Gå til innhold

Polsker og tyrkere med 2kr timen?

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Okei, har et spørsmål.

Jeg bor midt blandt flere jordbæråkre som eies av en og samme bonde. Denne bonden har hyret ca 100 polsker til å plukke jordbær for h*n som h*n selger fra gården sin. Det er 4 jorder på størrelsen til 3 fotballbaner (hver). Snakket med en av polskene igår (jeg kan litt polsk) og han forklarte at de gjorde dette hvert år. De hadde 3 busser (med polske skillt) som de hadde kjørt ned hit med. Han forklarte ihvertfall at de hver fikk 10kr timen, og de jobbet hver dag, hele uken, fra 08.00 til 20-21.00. Er dette lov?

Og et annet spørsmål.

Moren min jobber på en stor blomsterforetning. Der er det kun tyrkere (fra rundt der, husker ikke helt nøyaktig hvor er fra) som jobber bortsett fra henne. De tjener 2000kr i mnd, og jobber hver dag, 7 dager i uken, fra 08.00 til 21.40. Hun hadde vist ringt arbeidstilsynet, men de sa at de ikke kunne gjøre noe med det?? Vet ikke om disse er norske statsborgere/asylsøkere eller ulovlige innvandrere....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes ut som ren utnyttelse begge dine eksempler, men jeg vet ikke om det er ulovlig. Det du kan gjøre er å ringe arbeidstilsynet, så vil de sjekke. Mener å ha hørt at arbeidtilsynet er ute på veien om sommeren å sjekker byggeplasser, jordbærårkre osv, så det vil ikke være ekstraordinært om bonde-naboen din får besøk av dem.

Skrevet

Dette er ikke lov, for her i norge har man en misntelønn. Men regner med at dette er svart arbeidskraft, som ikke er lov i det hele tatt. Du kan jo ta kontakt med skattemyndighetene, for de vil sikkert ha sin del av inntektene, både for arbeidet polakkene gjør og for jordbærene som blir solgt.

Skrevet

Dette er ikke lov, for her i norge har man en misntelønn.

Det har vi da ikke?

Skrevet (endret)

Jeg kan absolutt ikke noe om dette, men om moren din har ringt arbeidstilsynet og de sier de ikke kan gjøre noe - hva kan vi på KG gjøre, da?

Endret av Bond
Skrevet

Okei, har et spørsmål.

Jeg bor midt blandt flere jordbæråkre som eies av en og samme bonde. Denne bonden har hyret ca 100 polsker til å plukke jordbær for h*n som h*n selger fra gården sin. Det er 4 jorder på størrelsen til 3 fotballbaner (hver). Snakket med en av polskene igår (jeg kan litt polsk) og han forklarte at de gjorde dette hvert år. De hadde 3 busser (med polske skillt) som de hadde kjørt ned hit med. Han forklarte ihvertfall at de hver fikk 10kr timen, og de jobbet hver dag, hele uken, fra 08.00 til 20-21.00. Er dette lov?

Og et annet spørsmål.

Moren min jobber på en stor blomsterforetning. Der er det kun tyrkere (fra rundt der, husker ikke helt nøyaktig hvor er fra) som jobber bortsett fra henne. De tjener 2000kr i mnd, og jobber hver dag, 7 dager i uken, fra 08.00 til 21.40. Hun hadde vist ringt arbeidstilsynet, men de sa at de ikke kunne gjøre noe med det?? Vet ikke om disse er norske statsborgere/asylsøkere eller ulovlige innvandrere....

Hvor mye ressurser kan gis til 6,9 mrd mennesker, er det noen grense, at du er bortskjemt/priviligert/lever i overflod betyr ikke at 6,9 mrd andre mennesker også kan gjøre det. Eneste måte de kan få høyere lønn, er om du gir litt av overfloden du er i besittelse av, dvs oljefondet ol.
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det virker ikke helt lovlig, men det er noen ordninger hvor man jobber fulltid for 5000kr i mnd, hvor staten dekker resten (?)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det har vi da ikke?

Riktig, vi har ikke lovfestet minstelønn. Med mindre man er organisert og dekket av en tariffavtale, er det ikke noe som angir hva man skal tjene.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det virker ikke helt lovlig, men det er noen ordninger hvor man jobber fulltid for 5000kr i mnd, hvor staten dekker resten (?)

I så fall er vel dette en type arbeidspraksis som tar sikte på å gi folk trening med å være i arbeidslivet? :klø: Kan ikke tro at den norske stat skulle gidde å la utenlandske statsborgere ta del i en slik ordning.

Og ettersom vi ikke har minstelønn i Norge er det nok fullt lovlig om de ikke er organisert.

Skrevet

Å bruke utenlandsk arbeidskraft på den måten kalles sosial dumping. Det er per i dag ikke noen lov imot det, men jeg syns fortsatt det er dårlig å utnytte folk på den måten.

Ta kontakt med arbeidstilsynet og LO, selv om de ikke får gjort noe med det er det med på å få fram forholdene og utbredelsen av sosial dumping.

Regjeringens handlingsplan mot sosial dumping

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mener ikke å være ord-nazi, men du hvis det er slik at du møter med polske folk og visstnok kan litt polsk så er det kanskje kjekt å vite at vi kaller dem polakker? Prøver ikke å angripe språket ditt, men det er kanskje interessant hvis du er interessert i å omtale dem på en korrekt måte?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mener ikke å være ord-nazi, men du hvis det er slik at du møter med polske folk og visstnok kan litt polsk så er det kanskje kjekt å vite at vi kaller dem polakker? Prøver ikke å angripe språket ditt, men det er kanskje interessant hvis du er interessert i å omtale dem på en korrekt måte?

Tråden har vært ryddet pga utenomsnakk og hakking på skrivemåten/skrivefeilene mine. hadde forklart meg, men det er også borte.

Jeg er IKKE fra Norge, jeg FLYTTET til norge for noen år siden. Norsk er IKKE morsmålet mitt, og jeg beklager hvis jeg ikke skriver så perfekt norsk med tanke på at jeg bare har bodd her noen år. Bestefaren min er polsk, dermed kan jeg litt polsk. Selv om jeg kan PRATE litt polsk, betyr ikke det at jeg kan SKRIVE 100% feilfri norsk bokmål.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

ok, prøvde bare å hjelpe. Tenkte bare at det er kjekt å vite hva de kalles på norsk.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Riktig, vi har ikke lovfestet minstelønn. Med mindre man er organisert og dekket av en tariffavtale, er det ikke noe som angir hva man skal tjene.

Vi har allmenngjort minstelønn i landbruket.

TS: meld fra til Arbeidstilsynet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...