Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #1 Skrevet 4. juli 2010 Noen som har tips til hvordan man kan forebygge dette?
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #2 Skrevet 4. juli 2010 Det kommer selvsagt helt an på hvorfor man har det i utgangspunktet... Men et generelt tips er å spise riktig. Mange blir oppblåste av brød og andre ting med mye raske karbohydrater, mange blir det av å spise ting med antistoffer (kål, bønner, osv), og noen blir det av frukt og melkeprodukter.
Gjest Pet Skrevet 4. juli 2010 #3 Skrevet 4. juli 2010 En teskje karve etter hvert måltid. Skyll det ned med vann.
Sugerøret Skrevet 4. juli 2010 #4 Skrevet 4. juli 2010 Om du klarer,finn ut hva som gir luft og self.unngå dette (selv om det kan være vanskelig) Selv bruker jeg Gevita fennikel tabletter .Virker fint på meg med irritabel tarm,får ingen andre bivirkninger av disse. Har prøvd 1ts karve men det gled ikke lett ned
Gjest knudsen Skrevet 4. juli 2010 #5 Skrevet 4. juli 2010 Jeg drikker eplecidereddik for å forebygge luft i magen. blander det i vann. Det hjelper faktisk! det smaker ikke noe godt da men...
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #6 Skrevet 4. juli 2010 Tenker mest på det at jeg skal på festivel i sommer, og da blir det mye grillmat og alkohol.... Så lurte på om det var noen tabletter en kunne bruke? Er det noe som heter idoform eller noe sånt?
Brunhilde Skrevet 4. juli 2010 #7 Skrevet 4. juli 2010 Det er noe som heter minifom (tror jeg) som skal virke mot luft, men karve er veldig effektivt og sannsynligvis billigere.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #8 Skrevet 5. juli 2010 Har du luft i magen spiser du noe du ikke tåler (dessverre). Jeg blir alltid oppblåst av stivelse, så spiser ikke potet eller hvit ris. Ligger dessuten unna hvetemel, blir helt rar i magen. Det funker bra på de fleste å kutte ut stivelse og hvitt mel.
tineline Skrevet 5. juli 2010 #9 Skrevet 5. juli 2010 Minifom, som nevnt her, og også Siloxan, fungerer ved hjelp av silikonforbindelser (hhv dimetikon og simetikon), og skal bare tas i perioder. En festival går nok fint. Begynn noen dager i forkant. For meg (med irritabel tykktarm) hjalp det et par dager, men så fikk jeg no helt alvorlig forstoppelse. Imidlertid var effekten veldig merkbar: det bare stoppet å være luft i magen min, noe jeg ellers sjelden eller aldri opplever. Idoform bør du forsøke - det er en cocktail av gode bakteriekulturer. Ta dem før og under festivalen. Jeg var gjennom en lang utredning av magen, og gastromedisineren på Aker SH sa at det stort sett handler om tarmøkologi - altså bakteriebalansen i tarmen, og at de aller fleste blir mye bedre av mageproblemene når de drikker biola o.l. Ellers er det en rekke matvarer som generelt skal irritere lite, for eksempel fisk, hvit ris, grønne druer og salatgrønnsaker. Hvis du finner ut at du tåler hvete, kan du også spise loff e.l. akkurat mens du er på festivalen? Mht alkohol, mener jeg å ha lest at øl er verst, samt andre drikker med kullsyre. Du kan jo kanskje starte med å føre en liten matdagbok i ukene framover, så finner du kanskje ut et visst mønster før du drar på festival? Selv tåler jeg ikke rug for fem øre, og blir også kjip i magen hvis jeg ikke spiser nok frukt. Det siste er imidlertid ganske vanlig for folk med irritabel tykktarm. Kjerringråd, som hjelper mange, inkluderer den nevnte fennikel og karve, men også te av peppermynte, lakrisrot eller ingefær. Det fins også tabletter av peppermynteolje. Jeg har personlig ingen stor hjelp i noen av disse, men de fleste gode bakteriekulturer har jeg gode erfaringer med. Idoform fins i flere varianter, spør på apoteket hvilken som egner seg. Jeg syns den røde (standardutgaven) fungerer best for meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå