunder så kan personen utvikle insulin resistens, og senere diabetes type II.

Vet ikke om dette hjelp, men det er ihvertfall sikkert at dette med å lagre fett og bruke energi er uhyre kompliserte prosesser, og det er mye som ikke kan forklares enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...